Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Zorgplicht
Om te helpen voorkomen dat kinderen nergens naar school kunnen, bestaat de zorgplicht. Zorgplicht ligt in principe bij de eerste school waar de ouders hun kind aanmelden. Die school helpt u om een school te vinden waar uw kind het beste tot zijn recht komt. Als uw kind al in Amsterdam of Diemen op school zit, dan heeft die school de zorgplicht. Komt u van buiten deze regio, en verhuist u hierheen, dan heeft de eerste school waar u zich in Amsterdam of Diemen meldt, zorgplicht. Dat betekent niet dat uw kind altijd op die school geplaatst wordt. Als uw kind een bijzondere ondersteuningsbehoefte heeft, of het vermoeden bestaat dat dat zo is, kunnen wij het Samenwerkingsverband Amsterdam-Diemen vragen om ons te helpen bij het vinden van een passende school.
OBS De Toekomst ziet het belang van spel voor de ontwikkeling van kleuters. Daarom is er veel ruimte voor vrij spel in het dagprogramma. Naast spel wordt er ook aandacht besteed aan bewegingsactiviteiten zoals gym en dans, en krijgen de kleuters regelmatig de kans om hun creatieve talenten te ontwikkelen in theater, muziek en handvaardigheid (bij ons atelier). Zo stimuleren we een brede ontwikkeling waarin ieder kind zich op zijn eigen manier kan uiten en groeien.
Spelen is essentieel voor de ontwikkeling van kleuters omdat het hen helpt om op een natuurlijke en plezierige manier verschillende vaardigheden te ontwikkelen. Tijdens het spel leren kinderen sociale, cognitieve en motorische vaardigheden die de basis vormen voor hun verdere ontwikkeling.:
Sociale ontwikkeling: Tijdens het spel leren kinderen samenwerken, delen, communiceren en omgaan met emoties. Ze ontwikkelen empathie en leren rekening te houden met anderen. Dit bevordert hun sociale vaardigheden en helpt hen bij het opbouwen van relaties.
Cognitieve ontwikkeling: Spel stimuleert het denkvermogen van kleuters. Door te spelen leren ze problemen oplossen, verbanden leggen en hun verbeelding gebruiken. Dit soort vaardigheden zijn cruciaal voor hun latere schoolprestaties.
Motorische ontwikkeling: Spelen, vooral buiten en tijdens bewegingsactiviteiten, bevordert de grove en fijne motoriek. Kinderen leren hun lichaam beter kennen en ontwikkelen belangrijke fysieke vaardigheden zoals rennen, klimmen, springen en fijne handbewegingen.
Emotionele ontwikkeling: Spelen geeft kleuters de ruimte om hun gevoelens te uiten en te begrijpen. Het helpt hen om met frustraties om te gaan en zelfvertrouwen op te bouwen.
Creativiteit en verbeeldingskracht: Tijdens het spel kunnen kinderen hun fantasie de vrije loop laten. Ze bedenken nieuwe scenario’s, rollen en oplossingen, wat hun creatief denken stimuleert en hen helpt om op een flexibele manier naar de wereld te kijken.
Expert meer- en hoogbegaafdheid: Judith Hoohenkerk
Gedragsspecialist: Matisse Kleinjans
Speltherapie: Marjolein Lokhorst
Bijles
OBS De Toekomst biedt kinderen de mogelijkheid om na schooltijd gratis bijles te volgen. Ouders kunnen hier zelf om vragen, en leerkrachten kunnen het ook adviseren wanneer zij denken dat een kind baat heeft bij extra ondersteuning. Deze bijlessen richten zich voornamelijk op de zaakvakken, beweging, en de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen.
De bijlessen zijn geen vorm van opvang, maar zijn specifiek bedoeld om de verdere ontwikkeling van onze leerlingen te bevorderen. Het programma wordt begeleid door \"O Onderwijs\", een gespecialiseerde organisatie die ervoor zorgt dat kinderen op hun eigen niveau kunnen werken en gerichte ondersteuning krijgen waar dat nodig is. Deze extra begeleiding biedt kinderen de kans om zich verder te ontwikkelen en te groeien op gebieden waar zij extra hulp kunnen gebruiken.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
OBS De Toekomst neemt inclusief onderwijs zeer serieus. We streven ernaar dat ieder kind, ongeacht zijn of haar talenten, binnen onze school tot bloei kan komen. Dit geldt zowel voor kinderen met meerbegaafdheid als voor kinderen met cognitieve uitdagingen. We hebben hierin al grote stappen gezet en blijven ons inzetten om dit verder uit te bouwen, zodat we een veilige en stimulerende leeromgeving kunnen bieden voor álle leerlingen.
In onze onderbouw hechten we enorm veel waarde aan de verwondering van het kind. We geloven dat deze verwondering de motor is achter hun nieuwsgierigheid en de drijvende kracht achter hun leerproces. Door kinderen de ruimte te geven om te ontdekken en te experimenteren, stimuleren we hun natuurlijke verlangen om de wereld om hen heen te begrijpen.
Onze leeromgeving is zo ingericht dat deze verwondering wordt aangewakkerd. Met zorgvuldig geselecteerde materialen en thema’s creëren we een uitdagende en prikkelende setting waarin kinderen hun zintuigen kunnen gebruiken en nieuwe ervaringen kunnen opdoen. We moedigen hen aan om vragen te stellen en zelf op zoek te gaan naar antwoorden, zodat ze de wereld vanuit hun eigen perspectief kunnen verkennen.
Daarnaast spelen we in op de leefwereld van de kinderen en zijn we altijd nieuwsgierig naar hun gedachten en gevoelens. We kijken verder dan enkel het gedrag, omdat we willen begrijpen wat hen beweegt en motiveert. Op deze manier kunnen we hen ondersteunen in hun zoektocht naar antwoorden en hen helpen om samen met anderen te leren en problemen op te lossen.
Onze leerkrachten spelen hierbij een essentiële rol. Ze observeren hoe elk kind zich ontwikkelt en bieden de juiste prikkelingen aan om de verwondering verder te stimuleren. Voor ons is het proces van leren belangrijker dan het eindresultaat; we willen dat elk kind trots kan zijn op zijn of haar ontdekkingen en groei.
In onze onderbouw creëren we een omgeving waarin verwondering centraal staat, zodat kinderen met enthousiasme en nieuwsgierigheid hun eigen unieke leerpad kunnen volgen.