Kindcentrum De Kinderhof

Fürglerplein 6 3815 KZ Amersfoort

  • Onze gezellige en mooie educatietuin gebruiken we als buitenlokaal. Kinderen kunnen zo van alles leren over biodiversiteit en duurzaamheid.
  • Op de foto ziet u ons onderbouwplein, zodat kinderen spelend en ontdekkend kunnen leren. 
Bij elke bouw hebben we een leerplein.
  • Wij werken samen met de bibliotheek op school aan leesplezier.
  • Schoolfoto van Kindcentrum De Kinderhof
  • Schoolfoto van Kindcentrum De Kinderhof

Het team

Toelichting van de school

Wie zijn wij?

De Kinderhof is al meer dan 30 jaar de buurtschool in de wijk Rustenburg.  Wij zijn de spil in de wijk en onderhouden een actieve samenwerking met partners binnen het gebouw en de wijk om een breed aanbod te creëren voor alle kinderen. Deze samenwerking krijgt vorm binnen een kindcentrum waarbij ruimte is voor kinderen van 1 t/m 13 jaar. Wij zijn een kindcentrum die uw kind laat groeien en met hem of haar meegroeit. Dat doen wij door te verbinden, een veilige leef- en leeromgeving te creëren en vanuit plezier te leren in een rijke leeromgeving. Ouders en leerkrachten werken samen om kinderen kansen te geven zich verder te ontwikkelen. We willen een school zijn die persoonlijk is en die door heldere onderlinge (gedrags)verwachtingen een fijne plek is voor kinderen, ouders en leerkrachten.

Binnen De Kinderhof zijn de leerlingen ingedeeld in een homogene groepen of een combinatiegroep. De groepsindeling verandert per schooljaar, omdat er een wisselend aantal kinderen worden geplaatst en de school verlaten. Het jaarlijkse aantal leerlingen maakt het niet mogelijk om alleen homogene groepen te formeren. 

Op De Kinderhof hebben we rond de 270 leerlingen en die zijn verdeeld over 12 groepen. Er zijn drie groepen 1/2, twee groepen 3, een groep 4, een groep 4/5, een groep 5, een groep 6, een groep 7, een groep 7/8 en een groep 8. Elke groep heeft een of twee vaste leerkrachten. Mogelijk starten we een instroomgroep halverwege het schooljaar '23-'24.

Opleidingsschool

De Kinderhof heeft het keurmerk Opleidingsschool. Wij zijn een professionele opleidingsplek voor toekomstige leraren. Hogeschool Utrecht en Instituut Theo Thijssen werken intensief samen met basisscholen aan het opleiden van leerkrachten. In de opleiding staat de onderwijspraktijk centraal. De ontwikkeling van de beroepscompetenties vindt daarbij voor een groot deel op de opleidingsschool plaats. De student is vanaf het begin van de studie werkzaam als collega in opleiding bij een basisschool. De opleidingsschool speelt zo een belangrijke rol bij het opleiden, begeleiden en beoordelen. Het opleiden is een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Het leren op de werkplek van studenten zorgt voor een nieuwe dynamiek binnen de school waarbij opleiden, innoveren en professionaliseren bij elkaar komen. Er ontstaat een leerklimaat voor alle teamleden binnen de school. Om de kwaliteit van het opleiden in de school te borgen is het Keurmerk Opleidingsschool ontwikkeld. 

Het bestuur

De Kinderhof valt samen met 16 andere scholen in Amersfoort, Hoogland, Hooglanderveen en Nijkerk onder de Stichting voor Katholiek Primair Onderwijs Amersfoort e.o. Op iedere school is een directie die integraal verantwoordelijk is voor het beleid van de school. Meer informatie over de stichting kunt u lezen op de website van KPOA.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Als leerkrachten recht hebben op verlof, wordt er vervanging geregeld. Dit kan door een (duo)collega of een invaller. We informeren ouders hierover via Social Schools. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op De Kinderhof hanteren wij een leerstofjaarklassensysteem. Dat betekent dat kinderen op leeftijd in een bepaalde jaargroep zitten. Daarnaast worden combinatiegroepen gevormd. We streven ernaar om per klas maximaal 2 leerkrachten voor de groep te hebben staan.

In de groepen 1/2 zijn wij ervan overtuigd dat jonge kinderen optimaal tot leren komen in interactie met elkaar en met de leerkracht. Dit leidt tot een onderwijs waarin sprake is van een rijke en aantrekkelijke leeromgeving waarin 'spelend en ontdekkend leren' een belangrijke plek inneemt. Het spel van de leerlingen wordt als betekenisvol middel ingezet om hen zowel sociale als cognitieve vaardigheden bij te brengen. Met behulp van alle zintuigen en hun behoefte aan beweging kunnen onze leerlingen de wereld om zich heen ontdekken en onderzoeken.

In groep 3 t/m 8 ligt de nadruk vooral op het uitbreiden van kennis en vaardigheden. Aan de hand van de door het team gekozen onderwijsmethodes leert het kind lezen, taal, schrijven en rekenen. Later komen daar wereldoriënterende vakken bij. Ook wordt er aandacht besteed aan creatieve vakken als handvaardigheid, tekenen, muziek en drama. Dit gebeurt in de vorm van ateliers.

Explicite Directie Instructie

Op De Kinderhof werken wij met het EDI-instructiemodel. Instructie is het hart van effectief onderwijs. De leerkracht hanteert de volgende techniek: De leerkracht legt uit, doet voor en denkt hardop, zodat alle denkstappen te volgen zijn. De leerkracht checkt voortdurend of de leerstof begrepen is door inhoudelijke vragen te stellen. EDI is een vorm van metacognitief lesgeven. Dit betekent dat je als leerkracht weet hoe je instructie geeft, wanneer je bepaalde technieken gebruikt, waarom je dit doet en wat het effect ervan op de ontwikkeling van je leerlingen is. Je bent je er dus steeds van bewust wat je doet, waarom je het doet en waarom je het juist op dat moment doet.

Een EDI-les bestaat uit de volgende onderdelen: lesdoel, activeren voorkennis, instructie lesdoel, begeleid inoefenen, controleren, verwerking, verlengde instructie.

Binnen ons onderwijs is EDI een effectieve manier om tegemoet te komen aan een leerdoelgericht onderwijsaanbod.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Het jonge kind

Binnen de groepen 1/2 wordt een belangrijke basis gelegd voor de verdere schoolloopbaan en de toekomst van het jonge kind. Van hieruit wordt gewerkt aan de zelfredzaamheid van kinderen en de sociaal-emotionele vaardigheden. De ontwikkeling van het jonge kind kent de volgende ontwikkelingsgebieden:

  • sociaal-emotionele ontwikkeling
  • taal-/spraakontwikkeling
  • zelfstandigheid en zelfredzaamheid
  • spel-/werkgedrag
  • ontwikkeling van de motoriek
  • ontwikkeling m.b.t. beginnende geletterdheid
  • ontwikkeling m.b.t. beginnende gecijferdheid
  • werkhouding en concentratie

Spelend en ontdekkend leren

Jonge kinderen ontdekken de wereld om zich heen door heel veel verschillende ervaringen op te doen in (samen-)spel, kringgesprekken, rollenspellen en motorisch uitdagende activiteiten. Op De Kinderhof waarderen wij de natuurlijke kenmerken van het jonge kind; nieuwsgierigheid en de drang tot onderzoekend en creatief bezig zijn. We creëren een rijke en aantrekkelijke leeromgeving waarin spelend en ontdekkend leren een belangrijke plaats hebben. Binnen het “spel” hebben de bovengenoemde ontwikkelingsgebieden een plaats.

Ons onderwijs aan het jonge kind kenmerkt zich door de volgende elementen:

  • Gedurende het schooljaar wordt er thematisch gewerkt.
  • Vanuit observatie en signalering (Leer-en ontwikkelingslijnen het jonge kind) komt een beredeneerd onderwijsaanbod tot stand.
  • Spel heeft een belangrijke plaats in het kleuteronderwijs.
  • Rijke en uitdagende hoeken waarin kinderen uitgedaagd worden om actief aan bepaalde doelen te werken.
  • Binnen de groepen 1/ 2 wordt er gewerkt met een weektaak.
  • Op vaste momenten worden er activiteiten aangeboden in een grote kring of in een begeleidingsgroepje.

De oudste kleuters werken ook als voorbereiding op groep 3 aan de voorwaarden die voor groep 3 nodig zijn. Deze voorbereidingen zijn vaak in spelvorm gegoten, zodat de kinderen ongemerkt oefenen. We werken zo aan de beginnende geletterdheid en gecijferdheid.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Vakken

Op onze school besteden wij het grootste deel van de lestijd aan taal-, lees- en rekenonderwijs. Wij doen dit omdat deze vakken de basis vormen voor bijna alle andere vakgebieden.

Rekenen

In de groepen 1 en 2 plannen we ons rekenonderwijs vanuit de leer- en ontwikkelingslijnen het jonge kind. Tijdens de dagelijkse activiteiten komen rekenelementen spelenderwijs en structureel aan bod, o.a.: tellen, schatten, vergelijken, begrippen als veel en weinig, groter en kleiner, meet- en meetkundige activiteiten en tijd. We gebruiken hierbij onder andere de bronnenboeken van de methode Getal en Ruimte. 

We werken in groep 3 t/m 8 met de methode Getal & Ruimte Junior. De methode gebruikt een heldere gestructureerde rekendidactiek met aandacht voor één onderwerp en duidelijke en altijd werkende strategieën. Kinderen krijgen iedere dag instructie en gaan in kleine stapjes van oefenen naar toepassen. En elke dag is er tijd voor automatiseren en memoriseren. Binnen ons rekenonderwijs werken we met instructiegroepen. Op deze manier krijgen de leerlingen een instructie die aansluit bij hun leerbehoeften/onderwijsbehoeften.

Lezen

Aanvankelijk lezen

In groep 3 gebruiken we de methode "Lijn 3".  Deze methode stelt de letter centraal. Dankzij de wandkaarten en letterfilmpjes raken de kinderen snel vertrouwd met de letters. Met prikkelende thema's speelt Lijn 3 in op de nieuwsgierigheid van de kinderen. Ze ontwikkelen lees- en taalvaardigheden terwijl ze de wereld ontdekken.

Blink lezen

Sinds vorig schooljaar zijn we gestart met een nieuwe en complete leesmethodiek voor groep 4 t/m 8: Blink lezen. Een combinatie van begrijpend lezen (en luisteren en kijken), technisch lezen, vrij lezen en voorlezen. Blink Lezen maakt kinderen nieuwsgierig. De verhalen zijn zo meeslepend dat kinderen willen weten hoe het verder gaat. En de afwisselende opdrachten vervelen nooit. Zo ervaren kinderen dat er met lezen een wereld voor ze opengaat. Vol spannende gebeurtenissen, bijzondere belevenissen en verrassende mensen. En ontdekken ze de wereld om zich heen en zichzelf.

Wij zijn erop gespitst leesproblemen vroegtijdig te signaleren. In de groepen 1 t/m 4 werken wij met een protocol dyslexie. Het doel hiervan is om mogelijke dyslexie bij kinderen vroegtijdig te signaleren zodat het onderwijsaanbod hierop kan worden afgestemd. Indien wij een vermoeden hebben van dyslexie zullen wij ouders ondersteunen in het traject naar een eventuele diagnose. Met kinderen die gediagnosticeerd zijn, worden in overleg specifieke afspraken gemaakt. Daarnaast zetten wij structureel het preventieve programma Bouw! in voor leerlingen met risico op leesproblemen. Bouw! is een online programma dat effectieve ondersteuning biedt bij beginnende geletterdheid en leren lezen. 

Begrijpend luisteren

In de groepen 1 en 2 staat er tijdens elk thema een prentenboek centraal. Er wordt een lessencyclus begrijpend luisteren aangeboden rondom dit prentenboek. Begrijpend luisteren is een voorloper van begrijpend lezen. Begrijpend luisteren is een middel om te komen tot een overkoepelend doel: toename van kennis. Het gaat om: kennis van de wereld (kennis omtrent een inhoudelijk onderwerp), kennis van taal (gebruik), kennis van woorden (woordenschat) en metacognitieve kennis (het leren sturen van het – latere – leesproces met behulp van strategieën).

Taal en spelling

In groep 1 en 2 werken we aan beginnende geletterdheid vanuit de leer- en ontwikkelingslijnen het jonge kind. In een stimulerende en rijke lees- en schrijfomgeving geven we kleuters veel gelegenheid om met lees- en schrijfactiviteiten aan de slag te gaan. Tijdens het werken over een thema staan o.a. prentenboeken, themawoorden vanuit de Basiswoordenlijst Amsterdamse Kleuters (BAK-lijst) en letters centraal. We geven veel aandacht aan woordenschatuitbreiding, taalbewustzijn (o.a. rijmen en synthese), herhaald vertellen en spelen met letter- en woordmateriaal. Door middel van themahoeken, de zin van de week, de letterwand en activiteiten in de kring zijn kleuters dagelijks op een betekenisvolle wijze actief met taal bezig.

Vanaf groep 4 t/m 8 werken wij met de methode Staal spelling en taal. Staal gaat uit van de dagelijkse realiteit. Alle opdrachten zijn functioneel en worden in de context aangeboden. Door de realistische context van Staal zijn de taken levensecht en betekenisvol. Zo de kinderen de betekenis van taal in hun dagelijkse leven. De leerlijn spelling van Staal werkt met de unieke, preventieve spellingaanpak van José Schraven.

LOGO 3000

In groep 1/2 werken wij dagelijks met LOGO 3000. LOGO 3000 is een goed onderbouwde aanpak voor de ondersteuning van kinderen in de belangrijkste fase van hun taalontwikkeling. LOGO 3000 biedt heel aantrekkelijk materiaal om de woordenschat van jonge kinderen op een natuurlijke manier snel en speels uit te breiden. In een doorgaande lijn van de peuters naar de kleuters in groep 1 en 2. in de klassen hangen mooi opgemaakte wandplaten en praatplaten. Door te werken met woordenschatactiviteiten, liedjes en versjes en allerlei snelle spelvormen brengen we de woordenschat van alle kinderen op een hoog niveau.

Komend schooljaar wordt er ook in groep 3 gestart met LOGO 3000. In groep 3 is veel tijd nodig voor het leren lezen en schrijven. Toch mag de woordenschatontwikkeling niet stil staan. LOGO groep 3 zetten we in als hulpmiddel om de vaart erin te houden en de woordenschat van de kinderen in groep 3 systematische verder uit te breiden: niet in aparte lesjes, maar geïntegreerd in de dagelijkse onderwijsactiviteiten.

Handschriftontwikkeling

Ondanks dat we steeds meer digitaal werken, blijft schrijven een vast onderdeel van de lessen op school. Bij het schrijven worden de leerlingen motorisch uitgedaagd. Hierdoor worden verbindingen in de hersenen sneller gevormd. Vanaf groep 1 besteden we hier op allerlei verschillende manieren en met verschillende materialen aandacht aan, onder andere met zand, klei, kralen, kwasten en potloden. Vanaf groep 3 t/m groep 8 oefenen de leerlingen een aantal keer per week het schrijven van letters, woorden en zinnen. In groep 3 en 4 werken we vanuit de methode 'Klinkers' en groep 5 t/m 8 werken met de methode 'Pennenstreken'. De methode 'Klinkers' wordt namelijk gefaseerd ingevoerd.

Wereldoriëntatie

Sinds vorig schooljaar zijn we gestart met een nieuwe methode voor wereldoriëntatie: Blink Wereld. We werken vakgericht aan:  aardrijkskunde, geschiedenis, natuur en techniek. Blink Wereld heeft een heldere structuur en thema’s zijn leidend. De thema’s sluiten aan bij de belevingswereld van onze leerlingen, waardoor ze gemakkelijk geïnteresseerd raken. De verschillende onderdelen van wereldoriëntatie komen vanzelf aan bod. Inclusief burgerschap. In elk thema werken de kinderen samen aan een eindopdracht. Alles wat ze leren, kunnen ze direct inzetten om deze opdracht te vervullen. 

Topografie

TopoMaster is een onderdeel van Blink Wereld en een spannende online game waarmee kinderen topografie leren. De app is samen met National Geographic Junior ontwikkeld en bevat prachtig beeldmateriaal en aansprekende informatie. Door topografie te oefenen met bijzondere weetjes van onder andere dieren, gebouwen en het landschap onthouden kinderen de toponiemen beter. Ze kunnen op school of thuis op een device TopoMaster spelen. 

Creativiteit, kunstzinnige oriëntatie en ruimte voor ieders talent

Creativiteit vinden we belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen. Kinderen leren bij creatieve vakken ook creatief met hun gedachten en emoties omgaan. Een kind kan door creatief bezig te zijn, leren dat er meerdere oplossingen zijn, dat het ook anders kan. Daar ligt bij deze vakken (tekenen, handvaardigheid en muziek) de nadruk op.

We willen ook een bijdrage leveren aan horizonverbreding door middel van kunstzinnige oriëntatie en talentontwikkeling. Dit doen wij door in alle jaargroepen minimaal 1x per jaar een les en / of een excursie aan te bieden gericht op creativiteit, kunstzinnige oriëntatie, sport- en bewegen.

Bewegingsonderwijs

Bewegen is van grote betekenis voor de totale ontwikkeling van een kind. Bovendien bevordert bewegen een goede gezondheid. In spelsituaties maken leerlingen kennis met winnen en verliezen, samen spelen, tegen hun verlies kunnen en rekening houden met elkaar. We werken met voldoende afwisseling tussen spellessen en toestellessen. De lessen voor de groepen 1/2 worden gegeven door de eigen leerkracht(en) met een bevoegdheid bewegingsonderwijs in de speelzaal op school. De kleuters hebben elke dag gymnastiek of bewegingsonderwijs. De lessen voor de groepen 3 t/m 8 worden gegeven door een vakdocent bewegingsonderwijs in de sporthal naast ons schoolplein. Deze groepen krijgen twee keer per week gymles van een vakdocent gym. 

Engels

Van groep 1 t/m groep 8 geven we Engelse les met de methode ‘Stepping Stones’. Met behulp van Stepping Stones realiseren we een rijk taalaanbod voor de kinderen. De methode werkt met afwisselende werkvormen in interactieve en motiverende lessen. Kinderen krijgen een uitgebreide woordenschat en zelfvertrouwen in het communiceren in een vreemde taal.

ICT

Wij vinden dat de leerlingen zich in de toekomst moeten kunnen redden in een sterk digitaliserende wereld. We werken momenteel aan een visie 'digitale geletterdheid' en de vertaling naar de praktijk. We hebben op De Kinderhof laptopkarren met laptops voor de groepen 3 t/m 8. Er kan zowel individueel als klassikaal worden gewerkt aan de oefensoftware van onze methodes. De groepen 1/2 beschikken over een aantal IPads, zodat de kinderen spelenderwijs aan een device kunnen wennen. Daarnaast zetten we digitale schoolborden in om ons onderwijs visueel en interactief te maken.

Mediawijsheid

Mediawijsheid krijgt een steeds grotere rol binnen ons onderwijs. Wij vinden het belangrijk dat je slim en verantwoord om kan gaan met online en offline media. We gaan in gesprek met kinderen en aan het werk om ze te leren hoe ze hun digitale gezonde verstand kunnen gebruiken.

Zelfstandig werken

Op De Kinderhof besteden we in alle groepen tijd aan zelfstandig werken. Kinderen leren omgaan met uitgestelde aandacht en het zelf oplossen van kleine problemen die ze tegenkomen in hun werk. We gebruiken hiervoor het vragenblokje en stoplicht als middel. Zelfstandig werken is een belangrijke voorwaarde voor het werken met instructiegroepen. Alles wat kinderen zelf kunnen, willen we ze ook op een verantwoorde manier laten doen. De inrichting van de leeromgeving stimuleert zo de zelfstandigheid van de kinderen.

We maken ook zo optimaal mogelijk gebruik van ons schoolgebouw. Zo zijn er naast de lokalen ook verschillende leerpleinen waar kinderen zelfstandig of juist in een groepje kunnen en mogen werken. Ook dit vraagt een bepaalde mate van zelfstandigheid van kinderen.

Sociaal emotionele ontwikkeling

Wij willen de leerlingen een veilig pedagogisch klimaat bieden, waardoor een omgeving gecreëerd wordt waar zij zich op een prettige en positieve wijze kunnen ontwikkelen. De leerkrachten willen deze ontwikkeling bevorderen door het scheppen van een veilig klimaat in en om de school en een prettige werksfeer in de groep. Hiervoor gebruiken we de online methode Kwink voor groep 1 t/m 8. M.b.v. deze methode oefent het kind zijn sociaal-emotionele vaardigheden, gericht op preventie en de kracht van een veilige groep.

Verkeer

Vanaf de kleuters leren wij de kinderen welk gedrag gepast is om je veilig te kunnen voelen in het verkeer. In groep 7 wordt een theoretisch en praktisch verkeersexamen afgenomen. Om de kinderen hierop voor te bereiden werken we in groep 6 en 7 met de verkeerskranten van Veilig Verkeer Nederland.

Excursies en schoolreisjes

In iedere groep maken de kinderen excursies en een schoolreisje. In groepsverband leren wij de kinderen kennis maken met natuur, cultuur en de samenleving als geheel. Excursies en museumbezoek worden op school voorbereid. Ouders en de leerkracht begeleiden de kinderen. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Goed onderwijs begint met het kunnen omgaan met verschillen tussen kinderen. Op De Kinderhof werken wij handelingsgericht om zo het onderwijsaanbod af te stemmen op de basisbehoeften en ondersteuningsbehoeften van iedere leerling. Handelingsgericht werken is een systematische werkwijze waarbij de vraag centraal staat wat een kind nodig heeft om bepaalde onderwijsdoelen te behalen. Meer specifiek gaat het om vragen als welke benadering, aanpak, ondersteuning, instructie, begeleiding heeft een kind nodig? We richten ons vooral op wat het kind nodig heeft om bepaalde doelen te bereiken en welke aanpak een positief effect heeft. 

Daarnaast werken we op De Kinderhof met actie- en doelplannen in groep 3 t/m 8. In het plan staan de leerdoelen duidelijk beschreven. De instructiebehoefte van kinderen kan erg verschillen. Vandaar dat we werken met drie instructiegroepen. De begeleiding van de leerkracht verschilt per instructiegroep, maar ook de hoeveelheid werk is aangepast aan het niveau van het kind.

In de groepen 1/2 werken we met themaplannen om ons aanbod te plannen vanuit de leer- en ontwikkelingslijnen het jonge kind. In dit format werken we thema’s uit in betekenisvolle activiteiten, gekoppeld aan de doelen van de leergebieden. Dit themaplan is het groepsplan, waarop de leerkracht betekenisvolle activiteiten en doelen aan elkaar koppelt voor de basisgroep, maar ook voor kinderen die herhaling of verdieping nodig hebben. 

In de evaluatieweken analyseert de leerkracht de resultaten van het plan. Deze worden daarna geëvalueerd met de intern begeleider (IB) tijdens de groepsbespreking, waarbij twee keer per jaar de schoolleiding aansluit. Zowel de analyse als de evaluatie wordt gebruikt als uitgangspunt voor het schrijven van het plan voor de volgende periode. Bij zorg om een individuele leerling, vraagt de leerkracht advies aan de ib'er. Naar aanleiding van dit advies kan er voor gekozen worden, te gaan werken met een aangepast programma. Leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften ontwikkelen zich naar hun mogelijkheden. Op onze school hebben we beleid vastgesteld voor leerlingen met een specifieke behoefte. Dit zijn leerlingen die maximaal het eindniveau van groep 7 halen en die op termijn uitstromen naar het voortgezet speciaal onderwijs, het praktijkonderwijs en het leerwegondersteunend onderwijs. Deze leerlingen krijgen een eigen leerlijn en in het kader van passende zorg stellen we voor ieder van hen een ontwikkelingsperspectief op. Het OPP bevat per leervak het einddoel, de tussendoelen en het uitstroomniveau. Per jaar worden de OPP's twee maal per jaar geëvalueerd. Als de school ondanks alle inspanningen toch handelingsverlegen blijft of niet aan de behoeften van het kind tegemoet kan komen, kan de intern begeleider, in overleg met ouders, een aanmelding doen voor ondersteuning bij ons Samenwerkingsverband de Eem (SWV). 

Begeleiding van meer- en hoogbegaafde leerlingen

Er is ook aandacht voor kinderen die meer uitdaging nodig hebben of ver voorlopen op de leerstof. In het kader hiervan is het beleid meer- en hoogbegaafdheid opgesteld. Het beleid omvat de signalering en hoe wij inspelen op de onderwijsbehoefte van meer- en hoogbegaafde leerlingen zowel binnen als buiten de klas. Wij passen hun lesprogramma in de klas zo goed mogelijk aan. Buiten de klas hebben wij een plusklas 'De Kangoeroegroep' (groep 3 t/m 8) en vanaf het schooljaar '22-'23 starten we met 'De Walibi's' (groep 1/2), waar de kinderen 1 keer per week projectmatig aan de slag gaan. Binnen ons team hebben wij een HB specialist.

SWV de Eem

Samenwerkingsverband (SWV) de Eem is een vereniging van 28 samenwerkende schoolbesturen primair onderwijs voor passend onderwijs in o.a. de gemeente Amersfoort. De school en de ouders bepalen samen, in lijn van de mogelijkheden van, kind (en ouders) en school wat het beste onderwijsaanbod is. Lukt dat niet? Dan biedt SWV de Eem hulp bij passend onderwijs.

Een passend onderwijsaanbod voor elk kind

SWV de Eem wil voor elk kind een passend onderwijsaanbod met de juiste ondersteuning voor een optimale ontwikkeling. Het zal scholen stimuleren, faciliteren en coachen bij het inzetten van de juiste voorzieningen zo dicht mogelijk bij het kind op school. De onderwijsondersteuner speelt hierbij een centrale rol. De onderwijsondersteuners van SWV de Eem ondersteunen de scholen bij de invulling van hun zorgplicht met arrangementen om extra ondersteuning op school te realiseren of het afgeven van een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) wanneer het passend onderwijsaanbod een plaatsing op het speciaal (basis)onderwijs is.

Informatie Punt Passend Onderwijs voor Ouders

Over passend onderwijs worden veel vragen gesteld en kunt u altijd bij de school terecht.  Maar heft u extra informatie nodig, of wilt u praten met iemand die meedenkt over de oplossing van uw probleem, dan kunt u terecht bij het Informatie Punt Passend Onderwijs voor Ouders.

  • Bel of mail met vragen, T 033 3030488 - IPPOO of ippoo@swvdeeem.nl
  • Telefonisch spreekuur/inloop: maandagmiddag 13:30 uur - 16:00 uur. Donderdagochtend 09:00 uur – 12:00 uur.
  • Adres: Burgemeester de Beaufortweg 16 in Leusden.

Het volledige schoolondersteuningsprofiel vindt u hier

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Dit schooljaar specialiseren een aantal leerkrachten zich op de volgende gebieden: 

  • Specialist Nieuwkomersonderwijs
  • Blink Lezen-specialist 
  • Expert kleuterontwikkeling

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Om onze intensieve samenwerking met Ska Domino te bekrachtigen noemen wij ons vanaf 1 augustus 2022 Kindcentrum. Wij zorgen voor een doorgaande lijn voor peuters / kleuters. Afstemming en samen invulling geven aan de cruciale Slo-doelen, thema's, feesten/ vieringen, (na)scholing kenmerkt onze samenwerking. Dit doen wij binnen ons Team 't Jonge Kind. 

In schooljaar 2019-2020 is er een eenmalige subsidie aangevraagd om de doorgaande lijn tussen voorschool en vroegschool te versterken en staat de ontwikkeling van ons Kindcentrum centraal. De Kinderhof werkt vanaf deze periode met een Onderbouwplein en mede hierdoor kan het spelend en ontdekkend leren gestimuleerd worden. Ook zijn veel extra materialen aangeschaft om de ontwikkeling van het jonge kind te stimuleren. 

De Kinderhof wil kwalitatief goed onderwijs geven aan kinderen in de leeftijd 4 t/m 12 jaar door effectieve lessen te geven in een veilige en inspirerende leeromgeving. De Kinderhof is de spil in de wijk Rustenburg en onderhoudt een actieve samenwerking met partners binnen het gebouw, zoals: Ska Domino (klik hier voor een virtuele rondleiding), de bovenbouw van basisschool De Windroos en ABC Rustenburg. Deze samenwerking krijgt vorm binnen een Kindcentrum waarbij ruimte is voor kinderen van 1 t/m 13 jaar om samen een breed aanbod te creëren. De Kinderhof kent een pluriforme schoolpopulatie waarbij we binnen ons onderwijs extra de nadruk leggen op lezen, woordenschat en begrijpend lezen en luisteren. De focus in de onderbouw ligt op spelend en ontdekkend leren. Deze ontwikkeling sluit heel goed aan bij de visie en de manier van werken van SKA kinderopvang. In gezamenlijkheid wordt gewerkt aan de doorgaande (leer)lijn, vve ouderbetrokkenheid, professionalisering en het versterken van de samenwerking.

In het schoolplan 2019-2023 van De Kinderhof is de ambitie opgenomen om in 2022 een zichtbare doorgaande lijn binnen het Kindcentrum te hebben ontwikkeld waarbij spel het uitgangspunt is voor het leren voor jonge kinderen. Deze ambitie sluit naadloos aan bij de ontwikkelingen binnen SKA en de deskundigheidsbevordering van professionals in de kinderopvang. Het onderbouwteam van De Kinderhof werkt met het observatiesysteem: "leer- en ontwikkelingslijnen 't jonge kind". De doelen vanuit deze leer- en ontwikkelingslijnen worden geïntegreerd in het spelend en ontdekkend leren. Door een zo optimaal mogelijk leer- en ontwikkeling omgeving voor het kind te realiseren, werken leerkrachten en pedagogisch medewerkers samen als één team en bespreken hoe ze het beste kunnen werken binnen het Kindcentrum op het gebied van onderwijs, opvang, zorg en welzijn. Door kennis te delen in ontwikkelteams, ervaringen uit te wisselen en met elkaar leren en over te gaan tot actie, reflectie, verdieping en borging wordt de samenwerking versterkt.

Terug naar boven