Basisschool Mariënhof

Schoolstraat 9 6626 AC Alphen (Gelderland)

Schoolfoto van Basisschool Mariënhof

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De Eindtoetsresultaten zijn op onze school hoger dan de door de Inspectie vastgestelde signaleringswaarden. Door het kleine aantal leerlingen in groep 8 kunnen de scores per jaar fluctueren. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Onze visie op kwaliteit

We willen kwalitatief goed onderwijs geven. We zetten ons in om het hoogst haalbare met de kinderen te bereiken. Om ons onderwijs ‘meetbaar’ te maken en goed te bewaken hebben we een kwaliteitszorgsysteem opgezet. Dit bestaat uit een groot aantal onderdelen:

  • Voor de kinderen van groep 1 en 2 gebeurt dit door middel van het observatiesysteem Kleuter in Beeld.
  • Twee keer per jaar, in januari en juni, maken de kinderen uit groep 3 t/m 8 CITO-toetsen. We nemen deze toetsen af voor de volgende vakgebieden: spelling, lezen, begrijpend lezen en rekenen. Hierdoor krijgen we een goed beeld van de ontwikkeling van de leerling (ten opzichte van zichzelf en het landelijk gemiddelde) gedurende zijn gehele schoolloopbaan.
  • Het volgen van de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen doen we door het invullen van vragenlijsten in MijnRapportfolio, in de bovenbouw vullen kinderen dit zelf ook in.
  • Als leerkrachten een hulpvraag hebben, kunnen ze deze bespreken met de Intern Begeleider (IB-er). Ook kan er advies worden gevraagd bij externe deskundigen. 

Andere aspecten/acties die ingezet worden om de kwaliteit van ons onderwijs te verbeteren:

  • Observaties van kinderen.
  • Gesprekken met kinderen.
  • Houden van ontwikkelgesprekken door leerkrachten in tweetallen (gesprekkencyclus).
  • Houden van groeigesprekken met leerkrachten door directie (gesprekkencyclus).
  • Oudergesprekken.
  • Scholing team.
  • Scholing individuele teamleden.
  • Begeleiding en coaching van personeel.
  • Kwaliteitsgesprekken met het bestuur.
  • Audits.     

Groepsoverzichten en groepsplannen

In alle groepen wordt gewerkt met groepsoverzichten en groepsplannen. Op een groepsoverzicht verzamelt de leerkracht alle data en informatie die nodig is om een goed groepsplan te maken. Leerkrachten maken voor hun groep een groepsplan voor de vakgebieden rekenen, lezen en spelling. In dit groepsplan wordt aangegeven op welke wijze de begeleiding van en instructie aan leerlingen m.b.t. dit betreffende vakgebied in de groep wordt georganiseerd en hoe er getoetst wordt om te kijken of het doel wordt/is bereikt.  

Leerlingdossier

Op school hebben wij leerlingdossiers. Hierin staan voor ons de belangrijkste gegevens van de kinderen. Alle documenten zitten in ons digitale volgsysteem. Ouders kunnen op (schriftelijk) verzoek en op afspraak in het bijzijn van de directeur of IB-er altijd het dossier van hun kind inzien. Na het verlaten van de basisschool wordt het dossier nog vijf jaar bewaard. Dit is een wettelijke verplichting. Hierna wordt het vernietigd.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het schooladvies

Het schooladvies geven we vanuit een brede kijk naar het kind: wat zit erin en wat komt eruit? We gebruiken daarvoor leerresultaten van de afgelopen jaren, visie van collega's die het kind goed kennen, het resultaat van de leerling op de doorstroomtoets, werkhouding, motivatie en inzet. Het advies van de school is niet vrijblijvend, maar leidend in de schoolkeuze. Daarbij gebruiken we verschillende gegevens:

  • Landelijk genormeerde CITO toetsen van groep M3-M8,
  • Methodetoetsen,
  • Observaties,
  • Regelmatige gesprekken met de leerling over wat nodig is en wat hij/zij wil in bv. extra aanbod of oefening,
  • Analyses van schoolwerk, toetsen en groei

Doorstroomtoets

Deze toets is het laatste belangrijke onderdeel van het definitieve advies. Als de leerling meer antwoorden goed scoort dan past bij het voorlopig advies, kan het advies worden bijgesteld. Tenzij dat volgens ons niet in het belang van de leerling is. We kunnen hier gemotiveerd van afwijken, daarover gaan we dan in gesprek. Als de leerling minder antwoorden goed scoort, heeft dat nooit invloed op het advies.

Tijdpad

  • In groep 7 hebben alle leerlingen in het midden van het schooljaar een eerste indicatie gekregen en in juni een eerste voorlopig schooladvies.
  • Oktober: ouder-/kindgesprek
  • Nov.-febr.: informatieavonden / open dagen
  • Januari: groep 8 maakt groep 8 CITO toetsen zoals ze ook deden in groep 3-7
  • Eind januari: 2e voorlopig schooladvies.
  • Februari: Doorstroomtoets IEP
  • Februari: rapport 1
  • Uiterlijk 15 maart: Uitslag doorstroomtoets
  • Medio maart: definitief schooladvies
  • Tussen 25-31 maart: aanmelden VO-scholen
  • Apr/Mei: Plaatsing VO-school
  • Apr/mei: overdracht met VO-school
  • Juli: rapport 2
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Een fijne, veilige school

We willen dat ieder kind zich op onze school thuis en veilig voelt. Het is belangrijk dat zij weten en ervaren dat ze met hun eigen identiteit erbij horen en gewaardeerd worden. We benaderen de kinderen vanuit een positieve houding met duidelijke regels en afspraken. We vinden het belangrijk de kinderen waarden en normen, respect voor elkaar, elkaars eigendommen en de leefomgeving bij te brengen. We werken vanuit de gedachte van Klasse(n)Kracht en gaan hierbij uit van de vier V’s: Veilig, Vriendelijk, Verantwoordelijk en Vrijheid. Dit is zichtbaar in onze school. 

In het gedragsprotocol van Groeisaam (het overkoepelend bestuur waar onze school onder valt) staat beschreven hoe wij binnen de school met elkaar omgaan. Deze gedragscode kunt u vinden op de website van de stichting Groeisaam.  

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid en Vrijheid
  • Vriendelijkheid
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Wij zijn verheugd dat we u kunnen melden dat Basisschool Mariënhof weer een basisarrangement heeft bij de inspectie van onderwijs. Dit houdt in dat onze school weer voldoende gescoord heeft bij het laatste inspectiebezoek.

In september 2017 heeft het eerste bezoek plaatsgevonden. De inspecteur stelde vast dat er goede ontwikkelingen te zien waren op onze school.Helaas bleef staan dat we drie jaar op een rij te laag hadden gescoord bij de eindtoets. Om die reden kreeg onze school in 2017 een onvoldoende.

Op 11 september 2018 heeft de inspectie weer een bezoek gebracht aan onze school en de kwaliteit van het onderwijs opnieuw in kaart gebracht. We zijn blij dat het oordeel voldoende nu weer is toegekend. De resultaten van de eindtoets waren voldoende én de punten van aandacht uit 2017 m.b.t. ons onderwijs waren duidelijk zichtbaar. Het resultaat was dan ook een dikke voldoende.


Terug naar boven