Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Heeft de leerling een hogere eindtoetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan kijkt de school hier opnieuw naar. Een eventueel nieuw advies mag wel hoger zijn, maar niet lager.
Onze 'plan-do-check-act cyclus' werkwijze maakt dat wij boven de norm van de inspectie scoren en ook boven vergelijkbare scholen.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Het meten van de tussenresultaten gebeurt bij ons op school op de volgende wijze:
Wij zijn een school die hoge verwachtingen en ambities heeft. Deze spreken we uit naar onze leerlingen en naar onszelf. Om de kwaliteit van onze zorg en onze ambitie te bewaken, maken wij gebruik van de plan-do-check-act cyclus. Deze cyclus vindt twee keer per jaar plaats op basis van de Cito resultaten uit het leerlingvolgsysteem. In de check fase bespreken wij als team systematisch of de gewenste effecten en resultaten gehaald worden. In de plan fase bespreken leerkrachten, individueel met de intern begeleider, eventuele verbeterafspraken. Uit deze cyclus volgen nieuwe handelingsplannen om, leerlingen die dit nodig hebben, extra te ondersteunen.
Daarnaast hebben we een dagelijkse voortgangscheck vanuit onze methodes. Op de leergebieden rekenen en spelling (in de groepen 7 en 8 ook taal), werken wij met het digitale leermiddel Snappet. Hierin volgen wij dagelijks de realisering van de leerdoelen per leerling. Als een leerdoel nog niet gehaald is, zien we dat direct en kunnen leerlingen hier nog extra aan werken. Loopt een leerling vast, dan is dit ook direct zichtbaar en krijgt de leerling extra individuele begeleiding en extra werk, gedifferentieerd op eigen niveau.
Voor het technisch lezen maken wij gebruik van DMT en Avi-lezen. Leerlingen die hier onvoldoende scoren, krijgen een eigen leesbegeleidingsprogramma en worden 4 x per jaar getoetst.
Wij vinden dat het schooladvies het resultaat is van 8 jaar lang goed onderwijs. Onze leerlingen worden deskundig gevolgd en we benaderen het adviseringsproces zeer zorgvuldig. Dit heeft als resultaat dat 94% van onze oud-leerlingen, na 3 jaar, op of boven het gegeven advies functioneert op het voortgezet onderwijs. Dit percentage ligt hoger dan bij vergelijkbare scholen.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Veiligheid
Op onze school heerst een vriendelijke sfeer, waar leerkrachten en leerlingen zich veilig voelen. Zowel leerkrachten als leerlingen geven elkaar positieve feedback. Op onze school ontmoeten en respecteren leerlingen en ouders met diverse achtergronden elkaar. Leerlingen hebben een natuurlijke behoefte om met elkaar te communiceren. In een veilige omgeving kunnen leerlingen kritisch zijn, vragen stellen, samen onderzoeken en experimenteren. Door een zeer sterk aanbod op het gebied van taal en woordenschat, geven wij de leerlingen daarvoor de middelen en dagen wij ze uit. Tevens besteden wij veel aandacht aan ICT-vaardigheden en sociale media.
Verantwoordelijkheid
Onze school creëert een klimaat waarin leerlingen verantwoordelijkheid nemen. Zij worden uitgedaagd door zowel leerkrachten als ouders om bekwaam te worden in het bedenken van oplossingen, leren eigen verantwoordelijkheid te nemen en te dragen voor hun werk en het kunnen omgaan met uitgestelde aandacht. Leerlingen krijgen de ruimte om zich te ontwikkelen, geven niet op bij tegenslag en fouten maken mag.
Betrokkenheid en saamhorigheid
Onze school zorgt ervoor dat alle kinderen betrokken zijn bij het onderwijs en dat een sfeer van saamhorigheid heerst. Ieder kind is uniek, ieder kind groeit en bloeit in zijn of haar eigen ontwikkeling en tempo. Dit doen wij door het aanbieden van leerstof op niveau. Wij besteden ook aandacht aan goed bewegingsonderwijs, gezonde voeding en creatieve vakken. Hierin is ruimte voor talentontwikkeling. Leerlingen leren van en met elkaar, en laten zich inspireren door andere leerlingen en eigen succeservaringen. Kinderen hebben van nature een open en nieuwsgierige houding naar elkaar en hun omgeving. Onderzoekend leren staat daarom bij ons in een hoog vaandel. Binnen de school werken wij geregeld bouw-doorbroken en binnen de klassen werken we met coöperatieve werkvormen. Door het inzetten van een Doe- en Leerlab dragen wij bij aan het stimuleren van het onderzoekend leren.
In 2018 heeft de onderwijsinspectie het vierjaarlijks onderzoek uitgevoerd bij ons bestuur Innoord. Als onderdeel hiervan is De Vier Windstreken bezocht voor een verificatieonderzoek op de standaarden "Aanbod" en "Zicht op ontwikkeling" De inspectie heeft het leerstofaanbod op De Vier Windstreken gewaardeerd als goed. De school kan met dit rijke aanbod een voorbeeldfunctie voor andere scholen vervullen. leraren houden actief zicht op de ontwikkeling van de leerlingen en zij voelen zicht sterk verantwoordelijk voor de resultaten die zij met hun groep behalen.
De bevindingen van het verificatieonderzoek op De Vier Windstreken kunt u in de bijlage lezen.