Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Onze school houdt zorgvuldig bij welke resultaten we behalen. Daarvoor worden toetsen gebruikt. Deze toetsen horen bij een methode of zijn methodeonafhankelijk. Ook gebruiken wij een leerlingvolgsysteem, waarbij de ontwikkeling van het kind nauwkeurig gevolgd wordt. De resultaten bespreken de leerkrachten met de kinderen, met de interne begeleiders en met elkaar. Naar aanleiding van de opbrengsten worden elk half jaar per groep groepsplannen opgesteld voor de vakgebieden Taal, Lezen en Rekenen.
Onze adviezen aan leerlingen uit groep 8 baseren we op de resultaten van het leerlingvolgsysteem en onze eigen bevindingen. We bespreken het advies altijd eerst met de ouders van onze leerlingen. Als een leerling zich ingeschreven heeft bij een school voor voortgezet onderwijs (VO) volgt een afspraak tussen de leerkracht groep 8 en de brugklascoördinator van de VO-school. Hiermee willen wij bijdragen aan een soepele overgang van de basisschool naar het voortgezet onderwijs.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Wij willen graag dat ieder kind met plezier naar school gaat. Een school moet een veilige omgeving zijn. Om dat te realiseren moet iedereen zich houden aan de volgende afspraken:
- We helpen elkaar
- We zijn te vertrouwen
- Niemand blijft zielig
- Niemand speelt de baas
- Niemand lacht uit
- We praten en werken netjes en rustig
- We zijn netjes op de spullen van ons zelf, de spullen van anderen en de spullen van de school
- We werken volgens de gemaakte afspraken
Daarnaast maakt elke leerkracht samen met de kinderen afspraken over het omgaan met elkaar en het werken in de groep. Als een leerling zich niet aan een gemaakte afspraak houdt, wordt dit besproken met de leerling en kan er een passende sanctie volgen. Bij herhaling of ernstige incidenten bespreken wij dit met de ouders. Bij ernstige verstoring van de rust en veiligheid van leerkrachten en kinderen kan een kind geschorst of verwijderd worden. Bij dergelijk extreem probleemgedrag geldt de volgende procedure:
- de ouders worden zo spoedig mogelijk op de hoogte gebracht van het probleemgedrag; van dit gesprek wordt een verslag gemaakt voor het leerlingdossier.
- mogelijk wordt dit gevolgd door een persoonlijk gesprek met de ouders en ook van dit gesprek wordt een verslag gemaakt voor het dossier
- eventuele afspraken worden met de leerling besproken, eventueel in het bijzijn van de ouders
- ouders worden op de hoogte gesteld van het schorsingsverwijderingsprotocol, deze is terug te vinden op de website van de school
- bij herhaling van het probleemgedrag wordt opnieuw 1 t/m 4 toegepast.
Ieder kind heeft recht op goed onderwijs, daarom staat de kwaliteit van ons onderwijs vanzelfsprekend altijd voorop! De Inspectie heeft onze school recent beoordeeld en het basisarrangement toegekend.
Dat houdt in dat de Inspectie vertrouwen heeft in de kwaliteit van het onderwijs op onze school.