Openbare Daltonschool Nellestein

Leksmondplein 31 1108 EL Amsterdam

  • Schoolfoto van Openbare Daltonschool Nellestein
  • Schoolfoto van Openbare Daltonschool Nellestein
  • Schoolfoto van Openbare Daltonschool Nellestein
  • Schoolfoto van Openbare Daltonschool Nellestein
  • Schoolfoto van Openbare Daltonschool Nellestein

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Verantwoording score cito eindtoets:

Op de landelijke eindtoets hebben wij 530,5 gescoord. We komen steeds dichter naar het landelijke gemiddelde. Alle 41 leerlingen die uitgestroomd zijn uit groep 8, tellen mee. Daarin maken we geen onderscheid, omdat alle leerlingen meetellen! We zien ze allemaal en proberen uit elke leerling te halen wat het beste bij hem/haar past, ongeacht de achtergrond of de bijkomende uitdagingen waar leerlingen mee te maken hebben.

Met rekenen/wiskunde hebben we onvoldoende gescoord op referentieniveau 1F. Er is een verbeterplan geschreven waarin we ons rekenonderwijs vanaf groep 1 intensiveren.

Met technisch lezen en begrijpend lezen scoren we voldoende op de referentieniveaus van 1F en 1S.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om de ontwikkeling van de leerlingen goed te kunnen volgen, maken we gebruik van een leerlingvolgsysteem. In de groep worden toetsen afgenomen die bij de methode horen. We observeren en registreren ook de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. Tweemaal per jaar worden de Cito-toetsen afgenomen bij de groepen 3 t/m 8. Deze toetsen geven zicht op de vorderingen in vergelijking met het landelijk gemiddelde.   Het verzamelen van al deze gegevens is erop gericht om het onderwijs goed af te kunnen stemmen op de behoeften van de leerlingen. Op basis van de gegevens worden in de groepsplannen de doelen voor de volgende periode gesteld, voor de groep en voor leerlingen individueel. Daarnaast wordt gekeken naar welke acties schoolbreed nodig zijn om de kwaliteit van het onderwijs zo hoog mogelijk te houden.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Route naar het middelbaar:

Eind groep 7 bespreken we de leerlingen met de leerkrachten en IB-ers. Er wordt gekeken naar de leerprestaties van de afgelopen jaren (cijfers van toetsen) en naar de werkhouding, sociale vaardigheden en executieve functies. Bij het rapportgesprek in juni oriënteren we ons met de leerling en zijn of haar ouders op de middelbare school. 

In groep 8 volgen wij de kernprocedure van de gemeente Amsterdam. De leerlingen doen in november een tussentoets. Ligt de leerling op koers naar het passende uitstroomniveau? Wat gaat er al goed, wat heeft extra aandacht nodig? In januari ontvangen de leerlingen hun voorlopige advies. In februari volgt de doorstroomtoets. Wij doen de doorstroomtoets van LIB. Half maart ontvangen wij de uitslag van de doorstroomtoetsen en geven we het definitieve schooladvies. In de week van 25-31 maart 2024 melden ouders hun kind aan bij het voorgezetonderwijs.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven