Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
Basisschool De Zijderoute is gestart in schooljaar 2019/2020. In schooljaar 2020/2021 zijn de eerste leerlingen uitgestroomd naar het voortgezet onderwijs.
In schooljaar 2021/2022 hadden we geen leerlingen in groep 8 en dus ook geen uitstroom naar het VO.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Op school besteden we veel aandacht aan de talenten van onze leerlingen. Om goed zicht te houden op de ontwikkeling van onze leerlingen en in de gaten te houden of er voldoende vooruitgang geboekt wordt, werken we met een leerlingvolgsysteem. Dit leerlingvolgsysteem bestaat uit een aantal toetsen en observatieinstrumenten die we regelmatig inzetten. Om de leervorderingen op school te meten maken we gebruik van het CITO leerlingvolgsysteem (CITO staat voor Centraal Instituut Toetsontwikkeling). Ons administratiesysteem is Parnassys. Hierin registreren we alle toetsen, waardoor van ieder kind een volledig volgsysteem beschikbaar is. Om de sociaal emotionele ontwikkeling te volgen maken we gebruik van ZIEN. ZIEN geeft inzicht in eventuele ondersteuningsvragen op het gebied van het sociaal-emotioneel functioneren en helpt de leerkracht het gedrag van het kind beter begrijpen. De toetsen worden in alle groepen volgens een vaste planning twee keer per jaar afgenomen. Dit geldt voor zowel de toetsen op cognitief als op sociaal-emotioneel gebied. De resultaten gebruiken we als extra informatie over het ontwikkelingsniveau van de kinderen. De werkhouding van onze kinderen bespreken we regelmatig aan de hand van observatieformulieren. Gezamenlijk zoeken we naar manieren en mogelijkheden om elk kind dat extra hulp nodig heeft, de benodigde aandacht te kunnen geven. Ieder kind krijgt zodoende bij ons de zorg die het nodig heeft.
Er zijn nog geen leerlingen uitgestroomd naar het vervolgonderwijs.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Een van de belangrijkste kernwaarden binnen onze school is ‘verbinding’. Het verlangen ergens deel van uit te maken is een algemeen menselijke eigenschap. Dit universele verlangen leidt ertoe dat mensen beter functioneren wanneer zij zich verbonden voelen met de wereld om zich heen. Zij raken dan meer betrokken en zijn vaker bereid zich in te spannen voor het algemeen nut van de gemeenschap waarmee ze zich verbonden voelen. “Verbinding begint met aandacht: zodra je je als kind, ouder of docent gezien voelt, ontstaat de bereidheid iets terug te geven.”
In juni 2021 heeft de school voor het eerste een vierjaarlijks onderzoek van de onderwijsinspectie gehad. De inspecteur heeft ons complimenten gegeven voor alles wat we al ontwikkeld hebben. Ze heeft gezegd dat er al meer gerealiseerd was dan dat ze verwacht had voor een startende school.
Er is gekeken naar de volgende indicatoren:
- Aanbod
- Didactisch handelen
- Zicht op ontwikkeling
Voor al deze indicatoren scoort de school voldoende. Wij zijn erg blij en trots op deze beoordeling!
Met deze opsteker gaan we verder op de ingeslagen weg en ontwikkelen we ons onderwijs verder conform onze ambities.