Basisschool De Eshoek

Molenakkers 30 9468 BM Annen

  • Schoolfoto van Basisschool De Eshoek
  • Schoolfoto van Basisschool De Eshoek
  • Schoolfoto van Basisschool De Eshoek
  • Schoolfoto van Basisschool De Eshoek
  • Schoolfoto van Basisschool De Eshoek

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Soms moet vervanging van leerkrachten geregeld worden, bijvoorbeeld bij ziekte of als een leerkracht verlof heeft aangevraagd voor studie of andere bezigheden. De groepsleerkracht kan vervangen worden door een andere leerkracht van de school,  door een leerkracht uit de vervangerspool van Stichting PrimAH of door een externe invaller of themadocent. Hiervoor maken we gebruik van de diensten van SLIM Personeelsbemiddeling.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Een school is er voor de kinderen. De Eshoek streeft naar een goed functionerende basisschool. We zijn gericht op het ontwikkelen van leerlingen door instructie en begeleiding van de leerkrachten. Er moet naast de aandacht voor de leerprestaties van kinderen ook blijvende aandacht zijn voor de professionele ontwikkeling van de leraren. 

Het team
Bij een goede samenwerking van het team hoort een gezamenlijke visie. Ook is er sprake van een gezamenlijke en gedeelde verantwoordelijkheid. Het team van De Eshoek bestaat uit medewerkers die verschillende kwaliteiten bezitten. Elk teamlid voelt zich verantwoordelijk voor het hele schoolgebeuren en kan de persoonlijke belangen aanpassen ten goede van ons schoolbelang.  

Werkgroep Specialisten
De Eshoek beschikt over leerkrachten met verschillende deskundigheid. Die deskundigheid is gebundeld in de Werkgroep Specialisten. De Werkgroep Specialisten bestaat uit specialisten op het gebied van gedrag, (hoog)begaafdheid, taal-lezen, rekenen en het jonge kind, aangevuld met de kennis en expertise van de intern begeleider. De werkgroep komt ca. 5x per schooljaar bijeen om de verschillende hulpvragen van de groepsleerkracht te kunnen bedienen en de juiste zorg op elkaar af te stemmen. De specialist komt op verzoek de leerling of de groep observeren, geeft advies of voert nader onderzoek uit.

Vormingsonderwijs
De Eshoek biedt ook lessen boeddhistisch, godsdienstig, humanistisch, islamitisch of katholiek vormingsonderwijs aan. Vormingsonderwijs laat zien wat geloof of levensovertuiging voor mensen kan betekenen. Onze school ziet dat als inspirerend en verrijkend, omdat kinderen zo een eigen kijk op het leven kunnen ontwikkelen. De lessen gaan uit van respect voor mensen die anders in het leven staan.  De wekelijkse lessen van drie kwartier worden verzorgd door bevoegde vakleerkrachten van de diverse levensbeschouwelijke richtingen. De kinderen van de groepen 7 en 8 ontvangen het gehele schooljaar voor een periode van ongeveer 10 weken les in een denominatie. Er zijn geen kosten aan verbonden. De rijksoverheid betaalt deze lessen. Voor meer informatie, zie de website www.vormingsonderwijs.nl

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Op De Eshoek ontvangt elke leerling de minimum hoeveelheid onderwijsuren. Bovenstaand rooster geeft de gemiddelde besteding aan. De Eshoek houdt rekening met verschillen tussen leerlingen, waarmee we proberen te voldoen aan de definitie van Passend Onderwijs. Daarom komt het voor dat kinderen voor het ene vakgebied meer onderwijstijd ontvangen, dan voor het andere vak. Vanuit de basisvisie vinden wij het belangrijk dat we aansluiten op de onderwijsbehoeften van alle leerlingen, dus ook de leerlingen met extra ondersteuning of (hoog)begaafde leerlingen. Er wordt van het lesrooster afgeweken als er speciale activiteiten zijn of bij bijzondere omstandigheden.

Elke klas heeft een duidelijk lesrooster, dat omschrijft welke activiteiten met de leerlingen worden ondernomen. In de tijden voor verschillende vakken is een opbouw te onderkennen. Zo wordt er bijvoorbeeld bij de kleuters meer tijd besteed aan spel en beweging dan in de hogere groepen. In de groepen 3 en 4 neemt het taal- en leesonderwijs een groter aantal lesuren in beslag en in de groepen 6, 7 en 8 zullen de zaakvakken (kennisgebieden aardrijkskunde, geschiedenis en natuur) meer tijd krijgen. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Samenwerkingsverband
Zorgen dat alle leerlingen in onze regio de onderwijsondersteuning krijgen die ze nodig hebben: dat heet passend onderwijs. Om deze ondersteuning zo goed mogelijk te organiseren werken onze scholen samen met alle andere scholen voor primair en voortgezet onderwijs in de gemeenten Aa en Hunze, Assen, Midden-Drenthe en Tynaarlo. Dit doen we binnen het Samenwerkingsverband Noord- en Midden-Drenthe.
In passend onderwijs heeft iedereen een rol: het schoolbestuur, de leerkrachten en andere professionals, ouders, (jeugd) zorgpartners gemeenten en het samenwerkingsverband. Hoe dit is geregeld en welke afspraken hiervoor gemaakt zijn, leest u op de website van het samenwerkingsverband Noord- en Midden-Drenthe (www.passenonderwijsdrenthe.nl).

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De Eshoek heeft de ambitie om de professionalisering van het personeel te bevorderen, zodat er nog beter omgegaan wordt met leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte. Dit kan onder meer betrekking hebben op het verbeteren van kennis van specifieke onderwijsbehoeften en het bevorderen van samenwerking tussen leerkrachten, ondersteunend personeel en specialisten. Daarnaast is de ambitie de samenwerking en betrokkenheid van ouders bij de ondersteuning van hun kind met een extra ondersteuningsbehoefte te versterken. Dit kan worden bereikt door regelmatige communicatie waarin het doel van het gesprek vooraf bepaald wordt. 

Schoolondersteuningsplan (SOP)
Stichting PrimAH heeft een SOP opgesteld en De Eshoek heeft het SOP aangevuld met schoolspecifieke onderdelen (zie bijlage). Met de invoering van passend onderwijs is iedere school verplicht om een SOP op te stellen. In het SOP staat welk aanbod aan onderwijs, ondersteuning en hulp de school kan bieden bij de verschillende orthobeelden. In het SOP van De Eshoek staat beschreven dat; wij alle leerlingen goed onderwijs geven alle leerlingen zich veilig moeten voelen op school alle leerlingen zich zo goed mogelijk kunnen ontwikkelen er extra hulp gegeven wordt en hoe die hulp aan het kind gegeven wordt. De extra hulp is verschillend per school, daarom is een leerling soms beter op haar of zijn plek op een andere school. De school waar het kind is aangemeld gaat, samen met IB'er en directie op zoek naar de beste plek voor het kind. Dit is de zorgplicht die de school heeft. Het SOP is een groeidocument (een leer- en ontwikkeldocument). 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE)
De Eshoek maakt gebruik van het Voor- en Vroegschoolse educatie (VVE) programma dat erop gericht is om onderwijs- of ontwikkelingsachterstand bij jonge kinderen van circa 2 tot 6 jaar te verminderen. De Eshoek heeft contacten met de voorschoolse organisaties, zoals kinderdagverblijven en peuterspeelzaal. De coördinator onderbouw brengt jaarlijkse meerdere malen een bezoek aan de voorschoolse opvangorganisaties. Hierdoor kan er op allerlei gebieden afstemming plaatsvinden, zodat de kinderen een betere start maken aan het begin van de basisschool.

Passend Onderwijs
Alle kinderen verdienen een plek in het onderwijs. Wij willen ervoor zorgdragen dat uw kind een zo passend mogelijke plek in het onderwijs heeft. Dat kan op onze school zijn, op een andere school binnen ons schoolbestuur of op het speciaal (basis)onderwijs zijn. Hiervoor werken wij samen met andere schoolbesturen in het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs 22.01 (Assen en Omgeving www.passendonderwijs-po-22-01.nl). Samen zijn we verantwoordelijk voor een dekkend netwerk.    

Elk kind is anders en heeft daardoor andere onderwijsbehoeftes. We stellen in ons onderwijs de behoefte van uw kind centraal. Continu stellen we ons de vraag: “wat heeft dit kind nodig om tot een optimale ontwikkeling te komen?” Denk daarbij aan de differentiatie in instructie, de leertijd en uitdaging in het aanbod van de leerstof. Het team formuleert doelen met betrekking tot leren, werkhouding en sociaal emotioneel functioneren. Het gaat hierbij zowel om korte als lange termijndoelen. Passend Onderwijs is op niveaus ingericht, de basisondersteuning en extra ondersteuning. Dit komt neer op:

  • Basisondersteuning: Onderwijs dat passend is binnen het regulier onderwijsprogramma. Leerlingen die het reguliere programma kunnen doorlopen m.b.v. standaard differentiatie of benodigde basisondersteuning waarbij wordt afgeweken van de standaard differentiatie. Onze school of een andere reguliere basisschool komt tegemoet aan de onderwijsbehoefte van deze leerlingen.
  • Extra ondersteuning: Leerlingen voor wie de basisondersteuning niet voldoende is en een specialistische onderwijsbehoefte hebben. Het overstijgt het niveau van de basisondersteuning. Uitgangspunt dat wij hanteren bij de extra ondersteuning is: “regulier waar het kan, speciaal waar het moet”.   

De Eshoek beschikt over een leerlijn voor (hoog)begaafde leerlingen. (Hoog)begaafde leerlingen hebben op grond van hun talenten en prestaties een andere uitdaging nodig met betrekking tot het leerstofaanbod én het contact met ontwikkelingsgelijken is van wezenlijk belang. De Eshoek hanteert de leerlijn Levelwerk voor (hoog)begaafde leerlingen en Levelspel voor kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong. Levelwerk staat los van andere methodes. De leerling werkt feitelijk op twee sporen, een gecompacte basislijn en een aanvullende verrijkingslijn. Door het aanbieden van verrijkende/uitdagende leerstof worden deze leerlingen gestimuleerd tot nadenken over lastige opdrachten. Ook beschikt PrimAH over een bovenschoolse plusklas (Prik'l) vanaf groep 5. In deze groep ontmoeten de kinderen andere kinderen die hoogbegaafd zijn (ontwikkelingsgelijken) en op dezelfde manier denken.  

Als wij als basisschool de (extra) ondersteuning die een kind nodig heeft niet (helemaal) zelf kunnen bieden, gaan we op zoek naar een andere school die dat wel kan. Om in aanmerking te komen voor speciaal onderwijs (SO) of speciaal basisonderwijs (SBO) heeft een kind een toelaatbaarheidsverklaring nodig. Het samenwerkingsverband geeft deze toelaatbaarheidsverklaringen af, alleen nadat er deskundigenadvies heeft plaatsgevonden.  

De scholen van Stichting PrimAH kunnen om een deskundigenadvies vragen bij het PrimAH ExpertiseTeam (PET). Het PET bestaat uit een psycholoog, een orthopedagoog, gedragsspecialist, specialist hoogbegaafdheid en ambulant begeleider. Het deskundigenadvies is handelingsgericht en bestaat uit:

  • Nadere specificering van de onderwijsbehoeften van een leerling.
  • Advies welke (specialistische) ondersteuning een leerling nodig heeft.
  • Advies over aanpassing van het onderwijsaanbod.
  • Denkrichtingen voor een vervolg.  

Op basis van het deskundigenadvies gaan wij met ouders en team in overleg over de volgende opties:

  • Leerling blijft op school, school biedt (specialistische) ondersteuning.
  • Indien het gaat om een leerling met (specialistische) ondersteuning kan de school een aanvraag doen voor een ‘buidel’ (formatie/inzet specialistische ondersteuning) bij Stichting PrimAH.
  • Procedure onder begeleiding van het PET starten voor verwijzing naar andere basisschool.
  • Procedure onder begeleiding van het PET starten voor aanmelding bij toelatingscommissie SWV 22.01 ten behoeve verwijzing naar SBO of SO.  

In ons SchoolOndersteuningsProfiel (SOP) hebben wij uitgebreid omschreven op welke wijze wij basisondersteuning bieden. 

Terug naar boven