Basisschool Eben-Haëzer (Locatie Apeldoorn)

Valkeniersdonk 202 7326 KP Apeldoorn

  • Schoolfoto van Basisschool Eben-Haëzer (Locatie Apeldoorn)
  • Schoolfoto van Basisschool Eben-Haëzer (Locatie Apeldoorn)
  • Schoolfoto van Basisschool Eben-Haëzer (Locatie Apeldoorn)
  • Schoolfoto van Basisschool Eben-Haëzer (Locatie Apeldoorn)
  • Schoolfoto van Basisschool Eben-Haëzer (Locatie Apeldoorn)

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Twee keer per jaar worden de Cito-toetsen afgenomen. Vervolgens worden deze toetsen geanalyseerd met behulp van normen die wij binnen onze school hebben vastgesteld. Indien nodig wordt er een vervolgactie ondernomen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Als school hebben wij een relatief grote uitstroom naar Havo/VWO. De normen van die wij gesteld hebben voor onze LOVS-toetsen zijn gerelateerd aan deze uitstroom. Per toets willen wij in principe 30% van de leerlingen in niveau I, 80% in niveau I-III, 95 % in niveau I-IV en 100% in niveau I-V.  
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De Eben-Haëzerschool is een reformatorische school.

Het onderwijs en de opvoeding zijn gebaseerd op de Bijbel en de uitleg daarvan in de Drie formulieren van Enigheid. Vanuit deze identiteit willen we onze kinderen onderwijs geven en opvoeden. 

Onze missie is: omdat ieder kind telt. Iedere leerling is bij ons op school voor ons belangrijk. In afhankelijkheid van de Heere proberen we voortdurend naar wegen te zoeken om elk kind de begeleiding te geven die het nodig heeft. Het welbevinden van het kind op onze school is van wezenlijk belang voor een optimale ontwikkeling. Hierbij vinden wij constructieve samenwerking tussen gezin en school van groot belang. Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die ze nodig hebben op om een goede manier te kunnen functioneren op school, maar ook in de samenleving.

Als team willen wij de kinderen laten ontwikkelen in de brede zin van het woord. ‘Brede talentontwikkeling’ is een speerpunt, omdat wij ervan overtuigd zijn dat ieder kind talenten heeft gekregen van God en dat het ook onze verantwoordelijkheid is om deze talenten samen met het kind te ontdekken en te leren op de juiste manier te gebruiken. Eén van de manieren waarop we dit doen is het organiseren van talentenmiddagen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Identiteit
  • Ontwikkeling

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Als u het meest recente rapport wilt zien, dan klikken op 'Overige rapporten'. Dit rapport is van 24-04-2013.

Terug naar boven