Christelijk Speciaal Basisonderwijs De Werf

James Cookstraat 10 3814 XD Amersfoort

  • Schoolfoto van Christelijk Speciaal Basisonderwijs De Werf
  • Schoolfoto van Christelijk Speciaal Basisonderwijs De Werf
  • Schoolfoto van Christelijk Speciaal Basisonderwijs De Werf
  • Schoolfoto van Christelijk Speciaal Basisonderwijs De Werf
  • Schoolfoto van Christelijk Speciaal Basisonderwijs De Werf

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Twee keer per jaar worden de opbrengstgegevens van de CITO toetsen volgens een vaste procedure geanalyseerd. Dat gebeurt in de twee weken nadat de CITO toetsen zijn afgenomen. De leerkracht van iedere groep is zelf verantwoordelijk voor het analyseren van de gegevens, het stellen van doelen en het bedenken en uitvoeren van maatregelen. De leerkracht kan daarbij gebruik maken van de ondersteuning door de intern begeleider. De procedure wordt bewaakt door de directeur.

De procedure verloopt samengevat als volgt:
1. De leerkracht verzamelt de gegevens van de groep, er wordt gekeken naar vaardigheidsscores en de historie van de groep. We werken met de CITO niveau’s I tm V.
2. De leerkracht neemt de tijd om de gegevens te bestuderen en er zichzelf vragen over te stellen zoals: ‘Wat zie ik?’, ‘Hoe komt het?’ en ‘Wat vind ik ervan?’
3. De leerkracht trekt conclusies t.o.v. de vorige toetsperiode over de kwaliteit en het rendement van het onderwijs. Wat was het effect van genomen maatregelen, bv. extra ondersteuning. Zo nodig worden de maatregelen bijgesteld.
4. De leerkracht stelt nieuwe doelen en bedenkt wat er nodig is om de doelen te halen.
5. De leerkracht plant de vervolgactiviteiten, zowel maatregelen in als buiten de klas en zet dit in een persoonlijk actieplan waarin zo concreet mogelijk beschreven wordt wat er gaat gebeuren.
6. De leerkracht deelt de uitkomsten van dit denkproces met collega’s a.d.h.v. een afgesproken format. Dit kan in het team en/of cluster, hierbij is de directeur aanwezig. Er wordt ook een nieuwe evaluatiedatum gepland.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij stellen aan het pedagogische klimaat op De Werf bijzondere eisen. Het tot ontwikkeling brengen van gaven is mede afhankelijk van een goede afstemming van het aangeboden werk en de mogelijkheden van de individuele leerling. Zo kunnen leerlingen groeien in een omgeving waarin ze zich competent voelen. Dit zal plaatsvinden in een omgeving waarin men elkaar accepteert. De werkhouding van de leerling is belangrijk, want een positieve werkhouding is een kenmerk waarbij op reële wijze het zelfbeeld kan groeien.

Binnen duidelijke kaders van orde en regelmaat, creëren we voor de kinderen een uitdagende omgeving. Wekelijks besteden we aandacht aan Sociale Vaardigheden. We doen dit aan de hand van de methode Leefstijl. We leren de kinderen vaardigheden aan en passen dit aan op de belevingswereld van de kinderen. Juist als het gaat om leerlingen met een begaafdheid die lager is dan gemiddeld en leerlingen met leren/of gedragsproblemen, is sprake van een hoge kwetsbaarheid. Belangrijk is dan de mogelijkheid en ruimte om op een evenwichtige wijze te ontwikkelen. Aandachtsgebieden zullen steeds zijn:

-  Het leren omgaan met eigen beperkingen

-  Het aanleren van adequaat gedrag

-  Het leren omgaan met elkaar

Op deze wijze wordt eraan gewerkt zo sterk mogelijk de stap naar het voortgezet onderwijs te kunnen maken.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • vertrouwen
  • compassie
  • identiteit

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven