Plevier

Lageweg 4 3815 VG Amersfoort

Schoolfoto van Plevier

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Leerlingen komen bij ons op school met specifieke onderwijsbehoeften gericht op de sociaal-emotionele ontwikkeling. Deze sociaal-emotionele ontwikkeling brengen we bij de start van een leerling in kaart en verwerken we in het Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP). De Sociaal-Emotionele ontwikkeling en het Leren Leren 'meten' wij twee keer per jaar door middel van het inschalen. Tijdens het inschalen bekijken wij op welk niveau van de leerlijn de leerling zit en of dit passend is bij zijn doel (terug te vinden in de leerlijnen Sociaal-Emotionele ontwikkeling en Leren Leren). 

De ontwikkeling van de groep en van de leerlingen wordt besproken tijdens de groeps- en leerlingbesprekingen. Als er zorgen zijn om de sociaal-emotionele ontwikkeling worden leerlingen besproken in een individuele leerlingbespreking waar de leerkracht, ib-er/orthopedagoog en ouders aansluiten. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Respect
  • Verantwoordelijkheid

De oud-leerlingen in het voortgezet onderwijs

Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, kunnen terecht in het speciaal onderwijs. Daar krijgen leerlingen les vanaf vier jaar totdat ze twaalf jaar zijn. Daarna stromen de meeste leerlingen door naar het voortgezet speciaal onderwijs, waar ze kunnen blijven totdat ze twintig jaar zijn. Soms stromen leerlingen door naar een gewone middelbare school.

Waar zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet (speciaal) onderwijs?

Leerlingen in het speciaal onderwijs stromen meestal door naar het voortgezet speciaal onderwijs. Daar kunnen ze blijven tot en met het schooljaar waarin ze 20 jaar worden. Wanneer een leerling in het speciaal onderwijs 12 jaar wordt, maken de school en de ouders samen die afweging. De vraag is dan of de leerling inderdaad doorstroomt naar het voortgezet speciaal onderwijs of naar een gewone middelbare school. Soms zijn leerlingen na het speciaal onderwijs niet meer te vinden in het bekostigde onderwijs in Nederland. Bijvoorbeeld omdat ze zijn verhuisd naar het buitenland, les krijgen op een particuliere school of geen onderwijs meer volgen. Deze leerlingen vallen in de categorie 'overig'.
In het derde jaar
Weergave Plaats in het voortgezet onderwijs in het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven