Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het speciaal onderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Plevier biedt tevens onderwijs aan de jongste leerlingen, vanaf 5 jaar.
Zie voor een actueel overzicht van de invulling onderwijstijd de bijlage.
Plevier is een cluster 4 school. Binnen het cluster 4 vallen scholen voor kinderen met (complexe) gedragsproblemen en/of psychiatrische problemen. Plevier maakt sinds oktober 2016 deel uit van Stichting Meerkring Amersfoort. Meerkring is de totaalorganisatie van het Openbaar Primair Onderwijs in Amersfoort. De doelgroep bestaat uit leerlingen van 5 t/m 13 jaar. Alle leerlingen hebben gedragsproblemen; externaliserend dan wel internaliserend. Bij externaliserende gedragsproblemen is er te weinig controle over de emoties en worden deze naar buiten toe, op de omgeving gericht. Leerlingen met externaliserende problemen hebben vaak conflicten met andere mensen of met de maatschappij. Typische externaliserende problemen zijn agressie, overactief gedrag en ongehoorzaamheid. Bij internaliserende gedragsproblemen is er een overcontrole over de emoties; ze worden naar binnen gericht en leiden tot innerlijke onrust. Typische internaliserende problemen zijn sociale teruggetrokkenheid, angst, depressie en psychosomatische klachten. Plevier is een inclusieve school. Dit wil zeggen dat de school zorg biedt aan alle leerlingen met een cluster 4 indicatie (toelaatbaarheidsverklaring).Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Het onderwijs in het algemeen en het speciaal onderwijs in het bijzonder is een dynamisch werkveld. Door ons flexibel en creatief op te stellen proberen we in te spelen op nieuwe ontwikkelingen.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.