Christelijk Speciaal Basisonderwijs De Werf

James Cookstraat 10 3814 XD Amersfoort

  • Schoolfoto van Christelijk Speciaal Basisonderwijs De Werf
  • Schoolfoto van Christelijk Speciaal Basisonderwijs De Werf
  • Schoolfoto van Christelijk Speciaal Basisonderwijs De Werf
  • Schoolfoto van Christelijk Speciaal Basisonderwijs De Werf
  • Schoolfoto van Christelijk Speciaal Basisonderwijs De Werf

Het team

Toelichting van de school

SBO De Werf heeft een stabiel en ervaren team. De kwaliteit wordt mede bepaald doordat de leerkrachten zich voortdurend nascholen. Onze leerkrachten zijn enthousiast en gedreven om de kinderen goed onderwijs te geven. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

In het geval van afwezigheid van een leerkracht (door ziekte, verlof, e.a.) doen we er alles aan om vervanging te regelen of over te stappen op een andere onderwijsvorm. Soms lukt dit goed o.a. via de Vervangpool van CorDeo Scholengroep of via één van onze eigen medewerkers die bereid is in te vallen.
Het kan ook voorkomen dat de situatie ons dwingt om de groep 'naar huis te sturen', we kunnen dan geen onderwijs verzorgen en de groep heeft dan een vrije dag. Dit is uiteraard zeer ongewenst en proberen we zoveel mogelijk te voorkomen. U wordt van deze beslissingen zo vroeg mogelijk in kennis gesteld via de Parro-app/e-mail; liefst voor 20.00 uur de avond voorafgaande aan de bewuste dag of anders 's ochtends vóór 7.30 uur. Indien uw kind gebruik maakt van leerlingvervoer, dient u dit zelf af te zeggen voor deze dag.

Mocht de beslissing om over te gaan op thuisonderwijs of de groep een dag vrijaf te geven, onoverkomelijke praktische problemen met zich meebrengen, dan kunt u uw kind wel naar school brengen, aangezien wij verplicht zijn om voor opvang te zorgen. U begrijpt dat dit ook niet ideaal is voor de groep waar uw kind dan in terecht komt, daarom vragen wij u met deze mogelijkheid terughoudend om te gaan.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Directiestructuur
Een locatiedirecteur (LD) heeft een lokale en een bovenschoolse taak. Wat betreft de lokale taak is de locatiedirecteur het aanspreekpunt en de onderwijskundig leider van de school. Hij is budgetbeheerder van een aantal lokale budgetten en uitvoerder van het lokale personeelsbeleid. Hij is tevens verantwoordelijk voor de uitvoering van de administratieve taken in de school. Samen met de Identiteitscommissie (IC) draagt hij zorg voor de uitvoering van het lokale toelatingsbeleid van leerlingen. Wat betreft de bovenschoolse taken: bovenschools hebben de directeuren zitting in een managementteam. Dit team staat onder leiding van het College van Bestuur.

Lidmaatschap CorDeo scholengroep
Leden van de Christelijke Gereformeerde kerk, Gereformeerde kerk (vrijgemaakt) en de Nederlands Gereformeerde kerk kunnen lid worden van de schoolvereniging CorDeo. Via de plaatselijke ledenvergadering hebben zij inspraak in het beleid van CorDeo scholengroep. De Algemene Vergadering, die bestaat uit afgevaardigden van de lokale IC, bepaalt het beleid van de vereniging. In 2022 loopt een onderzoekstraject naar aanpassing van de lidmaatschapscriteria voor de vereniging. De contributie voor 2022 is door de ledenvergadering vastgesteld op EUR 37,50 per jaar. Als per automatische incasso wordt betaald, geldt een korting van EUR 2,50 en is het bedrag EUR 35,- per jaar. Deze verenigingsbijdrage is niet verplicht.

College van bestuur (CvB)
Het CvB van CorDeo scholengroep vormt het bevoegd gezag van 16 gereformeerde en 2 evangelische basisscholen te weten: CBS De Verbinding te Almere, EBS De Morgenster te Amsterdam, GBS De Regenboog te Amersfoort, GBS Het Zwaluwnest te Amersfoort, GBS De Horizon te Hoogland, EBS De Parel te Amersfoort, GBS ’t Schrijvertje te Apeldoorn, GBS Pieter Jongeling te Arnhem, GBS De Bron te Barneveld, GBS De Triangel te Ede, GBS Fontanus te Harderwijk, GBS De Wegwijzer te Hilversum, GBS Het Christal te Leusden, GBS De Open Kring te Nijkerk, GBS De Plantage te Veenendaal, GBS In de Lichtkring te Zeewolde, GBS De Bongerd te Zutphen en tevens SBO De Werf te Amersfoort. College van Bestuur: Arriën Boes. E-mailadres: info@cordeoscholen.nl. Het bestuurskantoor is gevestigd aan de Burg. de Beaufortweg 16, 3833 AG Leusden. Telefoon: 033-4324258.

Raad van Toezicht (RvT)
De RvT houdt toezicht op het werk van het College van Bestuur. De RvT-leden worden verkozen door de ledenvergadering van CorDeo scholengroep. De RvT-leden zijn: Gerlof Boersma (voorzitter), Pim Boven, Marjon Welmers en Carmen Zwarteveen.

Burgerschapsvorming
Onze school heeft ervoor gekozen om de kinderen te onderwijzen binnen een eigen ‘veilige’ setting vanuit de visie dat de opvoeding thuis ondersteund wordt door het onderwijs op school en in de kerkelijke gemeenten. Deze setting brengt met zich mee dat de kinderen op onze school minder vanzelfsprekend ontmoetingen hebben met kinderen die een andere levensbeschouwing hebben.Daarom doen we aan burgerschapsvorming met bijzondere aandacht voor de relatie tussen eigenheid van onderwijs op basis van christelijke levensbeschouwing en als voorbereiding op het participeren in een plurale, multiculturele en multireligieuze samenleving. Juist omdat onze kinderen de waarde leren van het christelijke geloof, kunnen ze ook beseffen dat andere geloofsovertuigingen voor anderen evenzeer van waarde zijn. In potentie creëert dit meer begrip voor andere religies dan wanneer je de waarde van religie niet persoonlijk hebt leren kennen.Vanuit dit uitgangspunt gaan we met name in de bovenbouw op zoek naar ontmoetingen binnen de samenleving om op die manier de kinderen te leren hoe ze binnen de maatschappij hun eigen plek kunnen krijgen. We zoeken naar evenwichtige verhouding tussen aanpassingsgerichtheid (zich voegen naar het algemeen belang, de geldende regels, de gemeenschap) en het leren kritisch en zelfstandig na te denken over de eigen gemeenschap(pen), de samenleving en de eigen rol daarin.Op onze school leren we de kinderen om navolgers te worden van Jezus. Jezus had ook oog voor de mensen in moeilijke omstandigheden. Als we dit vertalen naar onze tijd, dan zou dat bijzondere aandacht betekenen voor zwervers, daklozen, verslaafden en fraudeurs. Binnen onze visie op burgerschap willen werken aan de attitude om Jezus na te volgen.Binnen onze school betrekken we kinderen actief bij de samenleving waar ze deel vanuit maken, zodat ze zich verantwoordelijk gaan voelen voor de wereld om hen heen. Dit begint al in hun eigen groep en wordt verder doorontwikkeld richting school en samenleving. Burgerschapskunde brengt onze jonge burgers basiskennis, vaardigheden en attitude bij die nodig zijn om een actieve rol te kunnen spelen in de eigen leefomgeving en in de samenleving. Het gaat er dus om dat leerlingen niet alleen verantwoordelijk leren zijn voor zichzelf maar ook voor hun omgeving en het algemeen belang.Democratie heeft een eigen blik in het politieke stelsel; het maakt mogelijk dat iedere burger een bijdrage kan leveren aan bestuur van de samenleving. Binnen dit kader vinden we het belangrijk dat kinderen kennis krijgen van begrippen als: gelijkheidsbeginsel, vrijheidsbeginsel, mensenrechten en rechtssysteem. Daarnaast is het belangrijk voor de jonge burgers om democratische procedures (meerderheid, minderheid, parlementaire democratie) te leren kennen. Kinderen oefenen bij ons op school vaardigheden als informatie verwerken, de dialoog zoeken, debatteren en presenteren in een soort minidemocratie. Op deze manier wordt een attitude gevormd waarbij de begrippen: respect, vertrouwen, solidariteit en verantwoordelijkheid een plek krijgen. De jonge burger leert op school om z’n eigen plek te verwerven en behouden binnen de samenleving waar hij/zij deelgenoot van is. 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

- Levensbeschouwing: Bijbelonderwijs, dagopening
- Sociaal Emotionele ontwikkeling: Kwink, Leefstijl, (social) media wijsheid
- Spelcircuit: spelcircuit incl. speelwerktijd, thematisch werken (incl. wereldoriëntatie, taal en rekenen)
- Bewegingsonderwijs: gym, buitenspelen, buitengymlessen (georganiseerd door Sportivate), sportdag
- Taal: taal, kringgesprek, presentaties
- Wereldoriëntatie: aardrijkskunde, geschiedenis, natuur en techniek, 21ste-eeuwse vaardigheden (geïntegreerd)
- Kunstzinnige en creatieve vorming: muziek, drama, dans

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

- Lezen: stillezen en begrijpend lezen
- Taal: taal, spelling, kringgesprek, presentaties
- Rekenen/wiskunde: rekenen, automatiseren
- Wereldoriëntatie: aardrijkskunde (incl topografie), geschiedenis, natuur en techniek, 21ste-eeuwse vaardigheden (geïntegreerd)
- Kunstzinnige en creatieve vorming: muziek, drama, dans, beeldende vorming
- Bewegingsonderwijs: gym, buitenspelen, buitengymlessen (georganiseerd door Sportivate), sportdag
- Levensbeschouwing: Bijbelonderwijs, dagopening
- Sociaal Emotionele ontwikkeling: Kwink, Leefstijl, (social) media wijsheid.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De Werf is een school voor gereformeerd Speciaal Basisonderwijs in Amersfoort en biedt onderwijs aan leerlingen die moeilijk lerend zijn in de leeftijd van 4-12 jaar. Onze leerlingen hebben bij hun leerontwikkeling meer begeleidingen ondersteuning nodig. Vaak is er daarnaast extra begeleiding nodig bij de sociaal-emotionele ontwikkeling. De groep 4-6 jarigen is een groep voor Jonge (Risico) Kinderen, waarvan onderwijs en ondersteuningsbehoeften nog bepaald moeten worden. Binnen de Werf werken we vanuit de Bijbel, het Woord van God. Ouders die hun kind(eren) naar onze school laten gaan, kunnen er op vertrouwen dat we ons met hart en ziel hiervoor inzetten. We zien kinderen als het eigendom van Christus en uniek in hun gaven en talenten. Ouders/verzorgers en school hebben samen een taak deze gaven en talenten te helpen ontwikkelen.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

0

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Of met ondersteuning van het JK-arrangement.

Terug naar boven