Basisschool Dr. Rijk Kramer

Nassaukade 124 1052 EC Amsterdam

  • Groep 8 toerde met de boot langs de grachten om mee te helpen afval eruit te vissen... Dan kom je bijzondere dingen tegen!
  • Bewegen is leuk! Zomergym, betekent buitengym; in het park doen we verschillende activiteiten die de teamgeest bevorderen.
  • Tijdens onze wekelijkse handvaardigheidlessen werken de kinderen aan gezamenlijke projecten.
  • De bovenbouw ontwierpen en maakten zelf spelletjes voor de onderbouw. Tijd om het resultaat in de praktijk uit te proberen.
  • Na de instructie gaan kinderen op hun eigen niveau aan de slag. Alleen of samen in een groep.

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Als een leerkracht door ziekte of een andere oorzaak niet aanwezig kan zijn wordt zij of hij in eerste instantie vervangen door een collega die op die dag geen groepsgebonden taak heeft zoals een vakleerkracht, teamleiders en de intern begeleider. 

Als een afwezigheid langer dan drie dagen duurt proberen we een vervanger aan te trekken.

De praktijk leert echter dat er nauwelijks vervangers te vinden zijn. We doen er alles aan om te voorkomen dat kinderen over de andere groepen verdeeld worden of naar huis worden gestuurd.

De afgelopen jaren is dat heel goed gelukt en zijn in een enkel geval kinderen verdeeld over de groepen en alleen in Coronatijd incidenteel naar huis gestuurd. Gezien de grote tekorten aan leraren is succes in het verleden echter geen garantie voor de toekomst.

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

In alle groepen krijgen de kinderen twee keer per week bewegingsonderwijs. In de kleutergroepen door bevoegde groepsleerkrachten en in groep 3 t/m 8 door gespecialiseerde vakleerkrachten (ALO gediplomeerd).

Alle kinderen krijgen iedere week muziekles, verzorgd door vakleerkrachten (met een conservatorium opleiding).

De handvaardigheidslessen worden gegeven door een vakleerkracht Beeldende Vorming in de groepen 3 t/m 8.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De verschillende vakken worden verspreid over de dag en de week gegeven. Elke vrijdagmiddag is er zogenaamde "Keuze". Daarin kunnen de kinderen kiezen wat ze nog verder willen uitwerken en leren. Hierbij wordt groepsdoorbroken gewerkt: kinderen uit verschillende leerjaren werken samen en helpen elkaar.

Drie keer per jaar is er een "Kantelweek". Deze week staat in het teken van een bepaald thema. Binnen dit thema gaan de kinderen zelf aan de slag met een project waarbij ze de kennis die ze bij de verschillende vakken hebben geleerd toepassen.

Elke basisschool moet haar onderwijs zo inrichten dat de leerlingen in acht schooljaren ten minste 7520 uren onderwijs krijgen. Dit is wettelijk bepaald. In de eerste vier schooljaren zijn dit ten minste 3520 uren en in de laatste vier schooljaren ten minste 3760 uren.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Zorgplicht 

Zorgplicht betekent dat het schoolbestuur en de school voor iedere leerling die op de school zit of zich aanmeldt en voor wie ook plek is, voor passend onderwijs moeten zorgen. Hierbij moeten zij eerst nagaan wat de school zelf kan doen, met of zonder extra ondersteuning. Belangrijk bij de uitvoering van de zorgplicht is dat de school met?ouders overlegt wat de onderwijsbehoefte van de leerling is en welke ondersteuning hierbij het beste past. Klik hier voor meer informatie over passend onderwijs en zorgplicht.  

Wat houdt Passend onderwijs in?

Passend onderwijs wil zeggen dat de school waar uw kind is ingeschreven de hulp en begeleiding moet bieden die uw kind nodig heeft. Als uw kind meer hulp of ondersteuning nodig heeft dan de school van uw kind kan bieden, dan zal de school, samen met u, een andere school voor uw kind moeten zoeken. Het initiatief ligt dus steeds bij de school van uw kind. U hoeft niet zelf op zoek.   

In het schoolondersteuningsprofiel (SOP) van de school van uw kind staat beschreven welke hulp en ondersteuning de school al in huis heeft. Denk aan rekenspecialisten, deskundigen op het gebied van dyslectie etc. De school kan als dat nodig is ook specifieke ondersteuning in huis halen, bijvoorbeeld advies van-, of begeleiding door een (gedrags)deskundige, een logopedist of een psycholoog.??   

Naast deskundigheid en expertise die aanwezig is in de school, of die door de school in huis kan worden gehaald, spelen ook andere factoren een rol. Zo kan binnen een kleine klas vaak meer begeleiding worden geboden dan binnen een klas met veel leerlingen. En niet elke school heeft een lift voor kinderen die slecht ter been zijn of niet kunnen lopen.??

Soms blijkt dat het echt niet lukt om een kind binnen de eigen school passend onderwijs te bieden. In die situaties zal de school het samenwerkingsverband Amsterdam Diemen (SWV) vragen om met de school mee te kijken en te beoordelen of een kind een andere vorm van onderwijs nodig heeft. Bijvoorbeeld speciaal onderwijs (SO) of speciaal basisonderwijs (SBO). Als het gaat om een kind met een taalontwikkelingsstoornis en het de school niet lukt om passend onderwijs te geven, dan kan het kind ook naar een speciale school. Het is dan niet het SWV maar een organisatie genaamd Kentalis die de beoordeling doet.

Samenwerkingsverband Amsterdam Diemen 

Alle schoolbesturen in Amsterdam en Diemen hebben samen en op grond van de wet, een samenwerkingsverband opgericht. Het Samenwerkingsverband Amsterdam Diemen (SWV). Dit SWV ondersteunt en adviseert de aangesloten scholen bij de uitvoering van passend onderwijs. Kijk voor meer informatie over passend onderwijs in Amsterdam en Diemen op de website van het Samenwerkingsverband Amsterdam Diemen www.swvamsterdamdiemen.nl. U kunt het Samenwerkingsverband als volgt bereiken:  

Samenwerkingsverband primair onderwijs Amsterdam Diemen                                                                                                       Bijlmerdreef 1289-2                                                                                                                                                                                   1103 TV Amsterdam                                                                                                                                                                                       T: 020 7237100                                                                                                                                                                                              E: secretariaat@swvamsterdamdiemen.nl    

Samenwerking met de gemeente voor jeugdhulp                                                                                                                                         

Onze school vindt een goede samenwerking met jeugdhulp heel belangrijk. De school werkt daartoe samen met de Ouder- en Kindteams van de gemeente. Heeft u vragen of zorgen over uw kind, neem dan contact op met de ouder- en kindadviseur van onze school. Dit kan via onze IB'ers Linda Tol en Vanessa Bounin. 

Medezeggenschap bij passend onderwijs: 

Er zijn verschillende medezeggenschapsorganen betrokken bij passend onderwijs:  

Medezeggenschapsraad van de school: de MR van de school is samengesteld uit leerkrachten en ouders en heeft adviesrecht op het schoolondersteuningsprofiel.                                                                                                                                  

Ondersteuningsplanraad: dit is de medezeggenschapsraad van het Samenwerkingsverband. Deze raad heeft instemmingsrecht op het ondersteuningsplan. Hierin staan de afspraken van de schoolbesturen die zorgen dat alle kinderen een passende onderwijsplek krijgen. De raad in Amsterdam Diemen bestaat uit tien personen: vijf ouders en vijf personeelsleden van de scholen.                                                            

GMR van de schoolbesturen: de besturen waar meerdere scholen onder vallen hebben een gemeenschappelijke medezeggenschapsraad. In de GMR zitten vertegenwoordigers van de MR’s van de scholen. De GMR heeft formeel geen rol in de medezeggenschap op passend onderwijs. Toch heeft zij een belangrijke rol. Het budget voor extra ondersteuning wordt in het Samenwerkingsverband primair onderwijs Amsterdam Diemen geheel toebedeeld aan de besturen. De GMR heeft informatierecht en daarmee inzicht in de wijze waarop het schoolbestuur de toewijzing van extra ondersteuning organiseert. De GMR kan gevraagd of ongevraagd advies uitbrengen. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De ambitie van de school is om de kwaliteit van ons brede aanbod verder te verbeteren en te versterken. Zodat kinderen zich breed kunnen ontwikkelen en er aandacht blijft voor de verschillende kwaliteiten die kinderen hebben.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven