PCBO Regenboog-Woudhuis

Lage Landenlaan 1 7325 NR Apeldoorn

  • Schoolfoto van PCBO Regenboog-Woudhuis
  • Schoolfoto van PCBO Regenboog-Woudhuis
  • Schoolfoto van PCBO Regenboog-Woudhuis
  • Schoolfoto van PCBO Regenboog-Woudhuis
  • Schoolfoto van PCBO Regenboog-Woudhuis

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Er zijn geen vakleerkrachten aanwezig op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Op school hebben we een protocol dat lesuitval moet voorkomen. Vaak zal het gaan om afwezigheid van een leerkracht wegens ziekte of anderszins. De vervanging wordt vanuit PCBO Apeldoorn geregeld. Indien er vanuit PCBO Apeldoorn geen vervangers kunnen worden ingezet, proberen we het in school met andere leerkrachten op te lossen. Eventueel kunnen kinderen over andere groepen verdeeld worden. In het uiterste geval kan een groep een dag(deel) extra vrij hebben. De school heeft dan geen mogelijkheden meer om de vervanging te regelen. De ouders worden hiervan vooraf op de hoogte gesteld. Hierbij is het van belang te weten, dat indien ouders niet voor opvang kunnen zorgen, de school voor opvang zorgt.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Groepsindeling- en samenstelling groepen
Het samenstellen van de groepen, de groepsindeling en het toewijzen van groepsleerkrachten op een groep wordt gedaan door de directie van de school. De directeur houdt bij het nemen van besluiten rekening met onder meer de te verwachten leerlingaantallen, wensen van leerkrachten en randvoorwaarden zoals wet en regelgeving.
Het bespreken van de groepsindeling inclusief toewijzing van leerkrachten aan een groep gebeurt in een teamvergadering.

Groepsleerkrachten hebben het overzicht over die zaken die bij ouders meespelen met betrekking tot de indeling van de groepen. Als ouder kunt u ervoor zorgen dat leerkrachten hiervan goed op de hoogte zijn, zodat zij deze kunnen laten meewegen bij de indeling van de groepen.
Ook de Personeelsgeleding van de Medezeggenschapsraad heeft instemmingsrecht

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De kinderen van groep 1 en 2 gaan op jaarbasis 930 uur naar school.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Wat is Onderwijstijd?
Met onderwijstijd bedoelen we de uren in een week die de leerling op school is. De invulling van de onderwijstijd verschilt per leerjaar

Invulling onderwijstijd leerjaar 1 en 2
In de groepen 1 en 2 werken we met thema’s. Via een beredeneerd aanbod in combinatie met duidelijk omschreven doelen, is er een duidelijke doorgaande lijn in de heterogene groepen 1/2. Richtinggevend zijn de onderwijsbehoeftes en interesses van de kinderen. De activiteiten zijn betekenisvol en staat het spel voorop. Eigenlijk vanzelfsprekend, want een kleuter speelt als hij leert en leert als hij speelt

Al in de groepen 1 en 2 starten we met het speels leren van letters en cijfers. Bovendien is er ruime aandacht voor de taalontwikkeling.
We hechten eraan de kinderen een duidelijke structuur aan te bieden. Dat doen we niet alleen door regels en afspraken, maar ook door het werken met ons planbord. Leerlingen in groep 1 voeren in de regel twee taken per week uit. In groep 2 zijn dat er in de regel vier. Hiernaast kunnen de kinderen uit de activiteiten die op het keuzebord staan. Dit gebeurt in steeds wisselende groepjes. Zo leren kleuters ook op sociaal­ emotioneel vlak samen spelen en rekening houden met elkaar. Voor de fijne motoriek hebben wij veel constructiemateriaal en ontwikkelingsmateriaal. Voor de grove motoriek bieden wij wekelijks een gymles met groot materiaal aan. Vandaag de dag is in de onderbouwgroepen van onze school de educatieve software een belangrijk onderdeel van het lesprogramma geworden. Door middel van observaties weten we of een kleuter alle vaardigheden en begrippen beheerst, die nodig zijn om een goede start te kunnen maken in groep 3.

Invulling onderwijstijd leerjaar 3 t/m 8

De Regenboog Woudhuis is een open en gezellige school. Voor ons betekent naar school gaan; samen leren en jezelf ontwikkelen. Niet alleen cognitief, maar ook sociaal. Hierbij sluiten we aan bij het ontwikkelingsniveau van onze leerlingen. De leerkrachten van De Regenboog Woudhuis begeleiden leerlingen bij het leren in al zijn vormen. Daarnaast leren onze kinderen ook van elkaar en worden ze stap voor stap zelfstandiger. 

Voor het aanvankelijk leesonderwijs volgen we de methode Lijn 3 van Malmberg. De kinderen van groep 3 gaan met buslijn 3 op reis door leesstad. De vrolijke buschauffeur Ben Bus vertrekt vanaf het schoolplein en brengt de kinderen langs 12 haltes (12 thema’s). Bij iedere halte maken de kinderen kennis met letters en woorden rondom een thema, voor ieder kind op eigen niveau. Bovendien ontdekken en leren ze van alles over de wereld om hen heen. Hierbij zetten we veel coöperatieve werkvormen in. Gedurende het schooljaar krijgt ook spelling de nodige aandacht. Ook het rekenonderwijs krijgt veel aandacht via de methode Pluspunt en het daar bijbehorende computerprogramma. We leren onze leerlingen rekenen tot twintig en ze maken kennis met de getallen tot vijftig. Methodisch schrijven sluit aan bij de methode Lijn 3. Zodoende worden nieuw geleerde woorden ook meteen geschreven. Expressievakken als bewegingsonderwijs, muziek, tekenen en handvaardigheid komen ook ruimschoots aan bod. Er wordt daarnaast nog regelmatig gespeeld en geknutseld in groep 3.
In groep 4 wordt de aandacht meer verlegd van het leesonderwijs naar het taalonderwijs. Via de methode Staal worden de taal­ en spellingsvaardigheid verder ontwikkeld. Op leesgebied wordt begrijpend lezen belangrijker en op rekengebied komt onder andere klokkijken, bewerkingen tot 100 en de tafels (1 tot en met 5 en 10) aan bod. Net als in groep 3 staat het schrijven volop in de belangstelling. 

Vanaf groep 5 werken de kinderen steeds meer met dag- en weektaken. Die worden elke week door de leerkrachten samengesteld. Kinderen leren plannen en verantwoordelijkheid te nemen, ook leren de kinderen van het begin af aan om te gaan met zelfstandigheid. Door het werken met dag- en weektaken kunnen kinderen op hun eigen niveau aan het werk. 
Momenten van instructie en zelfstandig werken wisselen elkaar af. Hierdoor komt er tijd en ruimte vrij voor de leerkracht om extra aandacht te besteden  aan kleine groepen leerlingen en aan individuele leerlingen. 

Het laatste jaar in groep 8 zetten we tenslotte de kroon op de opbouw van acht jaren basisschool: leerlingen moeten kunnen plannen, zelfstandig werken aan taken, in staat zijn teksten te begrijpen en hoofd­ en bijzaken weten te onderscheiden.
In groep 8 wordt op basis van gegevens over kennis, vaardigheden en karaktereigenschappen (inzet, attitude en gedrag), de resul­taten vanuit het leerlingvolgsysteem en een advies voor een school voor voortgezet onderwijs gegeven.De ouders van groep 7 en 8 worden meegenomen in het proces om te komen tot passend een plaatsingsadvies voor het voortgezet onderwijs. In de maand april nemen we, samen met de andere scholen van PCBO Apeldoorn, de eindtoets IEP af. De afnamedatum vindt u terug in de jaarkalender voor ouders. Voor ons een mooie check of elk kind zich zo optimaal mogelijk heeft ontwikkeld op De Regenboog Woudhuis.Voor verdere informatie kunt u terecht bij de leerkracht van groep 8 of via de website van stuurgroep de Klik https://www.swvapeldoornpo.nl/diensten/de-klik.

Engels 

Vanaf groep 1 leren de kinderen spelenderwijs Engels. De vaardigheden die ze leren in de onderbouw krijgen in de bovenbouw meer diepgang.

Vakken en vormingsgebieden
De wet schrijft voor  welke vakken en vormingsgebieden de school moet aanbieden. Bij elk vak zijn kerndoelen aangegeven, daarin wordt de verplichte leerstof beschreven. De leerkrachten zorgen ervoor dat alle benodigde leerstof wordt behandeld. Wat dat inhoudt, wordt op de informatieavond aan het begin van het schooljaar met ouders besproken.

Zelfstandigheid
Door de hele school (van groep 1 tot en met 8 ) is een doorgaande lijn ontwikkeld om kinderen zelfstandig te leren werken. Aan het eind van de basisschool zijn onze leerlingen in staat om een weektaak zelfstandig te plannen en te maken; dit is een extra steun voor het plannen en maken van huiswerk in het vervolgonderwijs. Kinderen leren verantwoordelijkheid te nemen passend bij hun leeftijd.
Samen met u als ouder leren we kinderen steeds meer eigenaar te zijn van hun ontwikkeling. 

Computergebruik
Voor veel vakgebieden gebruiken we chromebooks ter ondersteuning van de lessen. Kinderen rekenen vanaf groep 5 allemaal op de computer met de methode Bingel. In de onderbouw werken de kinderen regelmatig op de ipad. 
Zo kunnen de kinderen voor oefening, verdieping, herhaling en extra opdrachten ook digitaal aan het werk. 

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

In ons schoolondersteuningsprofiel (SOP) neemt het Handelingsgericht werken een belangrijke plaats in.

Wij hanteren het leerstofjaarklassensysteem, met veel aandacht voor het individuele kind en we gaan daarbij uit van het concept Passend Onderwijs. Onze school staat open voor alle leerlingen die aangemeld worden door hun ouders/verzorgers, waarbij in samenspraak wordt gekeken of Regenboog Woudhuis kan bieden wat de leerling nodig heeft. Het is ons doel om leerlingen zo optimaal mogelijk te laten ontwikkelen op cognitief- en sociaal gebied, zodat ze kunnen doorstromen naar een passende vorm van vervolgonderwijs.
Gelet op het eerste vinden we het nadrukkelijk volgen van de vorderingen en de opbrengsten op de hoofdvakken van belang (taal-, leesonderwijs en rekenen).
Gezien het tweede besteden we veel aandacht aan het (mede) opvoeden van de leerlingen tot volwaardige en respectvolle burgers.
Wij vinden dat elke leerling het recht heeft op een optimale kans zichzelf te ontwikkelen. In een prettige en veilige omgeving. Wij geven leerlingen niet alleen kennis en vaardigheden mee, wij leren ze ook op sociaal- emotioneel gebied te groeien. Er zijn grote verschillen in begaafdheid, tempo en belangstelling tussen kinderen.
Uiteraard is het onderwijsaanbod afgestemd op het bereiken van de kerndoelen. De kerndoelen zijn vertaald naar groepsdoelen.
Daarbinnen wordt aan de hand van de individuele ontwikkelingen vastgesteld welke stof op welke wijze moet worden aangeboden.
We willen ervoor zorgen dat we het maximale uit ieder kind halen. Het basismodel is dat binnen de groep het onderwijs op drie niveaus wordt aangeboden. Basisstof voor alle kinderen, herhalingsstof voor kinderen die wat moeite hebben met de basisstof en verrijkingsstof voor de vlotte en goed presterende kinderen.
In alle groepen is er sprake van effectief klassenmanagement.
Leerkrachten zijn op de hoogte van de doorlopende leerlijnen van groep 1 tot en met groep 8. Zij kennen de doelen en het onderwijsaanbod van die doorlopende leerlijnen en realiseren de schooldoelen van de eigen groep.
Ook voor het zelfstandig leren werken en het samenwerken is een doorlopende leerlijn van groep 1 tot en met groep 8 gerealiseerd.
Door de gehele school wordt met hetzelfde basissysteem van planning en keuzemogelijkheden voor kinderen gewerkt. Datzelfde geldt voor coöperatief leren als een van de aspecten van handelingsgericht werken. Kenmerken van coöperatief leren zijn dat de groep is ingedeeld in kleine, heterogene groepen, dat kinderen in deze coöperatieve leergroepen met elkaar discussiëren over de leerstof, elkaar uitleg en informatie geven, dat zij elkaar overhoren en dat zij van en met elkaar leren. De achterliggende gedachte van deze vorm van leren is dat kinderen niet alleen leren van de interactie met de leerkracht, maar ook van de interactie met elkaar.

Naast de aanpassingen in het lesaanbod voor meer- en hoogbegaafde leerlingen vinden er ook pluslessen plaats. Leerlingen die meer- of hoogbegaafd zijn kunnen deze dan volgen buiten hun eigen groep.
De school werkt met ontwikkelperspectieven voor leerlingen met extra onderwijsbehoeften.
Daarnaast is de school bekend met ondersteunende programma's voor dyslexie. Er zijn contacten gelegd met externe partijen om de hulp in de school te bieden. (Zo ver als mogelijk, en de ruimte dit toe laat)
Mocht de hulp in school niet mogelijk zijn dan wordt aan ouders het advies gegeven om bij deze partijen de externe hulp in te schakelen. 
In sommige gevallen zal het profiel te algemeen zijn. Als het over uw eigen kind gaat, is het daarom altijd goed om met ons persoonlijk te bespreken welke ondersteuning wij uw kind kunnen bieden.

Leerlingen die speciale aandacht nodig hebben

Onze school maakt deel uit van het Samenwerkingsverband, SWV PO Apeldoorn. Het doel van deze organisatie is de scholen voor basisonderwijs te ondersteunen bij de hulp aan kinderen die speciale zorg en aandacht nodig hebben, bijvoorbeeld door mee te denken of een vraag te beantwoorden. Samen passend onderwijs vormgeven is ons doel. Op De Regenboog Woudhuis is voor de begeleiding van leerlingen met een specifieke ondersteuningsbehoefte een interne begeleider aanwezig. Zij is vrijgesteld van lestaken. Zij coördineert alle zaken rond de speciale leerlingbegeleiding. Dat kan uiteenlopen van het nog eens extra toetsen van leerlingen tot het voeren van gesprekken met ouders over de voortgang van het onderwijsproces. Bovendien maken we onder de paraplu van het samenwerkingsverband gebruik van de hulp van externe deskundigen, zoals een gedragswetenschapper. Mocht nader onderzoek van een leerling gewenst zijn, dan gebeurt dat is samenspraak met de betrokken ouders/verzorgers.

De ib’er draagt samen met de leerkrachten de verantwoordelijkheid voor de inhoud van het lesprogramma. Zij bewaken ook de vorderingen. De groepsleerkracht zorgt er voor dat de leerlingen de speciale leerstof op de juiste manier verwerken. Voor leerlingen, die niet goed kunnen meekomen, bestaat de mogelijkheid een eigen leerlijn te volgen. In een enkel geval kan het voorkomen dat een leerling meer zorg nodig heeft dan wij op onze school kunnen bieden. In overleg met de groepsleerkracht, de ib’er en de gedragswetenschapper kunnen ouders dan overwegen de leerling aan te melden bij een school voor speciaal (basis)onderwijs.

Zitten blijven

Zitten blijven kan in sommige gevallen een oplossing zijn om een grote leerachterstand in te lopen. We gaan daar zorgvuldig mee om. Als zitten blijven voorkomt, zal dat voornamelijk in de groepen 3 en 4 zijn. In de groepen 1 en 2 is het beter om van een verlengde kleuterperiode te spreken, omdat de kleuters op verschillende momenten in het jaar instromen en dus lang niet allemaal twee jaren in groep 1 en 2 hebben volgemaakt.. Zitten blijven is alleen mogelijk na samenspraak van de groepsleerkracht, de intern begeleider en de  ouders/verzorgers. Gedurende de voorgeschreven acht jaren basisonderwijs kan een leerling niet meer dan één keer blijven zitten. Leerlingen die zijn blijven zitten en daarna een speciaal onderwijsprogramma volgen, hebben de mogelijkheid de school te verlaten als ze groep 7 hebben afgerond. Dat is voor hen dan het achtste jaar basisonderwijs.

Passend onderwijs

Elk kind in Nederland heeft recht op goed onderwijs, passend bij wat hij of zij nodig heeft. Dat heet passend onderwijs. Zoveel mogelijk kinderen gaan naar een reguliere basisschool, ook wanneer uw kind extra ondersteuning nodig heeft. Alleen wanneer het ±cht nodig is, gaat een kind naar speciaal (basis)onderwijs. Alle scholen hebben zorgplicht. Meldt u uw kind bij onze school aan, dan kijken wij of wij uw kind kunnen ondersteunen, eventueel met extra ondersteuning (vanuit onze intern begeleider of een gedragswetenschapper) of dat een andere school in het regulier of speciaal (basis)onderwijs beter past. Dit bepalen we aan de hand van gesprekken met u en door middel van evt. andere gegevens en informatie van vorige scholen (wanneer van toepassing).

Samenwerkingsverband

In Apeldoorn werken schoolbesturen en de bijbehorende basisscholen en scholen voor speciaal (basis)onderwijs nauw samen in een samenwerkingsverband. Wanneer onze school niet kan bieden wat uw kind nodig heeft of we vragen hebben over de begeleiding van een kind, nemen we contact op met het samenwerkingsverband. Binnen dit verband delen we kennis en overleggen we met elkaar. Ook winnen we hier advies in of kunnen we bijvoorbeeld een orthopedagoog of psycholoog inzetten om de juiste ondersteuning voor een kind te bepalen. Zo werken we samen aan de beste ondersteuning voor ieder kind.

Zie voor meer informatie: www.swvapeldoornpo.nl of www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/passendonderwijs.

Het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG): voor alle gezinnen en kinderen in Apeldoorn

Vragen over gezondheid, opgroeien en opvoeden

De jeugdarts en jeugdverpleegkundige van het CJG komen regelmatig op onze school. U kunt de jeugdverpleegkundige ontmoeten op een gezamenlijke ouderavond, inloopspreekuur of themabijeenkomst. Wij informeren u wanneer u de jeugdverpleegkundige op school kunt ontmoeten.

Het CJG bij u in de buurt

In Apeldoorn zijn vier Centra voor Jeugd en Gezin waar u terecht kunt met vragen over gezondheid, opvoeden en opgroeien. Zo is er altijd eentje bij u in de buurt. U kunt er binnenlopen voor vragen en informatie. De professionals die bij het CJG werken, bieden hulp op maat of helpen bij het zoeken naar de juiste instanties die u en uw kind verder kunnen helpen.

De gezondheid van uw kind volgen

Het CJG volgt de groei en ontwikkeling van uw kind. Vanaf de geboorte van uw kind bent u op het consultatiebureau geweest bij de jeugdverpleegkundige en jeugdarts. Zij zullen uw kind ook in de basisschoolperiode een aantal keren uitnodigen. 15 In het jaar dat uw kind 5 jaar is, wordt u uitgenodigd om samen naar het CJG te komen. Bij de uitnodiging krijgt u een vragenlijst toegestuurd om thuis alvast (digitaal via Mijn Kind dossier) in te vullen. De jeugdverpleegkundige meet en weegt uw kind en bespreekt de groei, ontwikkeling en gezondheid. Ook wordt er een ogentest en gehoortest gedaan. U kunt uw vragen stellen en eventuele zorgen over groei of ontwikkeling delen. Eventueel maken we nog een extra afspraak met u/uw kind met de jeugdverpleegkundige, jeugdarts of logopediste van het CJG.

Ook rond de tijd dat uw kind 11 jaar is, wordt u uitgenodigd om samen met uw kind naar het CJG te komen. Ze meten en wegen uw kind. Ook kunt u tijdens dit onderzoek uw vragen stellen of eventueel uw zorgen delen. We bespreken samen de lichamelijke veranderingen van uw kind in de (komende) puberteit.

Kernteam

Maakt u of de leerkracht van uw kind zich zorgen over uw kind? Vraag dan gerust via de ib-er van onze school advies aan het kernteam. In dit kernteam zitten verschillende professionals. Zij kijken op een aantal verschillende vlakken met u en uw kind mee. Samen kunt u bespreken en bekijken wat er eventueel nodig is aan advies, hulp, ondersteuning of zorg.

Contact met het CJG?

info@cjgapeldoorn.nl // (055) 357 88 75 (dagelijks van 8.30 - 17.00 uur // www.cjgapeldoorn.nl // www.facebook.com/CJGapeldoorn

Schoolmaatschappelijk werk

Het schoolmaatschappelijk werk team (SMW-team) bestaat uit een aantal maatschappelijk werkers die, vanuit Maatschappelijke Dienstverlening Veluwe (MD Veluwe), scholen ondersteuning bieden bij de opvoedende en zorgende taak richting schoolgaande kinderen. Het SMW kan voor iedereen die een kind heeft op het basisonderwijs iets betekenen die een vraag of probleem heeft. De hulpverlening vanuit het SMW richt zich vooral op gezinnen die meerdere problemen hebben waar ze geen uitweg of oplossing meer voor zien. Het kan gaan om complexe problemen maar ook bijvoorbeeld als het kind nog niet zindelijk is of steeds ruzie maakt met zijn/haar broertje kan men aankloppen bij het SMW. Zij kan hierin ondersteunen en adviezen geven of, wanneer nodig, doorverwijzen en begeleiden naar de juiste instantie. De hulpverlening is zo kort mogelijk en zo lang als nodig is. De gesprekken zullen doorgaans plaatsvinden op de school of bij het gezin thuis.

Kosten?

De hulp van het schoolmaatschappelijk werk is gratis. Hoe werkt de aanmelding? U kunt zelf contact opnemen met het SMW--team met een vraag of probleem. Daarnaast kan een leerling/gezin (met diens toestemming) verwezen worden door bijvoorbeeld de intern begeleider of de leerkracht.

Het SMW--team heeft dagelijks (ook tijdens alle schoolvakanties) telefonisch spreekuur van 8.45 uur tot 10.00 uur. Zij zijn bereikbaar op 055 - 526 24 22. Mailen kan ook (smw-apeldoorn@mdveluwe.nl) of via het contactformulier op de website www.mdveluwe.nl.

Meer- en hoogbegaafdheid

Wanneer uw kind meer- of hoogbegaafd is doen we er als PCBO Apeldoorn alles aan om passend onderwijs te bieden. Dit doen we door middel van het PCBO PlusProgramma. Hiermee bieden we onderwijs op maat voor meer- of hoogbegaafde kinderen. Het PCBO Plusprogramma bestaat uit drie 16 pijlers waar vanuit we je kind, jou als ouder en onze PCBO-scholen ondersteunen:

1. Plusbegeleiding op school

Wanneer uw kind meer- of hoogbegaafd is, ontvangt het in eerste instantie plusbegeleiding op school. Deze begeleiding vult de school zelf in en wordt gegeven door leerkrachten en in de omgeving die uw kind kent.

2. De Plusvoorziening PCBO Apeldoorn

Naast de plusbegeleiding op de scholen, hebben we bij PCBO Apeldoorn een plusvoorziening waar uw kind een dagdeel in de week naar toe kan. Afhankelijk van de onderwijsbehoeften van uw kind neemt uw kind hier 1 of meer dagdelen in de week aan deel. Deze voorziening vindt plaats op PCBO De Regenboog – Osseveld. Middels deze voorziening gaan we nog verder en dieper in op de specifieke ondersteuningsbehoefte van uw kind, aanvullend op de Plusbegeleiding op school. We hebben aandacht voor leer- en werkstrategieën en uw kind gaat samen met andere kinderen aan de slag met filosofie, expressie, emotionele training voor bijvoorbeeld het vergroten van de motivatie, het zelfbeeld en diverse spelonderdelen. Ook ontmoet uw kind in deze klas andere meer of hoogbegaafde leerlingen. Fijn voor uw kind omdat het merkt dat er meer kinderen zijn zoals hij/zij.

3. Ondersteuning vanuit PlusBegeleiding en Kenniscentrum PCBO

De PlusBegeleiding is het netwerk van PCBO Apeldoorn dat scholen ondersteunt in onderwijs aan begaafde leerlingen op school. We ondersteunen bijvoorbeeld leerkrachten en intern begeleiders bij de Plusbegeleiding die ze op school geven en zijn er voor u als ouder bij specifiekere vragen over begaafdheid. Daarnaast hebben we een Kenniscentrum PCBO Apeldoorn. Naast de bovengenoemde meedenk- en adviesfunctie zijn in de orthotheek van het Kenniscentrum materialen te vinden die leerkrachten kunnen gebruiken. Vanuit dit Kenniscentrum organiseren we ook een interne kwaliteitskring hoogbegaafdheid waar alle leerkrachten en coördinatoren van de scholen kennis kunnen delen en halen. Ook zijn we te vinden in de netwerken van het Samenwerkingsverband, in contact met voortgezet onderwijs en andere externe, relevante partners. Zo laten we ons ook vanuit PCBO gelden op het vlak van begaafdheid.

Meer weten?
Stuur dan (in overleg met de leerkracht of intern begeleider van uw kind) een mail naar de coördinator van het PCBO Plusprogramma, Annet Klaver via: aklaver@pcboapeldoorn.nl.

Kids College Apeldoorn

Kids College Apeldoorn (KCA) is de weekendschool voor nieuwsgierige, gemotiveerde kinderen van 10 tot 14 jaar. Bij KCA kunnen zij op zondagmiddag kennismaken met de boeiende wereld van professionals op het gebied van onder andere techniek, cultuur, wetenschap en ondernemen. De kinderen maken kennis met interessante mensen uit het bedrijfsleven en gaan met hen aan het werk. Zo leren de kinderen hun talenten ontdekken, krijgen zij een bredere kijk op hun mogelijkheden en ontwikkelen meer zelfvertrouwen. Dit alles met als doel hen te ondersteunen en motiveren in hun keuze voor een vervolgopleiding. Voor meer informatie: www.kidscollegeapeldoorn.nl. Aanmelden kan via de school of de website.

Taalondersteuning voor kinderen met een taalachterstand

Wanneer uw kind een taalachterstand heeft, kan hij/zij gebruik maken van de intensieve taalklas. De Intensieve Taalklassen zijn verbonden aan tien scholen in Apeldoorn. De PCBO-scholen die verbonden zijn aan dit initiatief zijn: PCBO De Wegwijzer, PCBO Emmaschool, PCBO Prinses Margriet en PCBO Het Kompas. De school bepaalt of een kind hiervoor in aanmerking komt. Deze intensieve 17 ondersteuning wordt georganiseerd in de groepen 1 en 2.

Taalklas voor nieuwkomers

Kinderen die net in Nederland zijn, starten in de eerste opvangklas. Op twee locaties is een eerste opvangklas georganiseerd voor kinderen in de leeftijd van 7 tot 11 jaar.

PCBO Emmaschool
Thorbeckestraat 8
7331 RG Apeldoorn

De Zevensprong (school van Veluwse Onderwijsgroep)
Pythagorasstraat 384
7323 HW Apeldoorn

In deze taalklas wordt uw kind taalvaardiger gemaakt. Het accent ligt op ontwikkeling van de basiswoordenschat. Er wordt veel aandacht besteed aan mondelinge communicatie, klankonderwijs en leren lezen. Voor nieuwkomers zijn de leerlijnen vastgesteld voor de onderdelen: woordenschat, technisch lezen, begrijpend lezen, spellen en rekenen. Doel is om de kinderen zodra het kan in een reguliere groep onderwijs te laten volgen. Na het onderwijs in de eerste opvangklas stromen de kinderen naar de basisschool in de buurt van hun woonadres.

Contact
De Intensieve Taalklas is een initiatief van de gemeente Apeldoorn in samenwerking met de drie grote besturen voor basisonderwijs in Apeldoorn (waaronder PCBO Apeldoorn). Kijk voor meer informatie op de website van Intensieve taalklassen: www.intensievetaalklassen-apeldoorn.nl of mail met info@intensievetaalklassen-apeldoorn.nl.

SOZKA

De Stichting Onderwijs aan Zieke Kinderen Apeldoorn (SOZKA) verzorgt onderwijs voor kinderen die in het ziekenhuis liggen of thuis worden verpleegd. SOZKA werkt samen met Onderwijs Zieke Leerlingen IJsselgroep. Uw kind komt in aanmerking voor onderwijs thuis als uw kind leerplichtig is en het in verband met ziekte (voorlopig) niet naar school kan. Het onderwijs wordt gegeven door onderwijsbevoegde vrijwilligers. Wanneer dit voor uw kind geldt kunt u samen met de groepsleerkracht of intern begeleider van onze school contact opnemen met SOZKA. SOZKA heeft altijd nauw contact met de school. Meer informatie vindt u op: www.sozka.apeldoorn-onderwijs.nl.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Hiervoor verwijzen we graag naar onze MJP en ons schoolpan.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Vanaf start schooljaar 2022 - 2023 is Regenboog Woudhuis een IKC (Integraal Kind Centrum) 

Regenboog Woudhuis biedt samen met kinderopvang BIXO kinderopvang voor kinderen van 0 tot 4 jaar. U kunt ervoor kiezen uw baby of peuter naar de kinderopvang bij ons in het gebouw te brengen, deze opvang wordt verzorgd door BIXO. De kinderopvang is open van 7.30u tot 18.30u.

Middels een goed doordacht pedagogisch plan is er een gevarieerde dagbesteding. Er is een goede balans tussen activiteiten en rustmomenten. Gekwalificeerde pedagogisch medewerkers staan elke dag klaar om met de peuters te werken aan onder andere sociale vaardigheden en zelfvertrouwen door middel van spel en activiteiten. De peuterspeelgroep werkt samen meet de kleuterklassen om de kinderen voor te bereiden op groep 1. Op een speelse manier  raken de kinderen vertrouwd met de school. 


Terug naar boven