Basisschool Dr. Rijk Kramer

Nassaukade 124 1052 EC Amsterdam

  • Groep 8 toerde met de boot langs de grachten om mee te helpen afval eruit te vissen... Dan kom je bijzondere dingen tegen!
  • Bewegen is leuk! Zomergym, betekent buitengym; in het park doen we verschillende activiteiten die de teamgeest bevorderen.
  • Tijdens onze wekelijkse handvaardigheidlessen werken de kinderen aan gezamenlijke projecten.
  • De bovenbouw ontwierpen en maakten zelf spelletjes voor de onderbouw. Tijd om het resultaat in de praktijk uit te proberen.
  • Na de instructie gaan kinderen op hun eigen niveau aan de slag. Alleen of samen in een groep.

In het kort

Toelichting van de school

Basisschool Dr. Rijk Kramer is een kwalitatieve en populaire buurtschool die in twee authentieke gebouwen in Amsterdam West, aan de rand van Amsterdam Centrum, voor eigentijds onderwijs met een stevige basis zorgt. 

Onze 6 pijlers zijn:

1. We vinden het belangrijk dat de leerlingen een stevige kennisbasis hebben en voorbereid zijn op het vervolgonderwijs.

2. We staan voor een brede ontwikkeling van onze leerlingen, zodat ieder kind zijn eigen talenten kan ontdekken en ontwikkelen.

3. We zetten ons in voor een duurzame wereld en zorgen ervoor dat kinderen oog hebben voor elkaar en hun omgeving.

4. We hebben respect voor elkaar en werken vanuit democratische principes.

5. We vinden het belangrijk dat kinderen zichzelf kunnen zijn, uitgedaagd worden en plezier hebben op school.

6. We staan voor een onderzoekende houding en we helpen de leerlingen te reflecteren op hun leren en doen.

Missie en visie

Kenmerken van de school

  • Kennis & brede ontwikkeling
  • Duurzaamheid
  • Democratische uitgangspunten
  • Uitgedaagd worden en plezier
  • Jezelf zijn en reflectie

Hoeveel leerlingen zitten op deze school?

Toelichting van de school

Onze leerlingen en ons onderwijs 

Onze leerlingen zijn de wereldburgers van morgen. En die wereld verandert sneller dan ooit. Robotisering, digitalisering, een economie gebaseerd op innovatie. Het zijn maar enkele ontwikkelingen die enorme gevolgen zullen hebben voor het leven van onze kinderen in de toekomst. Wat betekent het principe van 'een leven lang leren' voor de wijze waarop wij ons onderwijs aanbieden? Welke competenties zijn nodig om mee te kunnen in de snelheid van het leven in 2030? Creativiteit, flexibiliteit, goed in samenwerken, in staat zijn om je je een weg te banen in het gigantische informatieaanbod, dat zijn enkele veelgenoemde noodzakelijke competenties. Om een actieve rol in de maatschappij en in ons Amsterdam te hebben, zijn daarom andere vaardigheden nodig dan twintig jaar terug. Daarnaast moet de basis (taal, rekenen) ook op orde blijven. Als AMOS zetten wij ons in om die vaardigheden bij onze kinderen en bij onszelf te blijven ontwikkelen. Op die manier kunnen wij écht impact maken in de levens van onze leerlingen.

Op dit moment krijgen er ongeveer 400 leerlingen les op onze school, verdeeld over twee locaties en 17 groepen. Als gevolg van de demografische ontwikkeling in de stad zien we dat het aantal leerlingen licht daalt. Dit heeft te maken met de trend van verhuizingen vanuit de wijk naar andere wijken en buiten Amsterdam.

Het aantal aanmeldingen voor de kleutergroepen is stabiel en er stromen ook regelmatig leerlingen in hogere klassen in. Zo houden we al onze klassen goed gevuld.

Daarnaast richten we ons in het komende jaar intensiever op de profilering en daarmee de zichtbaarheid van de school in de stad. Door meer zichtbaar te zijn verwachten we de huidige toestroom van leerlingen in de kleutergroepen te behouden. 

Weergave aantal leerlingen

Leerlingen
361
Landelijk gemiddelde
214

Bron

Verdeling naar leerjaar en leeftijd

Verdeling naar leerjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar leerjaar en naar leeftijd. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.

Weergave Aantal leerlingen, verdeling naar leerjaar en leeftijd

Bron

Schooltijden en opvang

Toelichting van de school

De deuren van de school gaan om 08.15 uur open.

Bijna alle kinderen maken gebruik van de Tussenschoolse Opvang. De kinderen eten en drinken ongeveer een half uur in de groep en spelen een half uur buiten of (bij slecht weer) binnen. Een enkele leerling gaat in de lunchpauze naar huis.

Veelgestelde vragen

Weergave Schooltijden en opvang

Handige informatie

Waar wonen de leerlingen van deze school?

Bron

Sociale veiligheid op deze school

Toelichting van de school

Onze school hecht veel waarde aan veiligheid. Dit betekent een veilige school en schoolomgeving voor uw kind, onze medewerkers en omwonenden.

Klassenvergadering

Op onze school vormt omgang met elkaar een van de pijlers van de school. Daarom wordt er in alle groepen elke week een klassenvergadering gehouden waarin kinderen een eigen inbreng hebben en waarin vaste punten zoals bijvoorbeeld een complimentenronde en mededelingen voorkomen. Ook de leerkracht kan punten inbrengen of een terugkerend thema bespreken. Door deze vergaderingen krijgen wij goed zicht op wat er speelt in een groep, zodat we daar adequaat op kunnen reageren. Leerkrachten kunnen voor advies en hulp terecht bij de aandachtsfunctionaris of bij de vertrouwenspersonen.

Terug naar boven