De Zuiderzee

Brigantijnkade 51 1086 VB Amsterdam

  • Het thematische spel staat in de onderbouw centraal.
  • We gaan de wereld in en halen de wereld in de school.
  • Vanuit het spel komt de reken- en leesontwikkeling van kinderen op gang. De leerkracht begeleidt deze ontwikkeling.
  • Een veilige school, waarin je je welkom, prettig en uitgedaagd voelt is de basis.
  • Samen leer je meer! We maken daarom veel gebruik van coöperatieve werkvormen en leren de kinderen om goed samen te werken.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Op de Zuiderzee halen wij goede, passende resultaten met de kinderen, ook op de eindtoets. 

Voor de eindtoets nemen wij de IEP-eindtoets af. De IEP kent een kortere afnameduur, waardoor er minder lestijd verloren gaat met toetsen. Ook past de wijze van afname en vraagstelling van de IEP beter bij ons onderwijs.

IEP geeft scores tussen 50 en 100. U kunt zien dat wij het goed doen in vergelijking met de normscore (het liggende streepje). Onze resultaten zitten daar in het algemeen boven.

Ondanks onze goede resultaten, vinden wij de gemiddelde score van een eindtoets niet maatgevend voor de kwaliteit van de school. Scores van de eindtoets zijn vooral bedoeld om bij te dragen aan een passend schooladvies voor het V.O. waar een kind naar toe kan gaan. Een passend schooladvies is een advies dat recht doet aan de capaciteiten en mogelijkheden van het kind. Een goed advies en een goede schoolkeuze zorgen dat een kind succes kan ervaren in het V.O.

Op De Zuiderzee verschillen de kinderen sterk in hun capaciteiten en mogelijkheden. Dit beïnvloedt de score en zorgt ervoor dat de score in verschillende jaren uiteen kan lopen. Ieder jaar zijn er kinderen die moeilijk leren en die een lagere score halen en kinderen die gemakkelijk leren en een (hele) hoge score halen. Op de Zuiderzee zijn wij tevreden met de eindscore als deze score recht doet aan het kind. Wij zijn daarom altijd trots op de prestaties van alle kinderen.  

De eindtoets geeft slechts een beperkt beeld van wat een kind geleerd heeft. Op de Zuiderzee vinden wij belangrijke kennis en vaardigheden die niet getoetst worden, zoals mondelinge taalvaardigheid, leesplezier, nieuwsgierigheid, zelfvertrouwen, kennis van de wereld, samenwerken, doorzettingsvermogen, creativiteit enz. minstens zo belangrijk. Wij werken daarom bij alle kinderen aan een brede ontwikkeling en persoonsvorming.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om de resultaten van de kinderen en van ons onderwijs te spiegelen aan een landelijke norm, maken wij gebruik van het Cito leerling- en onderwijsvolgsysteem vanaf groep 3. Wij analyseren deze scores ook op schoolniveau en gebruiken dit om de kwaliteit van ons onderwijs verder te verbeteren.

In de kleutergroepen toetsen wij niet. Wij maken gebruik van een observatiesysteem (Horeb) waarin we op alle ontwikkelingsgebieden de kinderen nauwgezet kunnen volgen.

Onze scores zijn goed en passen bij de ontwikkeling die de kinderen van groep 1-8 doormaken. 

De scores worden niet alleen bepaald door de kwaliteit van het onderwijs, maar ook door de capaciteiten van de kinderen. De groepen verschillen van jaar tot jaar en de vergelijking van scores door de jaren heen, dient dan ook voorzichtig te gebeuren. 

De coronacrisis van afgelopen jaren kan invloed gehad hebben op de ontwikkeling van de kinderen. Door alle maatregelen en omdat kinderen en leerkrachten om de beurt ziek waren of in quarantaine moesten, hebben een aantal kinderen minder geprofiteerd van het (digitale) aanbod. Ook door de sociaal-emotionele impact zijn niet alle kinderen zo gegroeid als wij gehoopt hadden. De (tussen)resultaten geven ons gelukkig ook veel informatie om juist die kinderen zo goed mogelijk te begeleiden en effectief onderwijs te geven. 

Tenslotte willen wij benadrukken dat de Cito-toetsen slechts een beperkt beeld geven van de prestaties en ontwikkeling van een kind. Belangrijke kennis en vaardigheden, zoals mondelinge taalvaardigheid, zelfvertrouwen, kennis van de wereld, samenwerken, doorzettingsvermogen, creativiteit enz. kunnen niet zo eenvoudig in een grafiek worden weergegeven, maar vinden we op De Zuiderzee minstens zo belangrijk. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Wij kennen onze kinderen goed en geven een advies dat past bij hun mogelijkheden en wensen. Het advies van de basisschool is leidend. De toetsscores op de eindtoets sluiten aan bij ons advies en het V.O. plaatst de kinderen ook op het door ons geadviseerde niveau. Wij plaatsen onze kinderen altijd 'kansrijk'. Dat betekent dat wij vinden dat ze in groep 8 nog lang niet hun eindgroei hebben gehaald en tijd moeten krijgen om in het voortgezet onderwijs door te groeien. Uit onderzoek is gebleken dat dit het beste gaat als ze een uitdagend advies krijgen. Kinderen trekken zich op aan meerwetende partners. Dus daarvoor moeten ze in het voortgezet onderwijs de kans krijgen.

Naast een goede basis in taal en rekenen en andere cognitieve vaardigheden, beschikken onze leerlingen ook over andere belangrijke vaardigheden, zoals een nieuwsgierige en onderzoekende houding, kunnen samenwerken en communicatief vaardig zijn. Hiermee laten we onze kinderen vol vertrouwen 'los' in het Voortgezet Onderwijs.


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op de Zuiderzee werken wij vanuit de principes van ontwikkelingsgericht onderwijs.

Binnen het OGO staat de brede ontwikkeling van het kind centraal. De ontwikkeling van de persoonsontwikkeling én de kennis en vaardigheden van het kind staan niet los van elkaar, maar zijn met elkaar verbonden.

Vanuit een veilige basis dagen wij kinderen uit om steeds een stapje verder te komen en te ontdekken wat zij als persoon kunnen bijdragen aan de wereld.

Een goed groepsklimaat werkt preventief tegen pesten en andere vormen van ongewenst gedrag. In de eerste weken van het schooljaar besteden wij extra aandacht aan de vorming van een positieve groep. Maar ook door het jaar heen, moet de positieve cultuur onderhouden worden. Door allerlei factoren, waarvan de sociale media er één is, worden kinderen beïnvloed om van tijd tot tijd negatief gedrag te ontwikkelen. Met continue aandacht voor het pedagogisch klimaat kunnen kinderen zich betrokken, veilig en uitgedaagd voelen.

Eén keer per jaar meten wij de het gevoel van sociale veiligheid bij de kinderen. Onze kinderen scoren op diverse deelonderwerpen ruim voldoende. Kinderen geven de school voor veiligheid het cijfer 8,5.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Welkom, veilig en uitgedaagd
  • Positief groepsklimaat
  • Elk kind gezien en gehoord

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Het toezicht van de inspectie is veranderd. De inspectie inspecteert niet meer op het niveau van individuele scholen, maar op bestuursniveau. Daarbij krijgt elke school in principe wel eens per vier jaar een bezoek van een inspecteur. Hierbij wordt dan naar een aantal indicatoren gekeken.

Op donderdag 12 september 2019 werd de Zuiderzee bezocht door de inspectie in het kader van zo'n 'verificatie-onderzoek'. De inspectie heeft voorafgaande aan dit bezoek al geconstateerd dat er op de Zuiderzee geen risico's zijn en dat de opbrengsten in orde zijn.

Vijf indicatoren zijn op 12 september onderzocht en beoordeeld:

  • Aanbod
  • Didactisch handelen
  • Zicht op ontwikkeling
  • Kwaliteitszorg
  • Kwaliteitscultuur

Drie van de vijf indicatoren werden beoordeeld met de hoogste score en kregen een goed (aanbod, kwaliteitszorg en kwaliteitscultuur). De andere twee indicatoren werden beoordeeld met een (dikke) voldoende. De inspecteur sprak haar waardering uit voor het rijke aanbod, de vakbekwame leerkrachten en de manier waarop wij ons onderwijs evalueren en dagelijks nóg beter maken.

De inspecteur liet weten het jammer te vinden dat de Zuiderzee geen onderzoek naar het schoolpredicaat 'goed' heeft aangevraagd, omdat de school daar zeker voor in aanmerking zou komen. Een heel mooi compliment!

Terug naar boven