Katholieke Basisschool De Zonnewende

Zonnewende 14 7325 ET Apeldoorn

Schoolfoto van Katholieke Basisschool De Zonnewende

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Kinderen maken vaak sprongen in hun ontwikkeling. Wij monitoren de schoolresultaten van onze leerlingen vanaf groep 1 tot en met 8 via het leerlingvolgsysteem van Cito. Twee keer per jaar toetsen wij onze leerlingen onder meer op lezen, taal en rekenen. Daardoor krijgen wij een goed beeld van de mogelijkheden van onze leerlingen. In groep 8 nemen wij de Centrale Eindtoets af. Wij beschouwen deze toets nadrukkelijk als slechts één van de toetsen van een groter geheel.

Vanaf schooljaar 2023-2024 wijzigt het e.e.a. Alle scholen gaan werken met de Doorstroomtoets en deze gaat plaatsvinden in februari.Ouders en leerlingen worden hierover geïnformeerd. Ook moeten adviezen worden bijgesteld na een hoger advies vanuit de toets. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Onze school houdt zorgvuldig bij welke resultaten we behalen. Daarvoor worden toetsen gebruikt. Deze toetsen horen bij een methode of zijn methodeonafhankelijk. Ook gebruiken wij een leerlingvolgsysteem, waarbij de ontwikkeling van het kind nauwkeurig gevolgd wordt. De resultaten bespreken de leerkrachten met de kinderen, met de interne begeleiders en met elkaar. Naar aanleiding van de opbrengsten worden elk half jaar per groep groepsplannen opgesteld voor de vakgebieden Taal, Lezen en Rekenen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Onze adviezen aan leerlingen uit groep 8 baseren we op de resultaten van het leerlingvolgsysteem en onze eigen bevindingen. We bespreken het advies altijd eerst met de ouders van onze leerlingen. Als een leerling zich ingeschreven heeft bij een school voor voortgezet onderwijs (VO) volgt een afspraak tussen de leerkracht groep 8 en de brugklascoördinator van de VO-school. Hiermee willen wij bijdragen aan een soepele overgang van de basisschool naar het voortgezet onderwijs.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij willen graag dat ieder kind met plezier naar school gaat. Een school moet een veilige omgeving zijn. Om dat te realiseren moet iedereen zich houden aan de volgende afspraken: 

  • We helpen elkaar
  • We zijn te vertrouwen
  • Niemand blijft zielig
  • Niemand speelt de baas
  • Niemand lacht uit
  • We praten en werken netjes en rustig
  • We zijn netjes op de spullen van ons zelf, de spullen van anderen en de spullen van de school
  • We werken volgens de gemaakte afspraken

Daarnaast maakt elke leerkracht samen met de kinderen afspraken over het omgaan met elkaar en het werken in de groep. Als een leerling zich niet aan een gemaakte afspraak houdt, wordt dit besproken met de leerling en kan er een passende sanctie volgen. Bij herhaling of ernstige incidenten bespreken wij dit met de ouders. Bij ernstige verstoring van de rust en veiligheid van leerkrachten en kinderen kan een kind geschorst of verwijderd worden. Bij dergelijk extreem probleemgedrag geldt de volgende procedure:

  1. de ouders worden zo spoedig mogelijk op de hoogte gebracht van het probleemgedrag; van dit gesprek wordt een verslag gemaakt voor het leerlingdossier.
  2. mogelijk wordt dit gevolgd door een persoonlijk gesprek met de ouders en ook van dit gesprek wordt een verslag gemaakt voor het dossier
  3. eventuele afspraken worden met de leerling besproken, eventueel in het bijzijn van de ouders
  4. ouders worden op de hoogte gesteld van het schorsingsverwijderingsprotocol, deze is terug te vinden op de website van de school
  5. bij herhaling van het probleemgedrag wordt opnieuw 1 t/m 4 toegepast.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Respect
  • Verantwoordelijkheid nemen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Ieder kind heeft recht op goed onderwijs, daarom staat de kwaliteit van ons onderwijs vanzelfsprekend altijd voorop! De Inspectie heeft onze school recent beoordeeld en het basisarrangement toegekend.

Dat houdt in dat de Inspectie vertrouwen heeft in de kwaliteit van het onderwijs op onze school.

Terug naar boven