Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De Nautilus heeft Wetenschap Natuur en Technologie hoog in het vaandel. Er is een techniekcoördinator die speciaal opgeleid is om ons schoolprofiel verder te ontwikkelen. De groepsleerkracht geeft zelf de technieklessen; de techniekcoördinator ondersteunt en begeleidt de leerkrachten. We organiseren jaarlijks, naast de wekelijkse technieklessen, een techniekdag waar kinderen een techniekuitdaging aangaan. De inhoud van deze uitdagingen is ieder jaar anders en sluit zoveel mogelijk aan bij een actueel thema. In aanloop naar de uitdaging worden ouders op de hoogte gesteld en oefenen de leerlingen de uitdaging tijdens de technieklessen.
Het onderwijs in de eerste twee leerjaren wordt ingericht op basis van de kerndoelen. Dit realiseren we deels door het (sociale) spel in hoeken en met ontwikkelingsmaterialen. Daarnaast geven we gerichte instructies in de kleine kring en begeleiden we het werken en spelen van de leerlingen. De hoofdgebieden taalonderwijs, (voorbereidend) rekenonderwijs, de motorische en sociaal-emotionele ontwikkeling wordt geïntegreerd aangeboden. Dit betekent dat een kenmerkende kleuteractiviteit elementen van al deze gebieden in zich draagt.
Een deel van het lesprogramma wordt geïntegreerd aangeboden. Daardoor zijn niet alle vakken zuiver te scheiden in de hierboven genoemde tijdsblokken. Tegelijkertijd vormt bovenstaande een reëel beeld van het aanbod op De Nautilus.
Het kind is het startpunt van ons pedagogisch en didactisch handelen. Het is een stimulerende uitdaging voor het vakmanschap van de leraar en het team om ieder kind te geven wat het nodig heeft. Alle kinderen verschillen ten opzichte van elkaar, in aanleg, temperament, sociaal en culturele achtergrond, tempo of bijvoorbeeld gevoel voor humor. Die verschillen mogen er zijn.
Het realiseren van onderwijs, waarin aan alle kinderen recht wordt gedaan, is mede afhankelijk van de persoonlijke en professionele ontwikkeling van de leraar en van het team. Het is dan ook de ambitie van onze school om enerzijds nog meer kennis te verwerven aangaande de verschillen tussen de leerlingen en anderzijds vaardigheden eigen te maken in het omgaan met die verschillen. Uiteindelijk zal voor elke leerling afzonderlijk moeten worden vastgesteld of het onderwijs zo ingericht kan worden dat het aansluit op de ondersteuning- en instructiebehoefte van het kind. In het ondersteuningsprofiel beschrijven wij onze grenzen en mogelijkheden.
Wat houdt Passend onderwijs in?
Scholen en schoolbesturen hebben de plicht om elk kind een goede onderwijsplek te bieden (zorgplicht). Voor de meeste kinderen is het reguliere basisonderwijs de beste plek. Als het echt nodig is, kunnen kinderen naar het speciaal basisonderwijs of het speciaal onderwijs. Kinderen krijgen daar waar mogelijk onderwijs dicht bij huis. Dit betekent dat de ondersteuning waar mogelijk naar de leerling moet worden gebracht in plaats van de leerling naar de ondersteuning.
Zorgplicht
Zorgplicht betekent dat het schoolbestuur en de school voor iedere leerling die op de school zit of zich aanmeldt, voor passend onderwijs moeten zorgen. Hierbij moeten zij eerst nagaan wat de school zelf kan doen, met of zonder extra ondersteuning. Belangrijk bij de uitvoering van de zorgplicht is dat de school met ouders overlegt wat de onderwijsbehoefte van de leerling is en welke ondersteuning hierbij het beste past. Klik hier voor meer informatie over passend onderwijs en zorgplicht.
De juiste ondersteuning is niet mogelijk. Wat nu?
Soms kan het gebeuren dat onze school, ondanks de mogelijkheid van extra ondersteuning, geen onderwijs aan een leerling (meer) kan bieden. In dat geval zorgen wij voor een andere passende school voor uw kind. Dit kan een andere school van hetzelfde schoolbestuur zijn, een school bij een ander bestuur of op een school voor speciaal (basis)onderwijs. Onderwijs dicht bij huis is hierbij een belangrijk uitgangspunt. De verantwoordelijkheid voor het zoeken en aanbieden van een juiste onderwijsplek ligt bij de school waar de leerling is aangemeld.
Samenwerkingsverband Amsterdam Diemen
Alle schoolbesturen in Amsterdam en Diemen hebben samen en op grond van de wet, een samenwerkingsverband opgericht. Het Samenwerkingsverband Amsterdam Diemen (SWV). Dit SWV ondersteunt en adviseert de aangesloten scholen bij de uitvoering van passend onderwijs. Kijk voor meer informatie over passend onderwijs in Amsterdam en Diemen op de website van het Samenwerkingsverband Amsterdam Diemen (www.swvamsterdamdiemen.nl). U kunt het Samenwerkingsverband als volgt bereiken:
- Bijlmerdreef 1289-2
- 1103 TV Amsterdam
- T: 020 7237100
- E: secretariaat@swvamsterdamdiemen.nl
Samenwerking met de gemeente voor jeugdhulp
Onze school vindt een goede samenwerking met jeugdhulp heel belangrijk. De school werkt daartoe samen met de Ouder- en Kindteams van de gemeente. Heeft u vragen of zorgen over uw kind, neem dan contact op met de ouder- en kindadviseur van onze school. Voor de groepen 1 t/m 4 is dat Orlanda Stuifbergen. Zij is te bereikbaar (voor het maken van een afspraak) via: o.stuifbergen@oktamsterdam.nl. Voor de groepen 5 t/m 8 is de ouder- en kindadviseur Alyssa van der Veen. Zij is bereikbaar via a.vanderveen@oktamsterdam.nl
Medezeggenschap bij passend onderwijs:
Er zijn verschillende medezeggenschapsorganen betrokken bij passend onderwijs:
- Medezeggenschapsraad van de school: de MR van de school is samengesteld uit leerkrachten en ouders en heeft adviesrecht op het schoolondersteuningsprofiel.
- Ondersteuningsplanraad: dit is de medezeggenschapsraad van het Samenwerkingsverband. Deze raad heeft instemmingsrecht op het ondersteuningsplan. Hierin staan de afspraken van de schoolbesturen die zorgen dat alle kinderen een passende onderwijsplek krijgen. De raad in Amsterdam Diemen bestaat uit tien personen: vijf ouders en vijf personeelsleden van de scholen.
- GMR van de schoolbesturen: de besturen waar meerdere scholen onder vallen hebben een gemeenschappelijke medezeggenschapsraad. In de GMR zitten vertegenwoordigers van de MR’s van de scholen. De GMR heeft formeel geen rol in de medezeggenschap op passend onderwijs. Toch heeft zij een belangrijke rol. Het budget voor extra ondersteuning wordt in het Samenwerkingsverband primair onderwijs Amsterdam Diemen geheel toebedeeld aan de besturen. De GMR heeft informatierecht en daarmee inzicht in de wijze waarop het schoolbestuur de toewijzing van extra ondersteuning organiseert. De GMR kan gevraagd of ongevraagd advies uitbrengen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
- Het versterken van de groepscohesie in alle klassen
- Het versterken van ons aanbod horende bij de methode Taakspel
- Implementatie van aanbod en beleid voor meer- en hoogbegaafden.
De voorschool zit in het brede schoolgebouw en wordt verzorgd door Combiwel. Onze VVE coördinator onderhoudt goed contact met de collega's om de doorgaande leerlijn van kinderen te bewaken en te zorgen voor een warme overdracht van voorschool naar basisschool.