Basisschool Dr. Rijk Kramer

Nassaukade 124 1052 EC Amsterdam

  • Groep 8 toerde met de boot langs de grachten om mee te helpen afval eruit te vissen... Dan kom je bijzondere dingen tegen!
  • Bewegen is leuk! Zomergym, betekent buitengym; in het park doen we verschillende activiteiten die de teamgeest bevorderen.
  • Tijdens onze wekelijkse handvaardigheidlessen werken de kinderen aan gezamenlijke projecten.
  • De bovenbouw ontwierpen en maakten zelf spelletjes voor de onderbouw. Tijd om het resultaat in de praktijk uit te proberen.
  • Na de instructie gaan kinderen op hun eigen niveau aan de slag. Alleen of samen in een groep.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De school heeft een hoge uitstroom met 31 leerlingen die naar havo/vwo of vwo gaan. Dit betreft 62% van onze leerlingpopulatie. In totaal zijn 8 voorlopige adviezen uiteindelijk opgehoogd en bijgesteld naar boven. 


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Ieder half jaar worden de cito LVS-toetsen afgenomen voor de hoofdvakken. Daarnaast worden methode-toetsen afgenomen en wordt de werkhouding en de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen gemonitord. Al deze informatie samen wordt door de leerkracht samen met de intern begeleider vier keer per jaar verwerkt in een groepsplan.

In schooljaar 2023 - 2024 richten we ons hierbij op rekenen en spelling. De Intern Begeleiders maken vervolgens een analyse voor de gehele school. 

Deze schoolbrede analyse wordt met het team gemaakt en besproken zodat we goed zicht houden op de ontwikkelingen in de school en wordt eventuele extra ondersteuning voor leerlingen ingezet.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In groep 8 nemen we in oktober/november de B-8 toetsen af. We stellen dan vast wat onze leerlingen al beheersen en waar ze nog aan moeten werken. Alle leerlingen van groep 8 maken begin februari de landelijke doorstroomtoets. Nadat de leerlingen de uitslag van de doorstroomtoets hebben ontvangen, volgt uiterlijk eind maart het definitieve schooladvies. Meer informatie over de doorstroomtoets vindt u op Rijksoverheid.nl.  

Het schooladvies is gebaseerd op de kennis die wij door de jaren heen van de kinderen hebben opgedaan op het gebied van cognitieve capaciteiten, maar ook sociale vaardigheden en vaardigheden op het gebied van werkhouding; zoals motivatie en taakaanpak. Als het resultaat op de eindtoets hoger uitvalt dan het schooladvies dat wij hebben afgegeven, zullen we dit advies met de leerling en ouders heroverwegen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

We vinden het belangrijk dat leerlingen zichzelf kunnen zijn, worden uitgedaagd en plezier hebben op school, met elkaar en in het leren. Een veilig leerklimaat en vertrouwen in het eigen kunnen hoort daarbij. Sociale veiligheid is daarom niet voor niets een van de 6 pijlers van onze school. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Kinderen zien en serieus nemen
  • Samenwerken
  • Zelfstandigheid stimuleren

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven