Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
We werken vanuit het concept Ontwikkelingsgericht onderwijs, een vernieuwende en academisch onderbouwde visie op leren en onderwijzen. In vergelijking met andere onderwijsvernieuwingen als Montessori en Jenaplan is het OGO onderwijs nog jong. Ontstaan rond 1990 en nog steeds volop in ontwikkeling. OGO is gebaseerd op de pedagogiek van Vygotski en wordt gevoed vanuit wetenschappelijk onderzoek (leerstoel VU).
Kinderen leren veel als ze zelf het nut ervan inzien. Dan zijn ze gemotiveerd en betrokken. Daarom hebben we interessante thema’s en activiteiten die de nieuwsgierigheid van kinderen prikkelen. Spel en onderzoek staan centraal, net als de brede ontwikkeling. Ze zijn actief bezig en leren van en met elkaar. De leerkracht doet voor en doet mee en biedt zo ieder kind de mogelijkheid een stap verder te komen. Vaardigheden om te kunnen samenwerken, communiceren, oplossingen bedenken, enz., zijn gelijkwaardig aan het vergaren van kennis. Binnen de vakoverstijgende thema's besteden wij veel aandacht aan kunstzinnige - en culturele vorming en sport, spel en beweging.
Wij vinden het belangrijk dat kinderen:
Leren en ontwikkelen binnen een zone van naaste ontwikkeling
Als een kind graag wil deelnemen aan een activiteit, maar nog niet alle elementen zelfstandig uit kan voeren helpt het door dit samen met een volwassene of een andere meer wetende partner te doen. Zo kom je verder.
Verantwoordelijk zijn voor het eigen ontwikkelingsproces
Een leerling neemt de verantwoordelijk voor zijn eigen ontwikkeling als hij persoonlijk betrokken is, zelf initiatieven neemt en betekenis geeft aan de activiteit.
Zich ontwikkelen in samenhang
Emotionele ontwikkeling, sociale ontwikkeling, het ontwikkelen van vaardigheden en het opdoen van specifieke kennis zijn niet los van elkaar te zien.
Verschillen in ontwikkeling
Kinderen verschillen in aanleg, ervaring, opgedane kennis en culturele achtergrond. Deze verschillen mogen er zijn. Het werken met rijke en interessante thema’s zorgt ervoor dat deze verschillen benut worden.
Goed leren lezen, schrijven en rekenen
Ook de basisvaardigheden hebben een belangrijke plek in ons curriculum. Kinderen moeten goed leren lezen, schrijven en rekenen. Deze vaardigheden krijgen nog meer betekenis als kinderen dit ook kunnen toepassen in de thema’s.Wij hebben voornamelijk homogene groepen (één leerjaar bij elkaar); hierdoor kunnen we goed inspelen op de betrokkenheid bij de thema's. Op sommige momenten nemen kinderen uit verschillende groepen deel aan een gezamenlijke activiteit, zoals de leerlingenraad, de wiskundeclub en arrangementen voor taalondersteuning. Dit varieert per schooljaar.
Naast het aanbod van de eigen groepsleerkracht, maken wij ook gebruik van de expertise van vakexperts:
- Twee keer per week bewegingsonderwijs van de vakleerkracht gymnastiek (groep 1 t/m 8).
- De kleuters krijgen daarnaast meerdere malen per week bewegingsonderwijs van hun eigen leerkracht.
- Tweewekelijks muzieklessen van de vakleerkracht muziek (groep 1 t/m 8). Groep 7 speelt gitaar.
- Kennismaking met diverse sporten, zoals judo, tafeltennis en zeilen.
- Elk thema de wereld in; op bezoek bij allerlei (culturele) instanties.
- Lessen dans, toneel en beeldend werken, passend bij de thema's. (Van deskundige ouders en van vakdocenten.)
- Schoolzwemmen in groep 4.
- Schooltuinen in groep 6 en 7.
- Wetenschap en nieuwe technologie.
- Lessen mediawijsheid in alle groepen, deelname aan de 'week van de mediawijsheid' in groep 7.
- Sportdagen in alle groepen.
- Divers aanbod van naschoolse activiteiten in samenwerking met verschillende instanties.
Bij de kleuters staat het thematische rollenspel centraal. Binnen - en vanuit dit spel worden verbindingen gemaakt met de overige kernactiviteiten: gesprekken, onderzoek, constructieve en kunstzinnige activiteiten, lezen en schrijven en rekenen en wiskunde. Wereldoriëntatie bevat geschiedenis, aardrijkskunde, natuur, techniek, burgerschap. Ook dit wordt omgezet in allerlei activiteiten.
Twee keer per dag krijgen de kinderen bewegingsonderwijs; tijdens het buitenspelen óf in de kleine of grote gymzaal.
In de thema's bieden wij verschillende vakgebieden geïntegreerd aan. Hierin komen wereldoriëntatie en kunstzinnige vorming aan bod. Wereldoriëntatie bevat geschiedenis, aardrijkskunde, natuur, techniek, burgerschap. Kunstzinnige vorming bevat muziek, beeldende vorming, drama, kijken en praten over kunst.
Tijdens het onderzoekend leren zijn de kinderen ook bezig met lezen, taal (woordenschat, mondelinge en schriftelijke taalvaardigheid) en rekenen. Door in context te leren, zijn de kinderen meer betrokken en leren ze meer!
Op de Zuiderzee is in principe elk kind uit de buurt welkom. Wij hebben geen profiel voor specifieke doelgroepen en gaan er vanuit dat we met ons ontwikkelingsgerichte onderwijs aan veel onderwijsbehoeften kunnen voldoen. De ondersteuning vindt allereerst binnen de eigen groep en door de eigen groepsleerkracht plaats. De intern begeleider ondersteunt daarbij. Wanneer een kind niet meer genoeg heeft aan deze basisondersteuning, krijgt het extra ondersteuning. Deze ondersteuning is gericht op een specifieke onderwijsbehoefte van een kind en wordt vaak buiten de klas in kleine groepjes georganiseerd. Deze ondersteuning noemen wij arrangementen.
Zo hebben wij een lichte ondersteuning of 'remedial teaching' voor:
- zwakke rekenaars met een rekenachterstand
- pre- en reteaching begrijpend lezen kinderen uit groep 4 - 8.
En arrangementen voor intensieve extra ondersteuning:
- voor kinderen met een leesachterstand of leesproblemen
- rekenonderwijs voor kinderen met dyscalculie
- instructie diverse vakken voor leerlingen met een 'aangepast' ontwikkelingsperspectief
- begrijpend lezen en technisch lezen voor leerlingen die 'uitbehandeld’ zijn op het gebied van dyslexie
We hebben ook een verrijkingsklas (plusklas) voor kinderen die meer- of hoogbegaafd. Eén dagdeel per week werken zij met 'peers' onder leiding van onze specialist begaafdheid.
Voor de intensieve extra ondersteuning maken we soms ook gebruik van externe deskundigen, zoals een orthopedagoog, een psycholoog enz.
Ouder-kindadviseur (OKA)
Eén van deze extern deskundigen is de ouder-kindadviseur (OKA), Gonnie Blitz. De OKA is lid van het Ouderkindteam en ondersteunt ouders én school bij opvoedingsproblemen, ontwikkelingsproblemen en andere ‘zorg’vraagstukken. Gonnie Blitz, g.blitz@oktamsterdam.nl, 06-41335053Als een kind zich ondanks de ondersteuning niet ontwikkelt en/of niet meer gelukkig is op school of als een kind met zijn gedrag zijn eigen - of de ontwikkeling van andere kinderen belemmert, zal er gezocht moeten worden naar een passende plek. Dit kan een school voor SO of SBO zijn.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Wij streven ernaar dat door een heldere ondersteuningsroute zoveel mogelijk kinderen op onze school ons onderwijs kunnen volgen. Daarnaast willen wij ook dat de ondersteuningsroute ons helpt bij het op tijd opschalen van de ondersteuning om te allen tijde goede beslissingen te kunnen nemen over de juiste ondersteuning voor een kind. Op dit moment hebben wij geen plannen voor andere ondersteuning dan die wij nu bieden. Leerkrachten worden in de gelegenheid gesteld om bij te scholen, zodat ze aan specifieke onderwijsbehoeften kunnen voldoen. Een en ander zal afhangen van de expertise van leerkrachten of instroom van leerlingen met een specifieke ondersteuningsbehoefte.
Voor de toekomst proberen wij telkens te kijken welke ondersteuning onze leerlingen nodig hebben en wat wij als school daarvoor nodig hebben. Kan de leerkracht zich extra scholen? Is er geld genoeg voor externe ondersteuning? Ook kijken wij samen met de scholen uit onze wijk IJburg hoe wij alle kinderen 'thuisnabij' kunnen ondersteunen.
Op De Zuiderzee werken we intensief samen met de peuteropvang/voorschool van Partou. De leerkrachten van de groepen 1-2 werken samen met de pedagogisch medewerkers van de voorschool onder leiding van de VVE-coordinator van de school en de locatiemanager van de voorschool.
Op de voorschool wordt gewerkt met de methode Startblokken. Dit is een voor- en vroegschools educatieprogramma (VVE) en heeft als doel om kinderen in de leeftijd van 2 tot 4 jaar een betere startpositie in het onderwijs te geven. Op de basisschool wordt gewerkt met dezelfde methode voor kinderen in de leeftijd van 4 tot 6 jaar (groep 1 en 2). Doordat we samen met dezelfde methode werken ontstaat een doorlopende ontwikkelingslijn voor de kinderen van de voorschool en de vroegschool. Dit maakt de overstap naar onze school een stuk geruislozer.