Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>alle speciaal onderwijs scholen</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635156" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Verdeling naar verblijfsjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar verblijfsjaar en naar leeftijd. Het verblijfsjaar is het totaal aantal jaren dat de leerling op het speciaal onderwijs zit. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.
Op Drostenburg werken we met het vijf-gelijke lesdagen model. Om 08.30 uur gaat de schooldeur open. De lessen beginnen om 08.45 uur en eindigen om 14:30. Informatie over de tijdsbesteding per leerroute vindt u via deze LINK.
De schoolvakanties vallen onder regio Noord. Daarnaast zijn er dagen die door het bestuur/ school gepland kunnen worden. Deze zijn terug te vinden in de schoolgids.
Happy2Move (H2M) biedt naschoolse opvang aan kinderen van 4 t/m 18 jaar met een verstandelijke en/of een lichamelijke beperking.
Na school, tijdens studiedagen en vakanties worden activiteiten georganiseerd met aandacht voor sporten, gezonde voeding en plezier.H2M besteedt aandacht aan de speciale vraag van elk individueel kind en doen dit in nauw overleg met de ouders.
De kinderen krijgen voldoende begeleiding en worden daardoor altijd op eigen niveau voldoende uitgedaagd om zichzelf te ontwikkelen.
Om gezond eten te bevorderen krijgen de kinderen na de activiteiten en vlak voordat ze naar huis gaan, een warme maaltijd.Bij het eten wordt uiteraard rekening gehouden met allergieën en geloofsovertuiging.
H2M zorgt, in overleg met ouders, voor dat kinderen na de opvang vervoerd worden naar huis.
Goed kunnen leren en werken kan alleen in een sociaal- en fysiek veilige omgeving. Het fysieke heeft te maken met de conditie van het gebouw, het schoolplein en de omgeving van de school.
Naast de ‘feitelijke onveiligheid’ speelt ook de beleving van veiligheid een rol: leerlingen en medewerkers moeten zich in en om school veilig kunnen voelen. Dit noemen wij de ‘sociale veiligheid’.
Pesten en fysiek geweld zijn factoren die een school in sociaal opzicht onveilig maken. Daarbij is het van belang om voor ogen te hebben dat bijvoorbeeld pesten ook via ‘social media’ plaatsvindt. Binnen veiligheidsbeleid maken wij dus een onderscheid tussen sociale en fysieke veiligheid. Veel van het veiligheidsbeleid is voor alle scholen binnen Orion hetzelfde. Daarnaast hebben we specifiek voor onze school een aantal maatregelen ontwikkeld.
Meldcode Huiselijk Geweld en Kindermishandeling
Vanaf 1 juli 2013 is elke organisatie, die werkt met ouders en leerlingen, verplicht om bij zorg de Meldcode Huiselijk Geweld en Kindermishandeling toe te passen. Als wij op school een vermoeden hebben dat een leerling mogelijk slachtoffer is van huiselijk geweld en/of kindermishandeling, dan handelen wij conform de Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling van Orion.Wat is de meldcode? De meldcode is een stappenplan van vijf stappen, waarin wordt aangegeven hoe een professional moet handelen bij vermoedens van Huiselijk Geweld en/of Kindermishandeling.
In ons schoolveiligheidsplan staan deze maatregelen verder uitgewerkt.
Aandachtsfunctionarissen
Iedere organisatie die werkt met ouders en leerlingen dient naast de meldcode te beschikken over een deskundig persoon op het gebied van huiselijk geweld/kindermishandeling. Binnen alle Orionscholen zijn een of meerdere aandachtsfunctionarissen benoemd.
De aandachtsfunctionarissen van onze school zijn:
- Esther Niemans, mail: [email protected]
- Anja van der Meulen, mail: [email protected]
- Annesophie van der Zande: [email protected]
- Rianne Breman: [email protected]
Op Drostenburg spelen de medische en fysieke kenmerken een belangrijke rol.
Revalidatie- en medische zorg wordt door het onderwijs programma verweven. Om dit te kunnen bereiken werken we intensief samen met een aantal ketenpartners zodat leerlingen tijdens hun schooldag adequate ondersteuning ontvangen om succesvol in het leren te kunnen zijn.
Voor leerlingen met een revalidatie indicatie zijn er voorzieningen voor intensieve revalidatie therapieën. Voor leerlingen met een medische indicatie is er verpleegkundige zorg in school. Verder is er de mogelijkheid voor eerstelijns behandeling op het gebied van fysiotherapie, ergotherapie en logopedie.
Het onderwijs en verblijf op school is gericht op het zo zelfstandig mogelijk maken van de leerling met zijn/haar beperking.
Hierbij wordt de leergang Gewoon Iets Anders, de leerlijn "leren leren" en onze methode sociaal emotionele ontwikkeling "Goed gedaan" ingezet.