Katholieke Basisschool De Zonnewende

Zonnewende 14 7325 ET Apeldoorn

Schoolfoto van Katholieke Basisschool De Zonnewende

Het team

Toelichting van de school

Team

Het team van De Zonnewende is een hardwerkend, enthousiast team dat is samengesteld uit mensen van verschillende leeftijden en ervaringen. Door intensief samen te werken kunnen we elkaar inspireren, aanvullen en is er ruimte voor ieders inbreng. Het team bestaat uit leerkrachten, ondersteunend personeel, intern begeleiders, bouwcoördinatoren en directie. Hiernaast is binnen onze school een schoolmaatschappelijk werker werkzaam.

Leerkracht

Elke klas heeft één of maximaal twee leerkrachten. De leerlingen hebben het meest contact met deze leerkracht(en). Zij verzorgen de meeste lessen en dragen zorg voor alles wat de groep aangaat. Zij staan altijd voor hun kinderen en de ouder(s)/verzorger(s) klaar. Extra gezichten voor bijvoorbeeld instructie in niveaugroepen, proberen wij tot het minimum te beperken, maar is niet altijd te voorkomen. Een aantal leerkrachten heeft nog een andere taak zoals de IPC-, ICT-, taal-, reken-, kanjer-, dalton- en BHV-coördinatie.

Intern begeleider

De intern begeleider bewaakt de zorgstructuur van de school en coacht de leerkrachten bij de speciale leerlingenzorg. De aanwezigheid van een intern begeleider in de schoolorganisatie is een voorwaarde om planmatig te werken en optimaal met de zorgverbreding en leerlingenzorg bezig te zijn. De leerkracht kan de intern begeleider bij de zorg over een leerling betrekken en zal de ouders hiervan in kennis stellen. U kunt als ouder ook in gesprek gaan met de intern begeleider als u dit wenst.

Managementteam

Het managementteam van De Zonnewende bestaat uit bouwcoördinatoren, intern begeleiders en directie. Deze collega's zijn allen werkzaam op de beide locaties in hun rol. Wij vinden het belangrijk dat ouders gehoord kunnen worden en van daaruit is het gehele MT aanspreekpunt voor ouders. Afhankelijk van de vraag kan het zijn dat het vervolg wordt opgepakt door een specifieke collega. Bij zorgvragen kan dit bijvoorbeeld de intern begeleider zijn.

Bouwcoördinator

Een bouwcoördinator draagt bij aan de onderwijskundige ontwikkelingen in de onder-, midden- of bovenbouw. Deze taak doet hij/zij naast het takenpakket van leerkracht. De bouwcoördinator sluit ook aan bij de overleg momenten van het managementteam.

Ondersteunend personeel

De school werkt ook met een aantal onderwijsassistenten, deze onderwijsassistenten werken met kleine groep of leerlingen individueel. De meeste onderwijsassistenten zijn combinatiefunctionaris, dit betekent dat ze ook werkzaam zijn binnen de kinderopvang organisatie FRIS.

Op De Zonnewende is gedurende vier dagen van de week een administratieve kracht aanwezig. De administratieve kracht ondersteunt het management team o.a. rondom zaken als leerlingenadministratie en financiën. Daarnaast is er nog schoonmaakpersoneel aanwezig. Zij dragen zorg voor een schone en prettige leefomgeving voor de kinderen.

Opleidingsschool en Stagiaires

De Zonnewende is een ‘Opleidingsschool’. Wij werken samen met pabo Saxion Deventer. Samen met pabo Deventer zijn wij verantwoordelijk voor het opleiden van leraren basisonderwijs. Wij bieden de studenten van pabo Deventer een kwaliteitsleerwerkplek, waar zij zich optimaal kunnen voorbereiden op de beroepspraktijk. Ook draagt het partnerschap bij aan de professionalisering van leraren, het ondersteunen van de schoolontwikkeling en het doen van onderzoek.  

Wij bieden aan pabo-studenten de mogelijkheid om het praktische gedeelte van hun studie op onze school uit te voeren. De pabo-student loopt stage in één of twee groepen. Een LIO-student (Leerkracht in opleiding) werkt meerdere dagen zelfstandig in een groep, onder verantwoordelijkheid van de vaste leerkracht (de mentor). De mentor, de Opleider in de school (OIDS) en de schoolleider zijn verantwoordelijk voor het begeleiden en beoordelen van de student(en) De OIDS-ers van De Zonnewende hebben daarvoor een scholingstraject “Opleiden in de Basisschool” gevolgd.

De Zonnewende mag zich een gecertificeerd ‘erkend leerbedrijf’ noemen. Scholing Om de laatste ontwikkelen te blijven volgen, wordt het team van De Zonnewende regelmatig geschoold. Dit kan zijn in teamverband, bijvoorbeeld tijdens studiedagen. Het komt ook regelmatig voor dat een individuele leerkrach zich verder ontwikkelt op een specifiek gebied zoals, coaching, intern begeleiding, leer- en gedragsproblemen of andere specialisaties.

Vakleerkrachten op deze school

Er zijn geen vakleerkrachten aanwezig op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij ziekte of afwezigheid van de leerkracht proberen wij vervanging te vinden. Het is niet altijd mogelijk om vervanging te vinden. Mocht dit voorkomen dan zullen we af en toe naar andere oplossingen moeten zoeken. Er is een protocol, vervanging bij ziekte, ter inzage op school.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De Zonnewende kent acht jaargroepen die verdeeld zijn in:

  • onderbouw: groep 1 t/m 3
  • middenbouw: groep 4 en 5
  • bovenbouw: groep 6 t/m 8

Deze bouwen worden in de dagelijkse praktijk aangestuurd door de bouwcoördinatoren.

De school werkt met groepen die doorgaans ingedeeld zijn in jaarklassen. Combinaties van verschillende jaarklassen binnen een groep kunnen in onze schoolorganisatie voorkomen. Voor de combinatie van de groepen 1 en 2 is bewust gekozen. Kinderen houden zo contact met kinderen van een andere leeftijdsgroep. Jongere leerlingen kunnen leren van oudere leerlingen, kinderen worden zelfstandiger, niveauverschillen worden gemakkelijker opgevangen. 

Een school is zoveel meer dan alleen de onderwijskundige vakken. We besteden ook veel tijd aan andere activiteiten, die bijdragen aan het geluk van ieder kind.

Bijzondere activiteiten

  • Vieringen

Kinderen maken op school deel uit van een gemeenschap. Juist om dit gemeenschapsgevoel te ontwikkelen en te stimuleren zijn er regelmatig vieringen, waar toneel, zang, dans, verhalen maar ook een gebed en stilte deel van kunnen uitmaken. Zo zijn er vieringen rondom de grote feestdagen, tijdens een themadag en aan het begin en eind van het schooljaar.

  • Excursies

Met alle groepen gaan we regelmatig op excursie. Deze activiteiten sluiten altijd aan bij het lesprogramma. We bezoeken onder schooltijd bijvoorbeeld de bibliotheek en/of musea.

  • Projecten

Soms participeert de school in projecten om geld in te zamelen voor een goed doel, bijvoorbeeld Unicefprojecten, de schoolbibliotheek en projecten voor scholen in ontwikkelingsgebieden.

  • Sport

Regelmatig worden in de gemeente Apeldoorn, verspreid over het schooljaar, allerlei sporttoernooien en activiteiten georganiseerd. Zo kunnen ouders ervoor kiezen hun kinderen o.a. mee te laten doen aan: schoolvoetbal, handbaltoernooi, slagbaltoernooi, atletiekdagen, scholierencross, circulatievolleybal en de avondvierdaagse. Bij deze activiteiten, die meestal buiten schooltijd plaatsvinden, kunnen de organiserende partijen niet zonder de hulp van ouders. Waar het programma het toelaat, zullen teamleden van de school de evenementen gedeeltelijk bezoeken.

Verder kennen we in Apeldoorn "Sport van de Maand". Kinderen die meedoen,  maken na schooltijd kennis met een bepaalde sport. Via school wordt u op de hoogte gehouden van het aanbod en kunt u uw kind inschrijven. "Sport van de Maand" wordt georganiseerd door de gemeente Apeldoorn en verschillende sportverenigingen in het kader van sportstimulering.

  • Schoolreis en diversen

Kinderen gaan ieder jaar op schoolreis en wordt er jaarlijks een schoolfeestdag of speldag georganiseerd. Groep 7 gaat ieder jaar op Haps-kamp en voor groep 8 wordt aan het einde van het schooljaar een schoolkamp georganiseerd.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Spelend leren

Binnen ons spelend leren, gaat het erom dat we opzoek gaan naar de talenten van kinderen. Niet alleen door het aanbieden van kant-en-klare programma’s, maar vooral door situaties te creëren die het kind uitdagen tot allerlei vormen van spel. Spelen is voor jonge kinderen immers een vorm van bezig zijn die van nature bij hen past. Op die manier bieden wij kinderen de mogelijkheid om hun talenten te laten zien en verder te ontwikkelen. Door goed te observeren en kinderen de juiste ondersteuning te bieden maken wij zichtbaar wat eerst nog verborgen was. De leerkrachten creëren een rijke speel-leeromgeving waarin kinderen zich ontwikkelen vanuit spel. Data wordt verzameld middels observaties.

De kenmerken van een rijke speel- leeromgeving zijn:

  1. Binnen ons onderwijs sluiten we aan bij de belevingswereld van kinderen en hanteren daarbij de units van IEYC.
  2. Er is sprake van een professionele leerkracht van wie een kind kan leren, die niet alles zelf wil uitleggen, maar zich richt op het leren van de leerlingen door de leerling uit te dagen.
  3. Zinvolle, uitnodigende activiteiten en materialen van verschillende aard en soort, aangeboden in verschillende contexten.
  4. Ruimte voor het zoeken naar eigen oplossingen en creativiteit. Dit wordt zichtbaar door leerkrachten die een ‘probleem’ inbrengen in het spel van kinderen wat uitnodigt tot het zoeken naar oplossingen.

Zelfsturing

De mate waarin kinderen in staat zijn om doelgericht hun eigen gedrag te sturen, is van invloed op de manier waarop zij leren en op de sociaal emotionele ontwikkeling van het kind. Kinderen leren door spel hun eigen gedrag te reguleren en hebben daar voordeel bij bij het aanleren van vaardigheden zoals rekenen en lezen in hogere groepen. 

Spel als uitgangspunt

Door spel wordt de eigen ontwikkeling gestimuleerd en bereiden we kinderen voor op 'de grote mensen wereld'. Door het spelen van rollen leren de kinderen zichzelf aan te sturen: bij een rol hoort een bepaald gedrag waardoor ze ander (impulsief) gedrag uitstellen. Daarnaast zijn de leerdoelen op het gebied van rekenen, taal, sociaal-emotionele ontwikkeling en motorische ontwikkeling verwerkt in de verschillende hoeken waarin spelend geleerd wordt. 

Rijke speel-leeromgeving

Een rijke speel-leeromgeving, de aansluit bij het actuele thema is het uitgangspunt bij spelend leren. Wij observeren in welke ontwikkelingsfase het kind zit en verwerken dit met behulp van observaties en registraties in ons volgsysteem KIJK. We spelen als leerkrachten mee en dagen de kinderen uit om de volgende ontwikkelingsstappen te zetten (zone van de naaste ontwikkeling).  

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Weektaak

In de groepen 1 en 2 wordt voor het kiezen bij het spelen het digibord gebruikt. In de groepen 3 en 4 leren kinderen gaandeweg te werken met een weektaak op papier. In de groepen 5 t/m 6 worden praktisch alle lesstof en opdrachten verwerkt in de weektaak. We werken hieraan volgens het Dalton-plan, waarbij we elke dag van de week aangeven met een kleur. Dit is door de hele school gelijk. In de groepen 7/8 plannen de kinderen het werk in hun agenda in. We leren kinderen samen te werken, hulp te bieden, hulp te ontvangen en rekening te houden met elkaar. Voor kinderen die veel moeite hebben met het inplannen van hun werk over een hele week kan er een dagtaak gemaakt worden.  

Coöperatief leren

Instructie op de Zonnewende gebeurt zoveel mogelijk interactief met coöperatieve werkvormen en met aandacht voor verschillen tussen leerlingen. Op die manier worden kinderen geprikkeld en uitgedaagd. Tijdens de verwerking willen we kinderen leren zelfstandig te werken, hun werk te plannen, taken af te maken, verantwoordelijkheid voor het werk te dragen en ook te reflecteren op het eigen werk.

Methodes

Voor de verschillende vakken hebben we duidelijke, moderne methodes en materialen gekozen, waarbij ingebouwde meetmomenten borg staat voor tussentijdse evaluatie, bijsturing, extra hulp of herhaling.   In de groepen 3 t/m 8 hebben we de laatste jaren geïnvesteerd in het vernieuwen van een aantal methodes. We hebben gekozen voor methodes waarbij veel differentiatie mogelijk is. Hierdoor kunnen we aansluiten op wat het individuele kind nodig heeft. De leerlingen werken in groep 4 t/m 8 voor verschillende vakgebieden met Snappet, een digitale methode die oefeningen op maat biedt.

Gebruikte methodes in groepen 3 t/m 8:

  • Aanvankelijk lezen (groep 3): Lijn 3  
  • Begrijpend lezen (groep 4 t/m 8): Leeslink  
  • Rekenen (groep 3 t/m 8): Wereld in getallen / Snappet (vanaf groep 4)  
  • Taal (groep 4 t/m 8): Snappet  
  • Spelling (groep 3 t/m 8): Methodiek ‘Zo leer je kinderen lezen en spellen’: Jose Schraven en Snappet  
  • Voorbereidend schrijven (groep 1-2): Schrijfdans
  • Schrijven (groep 3 t/m 7): Klinkers  
  • Engels (groep 1 t/m 8): ‘I-pockets’en ‘Take it easy’   
  • Verkeer (groep 6,7) : Werkmateriaal van VVN   
  • Groep 1-2: Bewegingsonderwijs in het speellokaal
  • Groep 3 t/m 8: Bewegen samen regelen  

Engels

Naast onze Nederlandse taal krijgen alle leerlingen op onze school ook Engels. In alle groepen krijgen onze kinderen een wisselend aantal uren per week Engels. Jonge kinderen nemen grammaticale structuren vanzelf op en hebben nog geen moeite met het uitspreken van bepaalde klanken. Door op jonge leeftijd Engels aan te bieden krijgen ze niet alleen een grote vertrouwdheid met de vreemde taal, maar ook een beter begrip voor talen in het algemeen. Kinderen die op jonge leeftijd al twee talen spreken, zullen op latere leeftijd makkelijker andere talen kunnen leren. Doordat de kinderen spelenderwijs in aanraking komen met een vreemde taal, krijgen ze plezier in het leren van talen. Dat is voor nu en later een belangrijk voordeel.

ICT-onderwijs

Er is een modern computernetwerk op school, waar alle PC’s, laptops op zijn aangesloten. De computer wordt ingezet voor de basisvakken rekenen, taal, lezen en spelling en voor het vergaren van informatie met betrekking tot wereldoriëntatie. Alle leerlingen in de groepen 4 en 5 hebben een Snappet device, waarop ze werken. In de groepen 6 t/m 8 hebben alle leerlingen een eigen Chromebook. De computer heeft een vaste plaats in ons onderwijsprogramma. Het computergebruik is terug te vinden op de weektaak van de leerlingen vanaf groep 3. De programma’s sluiten aan bij alle ontwikkelings- en vakgebieden van het onderwijsleerprogramma en een aantal wordt o.a. gebruikt ter verrijking van lesstof. In verband met een veilig gebruik van internet, hanteren we een internetprotocol.

Sociale ontwikkeling

Kinderen komen pas tot leren als zij zich prettig en veilig voelen. Aan het begin van ieder schooljaar werken wij extra hard aan groepsvorming. Gedurende het schooljaar krijgen alle leerlingen ‘Kanjertraining’. Die wordt gegeven door de eigen groepsleerkracht die hier speciaal voor opgeleid is. Het doel van deze training is dat elk kind leert op een goede manier om te gaan met zichzelf en met anderen. Kinderen leren positief over zichzelf te denken en over anderen. Daardoor hebben ze minder last van sociale stress en dat komt de schoolprestaties uiteindelijk ten goede.

Catechese

Voor catechese werken we wekelijks met de methode ‘Hemel en aarde’ waarin verhalen staan die tot overdenking en gesprek leiden. Ook Bijbelverhalen komen aan bod.

International Primary Curriculum (IPC)

IPC is een eigentijds onderwijsprogramma voor basisscholen dat kinderen stimuleert om beter te leren én om hun talenten te ontdekken. Het dynamische programma daagt kinderen uit om buiten bestaande grenzen en patronen te denken.  De kinderen worden actief betrokken bij hun eigen leerproces en ze leren doelgericht te werken aan kennis, vaardigheden en inzicht. Het curriculum werkt met projecten, oftewel units. De units behandelen stuk voor stuk onderwerpen waarmee de betrokkenheid van kinderen kan worden vergroot, variërend van   Magische media, Missie naar Mars, Het Regenwoud tot Voortrekkers van verandering.

Leerlingenraad

Wij vinden het belangrijk om onze leerlingen te betrekken bij ons onderwijs en hebben om die reden een leerlingenraad in het leven geroepen. Verantwoordelijkheid en zelfstandigheid zijn twee belangrijke kernwaarden van het daltononderwijs en wij bieden kinderen de ruimte om mee te denken over praktische en inhoudelijke zaken.   Vanaf groep 3 wordt er uit elke groep een vertegenwoordiger gekozen, die deelneemt in de leerlingenraad. Elke zes weken komt deze leerlingenraad samen en bespreekt onder leiding van twee leerkrachten welke behoeftes er leven onder de kinderen. Uit de punten die de kinderen inbrengen wordt een keuze gemaakt; een kleine vertegenwoordiging van kinderen bespreekt de belangrijkste punten met de directeur.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Passend Onderwijs  

Ieder kind heeft recht op goed onderwijs. Kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, moeten die zoveel mogelijk krijgen in het reguliere onderwijs. Dat is het uitgangspunt van de Wet passend onderwijs. Door deze wet zijn scholen verantwoordelijk voor het bieden van een passende onderwijsplek aan ieder kind. Onze school werkt samen met andere scholen in de regio en scholen voor speciaal onderwijs zodat we samen alle leerlingen passend onderwijs kunnen geven. Wanneer extra ondersteuning aan de orde is, zal de leerkracht dit altijd met u als ouder, onze intern begeleider en de gedragswetenschapper van het samenwerkingsverband overleggen. Verder kunnen wij overleggen met de schoolmaatschappelijk werker en de jeugdverpleegkundige die vanuit het CJG aan onze school verbonden zijn. In ons Schoolondersteuningsplan (SOP) hebben wij omschreven welke extra ondersteuning wij aanbieden. 

Meer informatie over passend onderwijs in onze gemeente is te vinden bij het Samenwerkingsverband Apeldoorn PO, via: www.swvapeldoornpo.nl.  

Externe contacten  

De Zonnewende werkt met deskundigen samen om zorg op maat te kunnen aanbieden. Dit houdt in dat mensen van buitenaf binnen de Zonnewende werken:   Onderwijsassistent i.o. Schoolmaatschappelijk werk (met o.a. KIES) Particuliere instanties CJG (Centrum voor jeugd en gezin, zie de website voor meer informatie) Dyslexie instanties o.a. Marant, IJsselgroep, T.Braams Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Apeldoorn Wanneer de school het noodzakelijk acht om hulp in te schakelen van buitenschoolse instanties is dit bekend bij de ouders. Samen met hen wordt een weg gekozen voor externe hulp. Het kan in enkele gevallen voorkomen dat de school dringend advies geeft. Ouder, school, externe partijen werken dan zoveel mogelijk samen. Dat geldt bij onder andere leer- of gedragsproblematiek of problemen binnen de thuissituatie van het kind. De ondersteuning vindt binnen en/of buiten de schooluren plaats.  

De regionale verwijsindex  

Sommige jongeren of kinderen hebben extra hulp nodig. Om hen goed te helpen, is een soepele samenwerking nodig tussen alle leerkrachten, hulpverleners en instanties. De Verwijsindex Gelderland zorgt daarvoor. De Verwijsindex is een systeem waarin hulpverleners en andere professionals de persoonsgegevens registreren van jongeren (tot 23 jaar) waarover zij zich zorgen maken. Deze registratie bevat geen inhoudelijke informatie. Met het afgeven van een signaal in de verwijsindex, wordt het netwerk rondom een kind/jongere in beeld gebracht. Het zorgt ervoor dat de hulpverleners elkaar snel weten te vinden. Meer informatie: http://www.multisignaal.nl/gelderland-foodvalley/.

Centrum Jeugd en Gezin

Apeldoorn Opgroeien in Apeldoorn is leuk, veilig en gezond!In Apeldoorn is er passende hulp, ondersteuning en zorg voor elk kind. Het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) is er voor uw gezin.  

  • Vragen over gezondheid, opgroeien en opvoeden.

De jeugdarts en jeugdverpleegkundige werken vanuit het CJG en komen regelmatig op de school van uw kind. U kunt de jeugdverpleegkundige ontmoeten op een gezamenlijke ouderavond, inloopspreekuur of themabijeenkomst.  De school kan u vertellen wanneer u de jeugdverpleegkundige op school kunt ontmoeten.  

  • Het CJG bij jou in de buurt

In Apeldoorn zijn vier Centra voor Jeugd en Gezin waar u terecht kunt met vragen over gezondheid, opvoeden en opgroeien. Zo is er altijd eentje in de buurt. U kunt er binnenlopen voor vragen en informatie. De professionals die in het CJG werken bieden hulp op maat of helpen bij het zoeken naar de juiste instanties die u en uw kind verder kunnen helpen.   

  • De gezondheid van uw kind volgen

Het CJG volgt de groei en ontwikkeling  van uw kind. Vanaf de geboorte van uw kind bent u op het consultatiebureau geweest bij de jeugdverpleegkundige en jeugdarts. Zij zullen uw kind ook in de basisschoolperiode een aantal keren uitnodigen. In het jaar dat uw kind 5 jaar is, wordt u uitgenodigd om samen naar het CJG te komen. Bij de uitnodiging krijgt u een aantal vragenlijsten toegestuurd om thuis alvast (digitaal via Mijn Kind dossier) in te vullen. De jeugdverpleegkundige meet en weegt uw kind en bespreekt de groei, ontwikkeling en gezondheid. Ook wordt er een ogentest en gehoortest gedaan. U kunt uw vragen stellen en eventuele zorgen over groei of ontwikkeling delen. Eventueel maken we nog een extra afspraak met u / uw kind met de jeugdverpleegkundige, jeugdarts of logopediste van het CJG.   Ook rond de tijd dat uw kind 11 jaar is, wordt u uitgenodigd om samen met uw kind naar het CJG te komen. We meten en wegen uw kind. Ook tijdens dit onderzoek nemen we de tijd om uw vragen te stellen of eventueel uw zorgen te delen. We bespreken samen de  lichamelijke veranderingen  van uw kind in de (komende) puberteit.  

  • Kernteam

Maakt u of de leerkracht van uw kind zich zorgen over uw kind? Vraag dan gerust via de IB-er van school advies aan het kernteam. In dit  kernteam zitten verschillende professionals, waaronder ook de jeugdverpleegkundige.  Zij kijken op een aantal verschillende vlakken met u/ uw kind mee. Samen kunnen jullie bespreken en bekijken wat er eventueel nodig is aan advies, hulp, ondersteuning of zorg.  

Contact met het CJG? * info@cjgapeldoorn.nl ) (055) 357 88 75 (dagelijks van 8.30 – 17.00 uur)  www.cjgapeldoorn.nl         www.facebook.com/CJGapeldoorn

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De Zonnewende blijft in ontwikkeling. Elk jaar stellen we als team doelen waaraan we gaan werken. Op deze manier werken we aan goed blijven en beter worden! 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven