Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Tussentijdse resultaten vinden wij op Kindcentrum De Kei heel belangrijk. Dit houden wij bij via de methode-gebonden toetsen en CITO afnames.
Twee keer per schooljaar worden de tussenresultaten door de school zelf beoordeeld. Directie, intern begeleiding en de leerkrachten beantwoorden dan de vraag: zijn wij tevreden over de behaalde resultaten? In de (trend)analyse die volgt kijken we naar de mate waarin onze vooraf vastgestelde streefdoelen en ambities zijn behaald. Deze doelen en ambities zijn op basis van onze leerling populatie geformuleerd. Onze leerlingen behoren zich te ontwikkelen naar de hoge verwachtingen die we van ze hebben.
De school heeft goed zicht op de individuele ontwikkeling van de leerlingen. Drie keer per jaar wordt de ontwikkeling van leerlingen met elkaar besproken. Deze evaluatiemomenten leiden er toe dat we drie keer per jaar onze aanpak hierop aanpassen. Deze tussentijdse resultaten worden altijd met ouders en leerling besproken.
Het schooladvies is een belangrijk moment in het leven van een leerling. Het bepaalt namelijk welk niveau van vervolgonderwijs de leerling kan gaan volgen. Het schooladvies wordt opgesteld door de basisschool en is gebaseerd op de leerprestaties, aanleg en ontwikkeling van de leerling. Het schooladvies komt tot stand in verschillende stappen. Hieronder staan de stappen die worden gevolgd:
Voorlopig schooladvies: In groep 7 krijgen leerlingen een voorlopig schooladvies. Dit advies is gebaseerd op de leerprestaties van de leerling tot dan toe en wordt gegeven door de leerkracht(en).
Toets: In groep 8 maken leerlingen een eindtoets. Deze toets meet het niveau van de leerling op het gebied van taal en rekenen.
Definitief schooladvies: Op basis van het voorlopig schooladvies, de eindtoets en andere factoren zoals motivatie en werkhouding, stelt Kindcentrum De Kei het definitieve schooladvies op.
Het definitieve schooladvies wordt besproken met de ouders en de leerlingen.
Een goed pedagogisch klimaat is erg belangrijk; als kinderen zich veilig en op hun plek voelen, leren ze beter en met meer gemak. Op Kindcentrum De Kei werken we volgens de richtlijnen van Positive Behaviour Support (PBS) en zijn we ons aan het oriënteren op een nieuwe methode voor Sociaal Emotionele ontwikkeling (Kwink). Deze schoolbrede aanpak richt zich op het creëren van een positieve en veilige omgeving, zodat gedragsproblemen worden geminimaliseerd en kinderen optimaal kunnen profiteren van het geboden onderwijs.
De onderwijsinspectie onderzoekt op verschillende manieren de opbrengsten die wij met ons onderwijs bereiken. Uit de inspectierapporten blijkt dat wij aan de verwachtingen voldoen. De toetsgegevens en resultaten uit de groep 2, 4, 6 en 8 worden periodiek door de inspectie “gemeten en beoordeeld.” Kindcentrum De Kei werd in de afgelopen jaren steeds positief door de inspecteur beoordeeld.