Drostenburg

Drostenburg 1 1102 AM Amsterdam

  • Schoolfoto van Drostenburg
  • Schoolfoto van Drostenburg
  • Schoolfoto van Drostenburg
  • Schoolfoto van Drostenburg
  • Schoolfoto van Drostenburg

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op Drostenburg leren wij de leerlingen vaardigheden aan die zij nodig hebben om, ondanks hun beperking/ ziekte, zo goed mogelijk te kunnen deelnemen aan de maatschappij.

Essentieel is dat de leerlingen: 

  • leren omgaan met verschillen door hun zelfkennis te vergroten
  • rekening houden met anderen door hen te leren te relativeren
  • voldoende zelfvertrouwen opbouwen door hen weerbaar te maken
  • voldoende zelfbeheersing ontwikkelen door samen te spelen en te werken
  • bewust eigen keuzes kunnen maken en zich kunnen verplaatsen in anderen 

Voor de sociaal- emotionele ontwikkeling werken wij o.a. met de zelfontwikkelde leergang Gewoon Iets Anders. Deze worden in combinatie met bestaande methodieken aangeboden, denk bijv.  aan: Goed Gedaan, Ko Totaal, Doos vol gevoelens enz.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • We zijn goed voor ons zelf
  • We zijn goed voor een ander
  • We zijn goed voor de omgeving

De oud-leerlingen in het voortgezet onderwijs

Toelichting van de school

De recentste gegevens mbt uitstroom en bestendiging zijn terug te vinden via deze LINK.

Waar zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet (speciaal) onderwijs?

Leerlingen in het speciaal onderwijs stromen meestal door naar het voortgezet speciaal onderwijs. Daar kunnen ze blijven tot en met het schooljaar waarin ze 20 jaar worden. Wanneer een leerling in het speciaal onderwijs 12 jaar wordt, maken de school en de ouders samen die afweging. De vraag is dan of de leerling inderdaad doorstroomt naar het voortgezet speciaal onderwijs of naar een gewone middelbare school. Soms zijn leerlingen na het speciaal onderwijs niet meer te vinden in het bekostigde onderwijs in Nederland. Bijvoorbeeld omdat ze zijn verhuisd naar het buitenland, les krijgen op een particuliere school of geen onderwijs meer volgen. Deze leerlingen vallen in de categorie 'overig'.
In het derde jaar
Weergave Plaats in het voortgezet onderwijs in het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Het laatste inspectiebezoek dateert van maart 2017.

De onderwijsinspectie komt in dit verslag tot de volgende conclusies:

Drostenburg heeft een onderwijsaanbod dat goed bij de leerlingen van de school past, zoals het werken met ICT en het leren omgaan met de eigen handicap. Ook het didactisch handelen van de leraren is van een goed niveau. In de lessen zagen we onder meer een duidelijke en voor de leerlingen herkenbare structuur waarin leraren gestelde doelen samen met de leerlingen evalueren.

Het pedagogisch klimaat is een sterk punt van de school. De sfeer op Drostenburg is prettig en veilig waardoor de leerlingen goed tot leren kunnen komen en worden uitgenodigd om deel te nemen aan sociale situaties.

De informatie die voor ouders en andere belanghebbenden beschikbaar is, is uitgebreid en toegankelijk. Wat kan beter op Drostenburg?Drostenburg is in ontwikkeling als het gaat om het opbrengstgericht werken.

De school beschikt over veel gegevens over de opbrengsten van haar onderwijs. Wanneer zij hiervan een goede analyse kan maken, kan zij deze gegevens gebruiken om de resultaten van de leerlingen en het onderwijs te verbeteren. We denken ook dat deze analyse van belang is om de professionalisering van het personeel naar een hoger niveau te tillen.

Terug naar boven