Oecumenische basisschool Nautilus

Theophile de Bockstraat 100 C 1058 VC Amsterdam

Schoolfoto van Oecumenische basisschool Nautilus

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De verplichte eindtoets:

Alle basisscholen moeten bij de leerlingen van groep acht de eindtoets Primair Onderwijs afnemen. Dit gebeurt tussen 15 april en 15 mei. Op onze school hanteren we daarbij de IEP. Voor meer informatie over deze eindtoets: klik hier. Het bestuur kan in sommige, in de wet omschreven, situaties bepalen dat een leerling geen eindtoets aflegt. Dit gebeurt altijd in overleg met de ouders.  Meer informatie over de verplichte eindtoets vindt u op www.rijksoverheid.nl.

Onze resultaten:

Zoals u kunt aflezen uit de grafieken scoort onze school ruim boven de inspectienorm. Wij zijn trots op onze leerlingen en dit mooie resultaat.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten van de methode onafhankelijke toetsen worden na iedere afnameperiode geëvalueerd. We doen dit op leerling-, groeps- en schoolniveau. De analyse en interpretatie van de resultaten op groeps- en leerlingniveau levert informatie op die ons helpt begrijpen wat er voor de komende periode nodig is. Daar passen we onze plannen op aan.

Bij het op schoolniveau evalueren van de resultaten kijken we hoe scholen met een vergelijkbare populatie leerlingen het gemiddeld doen en wat het landelijk gemiddelde van alle scholen in Nederland is. Wanneer we zien dat de resultaten achterblijven bij een norm, doen we in ieder geval drie dingen:

  • Achterhalen waarom de resultaten achterblijven
  • Interventies inzetten voor de eerstvolgende periode (individueel en per groe)
  • Schoolambities formuleren voor het (verder) ontwikkelen van specifieke vak- en deelgebieden.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Amsterdamse afspraken: de kernprocedure PO-VO

De Amsterdamse schoolbesturen en de gemeente Amsterdam hebben het proces van aanmelding en inschrijving op een school voor voortgezet onderwijs vastgelegd in de kernprocedure. Meer informatie over de kernprocedure vindt u hier en op de website www.voschoolkeuze020.nl.

Het schooladvies

Het schooladvies is bindend bij de toelating van leerlingen in het VO. Alle leerlingen in groep acht krijgen vóór 1 maart een definitief schooladvies voor het VO. In het schooladvies staat welk niveau voortgezet onderwijs het beste bij de leerling past. Dit advies is gebaseerd op de gehele basisschoolperiode. Niet alleen leerprestaties, maar ook de ontwikkeling tijdens alle leerjaren en de werkhouding (concentratie, motivatie en het doorzettingsvermogen) van de leerling spelen hierbij een belangrijke rol.

Als een leerling de eindtoets PO beter maakt dan verwacht, dan moet de basisschool het schooladvies heroverwegen. Deze heroverweging kán leiden tot een wijziging van het schooladvies. Soms is het resultaat van de eindtoets PO minder goed dan verwacht. In dat geval mag de basisschool het advies níet aanpassen. Meer weten over het schooladvies VO? Klik hier of kijk op www.nieuweregelgevingovergangpo-vo.nl.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Samenwerken, hulp verlenen en hulp aanvaarden wisselen elkaar af in ons onderwijs. Zo leren de kinderen met, maar vooral ook van elkaar, waardoor kinderen oefenen in het opdoen van sociale vaardigheden. In onze heterogene groepssamenstelling zijn voldoende positieve rolmodellen voor leren, werkhouding en gedrag aanwezig om van te leren.  

Wij streven naar zo hoog mogelijke betrokkenheid bij onze leerlingen. Betrokkenheid bij jezelf, de groep, de leerkracht en de leerstof zien wij als een basiscompetentie. Betrokkenheid kun je alleen leren door het ervaren van vertrouwen, door het mogen maken van fouten in een veilige omgeving en de ervaring dat je jezelf mee mag nemen in de ontmoeting met de ander. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samen sterk en wijs
  • Zelfstandig
  • Verantwoordelijk

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Onderwijskwaliteit:

De inspectie beoordeelt de kwaliteit van de scholen in Nederland. Zij heeft hierbij regels opgesteld zodat zij op een eerlijke manier scholen kan vergelijken. Voor meer informatie zie de website van de inspectie: https://www.onderwijsinspectie.nl/

Op 19-05-2015 was het laatste kwaliteitsonderzoek van de onderwijsinspectie op basisschool de Nautilus. Het volledige verslag is te lezen op de website van de onderwijsinspectie. Hieronder de meest belangrijke elementen:

  • Basisschool De Nautilus heeft haar kwaliteit op orde en de inspectie handhaaft het basisarrangement.
  • De Nautilus heeft goed zicht op haar eigen kwaliteit; de directie brengt schoolbreed het didactisch handelen in kaart en heeft de totale schoolkwaliteit door een extern bureau laten onderzoeken. De school kent daardoor haar sterke en zwakke kanten en weet hoe ze de goede dingen wil borgen en de zwakke onderdelen wil verbeteren. 
  • De eindresultaten van De Nautilus zijn voldoende. De afgelopen drie jaar liggen deze telkens op of boven de bovengrens van de inspectie.
  • De school heeft een leerstofaanbod dat zeer breed is voor alle leerlingen. Hiermee leert de school de leerlingen naast kennis ook vaardigheden, zoals samenwerken, kritisch denken en onderzoeken.
  • Zowel ouders als leerlingen zijn positief over de veiligheid en het schoolklimaat op De Nautilus. Zij geven aan dat er weinig sprake is van pesten.
  • De school verbetert de kwaliteit van haar onderwijs doorlopend, door professionalisering van het team en gerichte feedback vanuit het externe bureau. De directie stuurt de ontwikkeling van de kwaliteit aan vanuit een visie op goed en hedendaags onderwijs. Daarvan getuigt onder andere de leerlijn techniek en ‘play- based- learning’. "

Terug naar boven