Basisschool Mariënhof

Schoolstraat 9 6626 AC Alphen (Gelderland)

Schoolfoto van Basisschool Mariënhof

Het team

Toelichting van de school

Ons team bestaat uit betrokken en enthousiaste leerkrachten die het beste uit kinderen willen halen. Zij worden hierbij geholpen door onderwijsondersteunend personeel, zoals een intern begeleider en enkele vrijwilligers. 

We werken nauw samen met onze partnerschool St. Lambertus uit Maasbommel. Op onderwijskundig en organisatorisch vlak wordt intensief samengewerkt, vanuit een gezamenlijke visie en dezelfde doelen. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Verlof of ziekte van leerkrachten proberen we zoveel mogelijk intern op te vangen. Hiervoor hebben we op enkele dagdelen in de week een collega ambulant. Wanneer dit niet lukt hebben we de mogelijkheid om (afhankelijk van beschikbaarheid) een collega uit de invalpool te vragen. In uitzonderlijke gevallen kan het voorkomen dat we geen leerkrachten kunnen vinden en we een groep verdelen over andere groepen of aan ouders gevraagd wordt hun kind thuis te houden. Er is altijd opvang op school aanwezig wanneer ouders dit niet kunnen regelen. Wanneer dit meerdere dagen het geval zou zijn wordt er steeds een andere groep naar huis gestuurd. In de afgelopen jaren is dit gelukkig niet voorgekomen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In groep 1-2 wordt veel spelend geleerd op verschillende plekken binnen en buiten de school. We werken met thema's die aansluiten op de leef- en belevingswereld van de kinderen, waarbij we de aansluiting zoeken met de peuterspeelzaal en waar mogelijk met groep 3. Zo werken we aan een ononderbroken ontwikkelingslijn voor het jonge kind.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

We hebben in onze school 4 basisgroepen. Groep 1-2, 3-4, 5-6 en 7-8. In de groep neemt de leerkracht een centrale plaats in. Zij geeft de instructie aan de basisgroep waarvoor zij verantwoordelijk is. De instructie sluit aan bij de onderwijsbehoeftes van de kinderen. Na de instructie gaan de kinderen verwerken en inoefenen. Dit kan op verschillende plaatsen, in het klaslokaal, in de stilteruimte of op het leerplein. We vinden het belangrijk om de kinderen te leren wat voor hen een goede werkplek is. De kinderen hebben geleide keuze in met wie en waar ze werken. In het klaslokaal of op het leerplein kunnen kinderen met elkaar overleggen/samenwerken. In de stilteruimte werken ze stil en alleen. Wanneer kinderen op het leerplein werken kan het zijn dat ze hulp krijgen van een leerkracht uit een andere basisgroep. Omdat we onze instructies waar mogelijk op elkaar hebben afgestemd kan het zijn dat kinderen soms mee doen met de instructie van een lager of hoger leerjaar. Hierdoor kunnen we goed aansluiten bij de onderwijsbehoeftes van de kinderen.  In onze basisgroepen proberen we zoveel mogelijk naar verbinding te zoeken in de verschillende jaargroepen bij hetzelfde vak. Bij het verbinden van jaargroepen wordt, in bijv. een gecombineerde groep 5-6, bekeken welke onderdelen van een vakgebied aan beide groepen in één instructiemoment aangeboden kunnen worden. De verwerking vindt dan weer op het eigen niveau van de leerling plaats.  

Vakken die binnen ons onderwijs aan bod komen:

Spelontwikkeling          groep 1-2
Begrijpend luisteren     groep 1-2
Motorische ontwikkeling  groep 1-2
Rekenen                      groep 1-8
Taal                             groep 1-8
Spelling                       groep 3-8
Begrijpend lezen           groep 3-8
Technisch lezen             groep 3-8
Schrijven                      groep 3-6
Wereldoriëntatie            groep 1-8
Engels                          groep 7-8
Verkeer                         groep 7-8 voorbereiding op verkeersexamen (om het jaar).
Creatieve vakken           groep 1-8
Bewegingsonderwijs       groep 1-8
SEO (sociaal emotionele ontwikkeling)  groep 1-8

De gymles wordt twee keer per week gegeven door een (vak)leerkracht. Naast deze gymlessen worden er door het jaar heen ook nog clinics georganiseerd. Hierbij kunt u denken aan een loopclinic, tennisclinic, judoclinic e.d.Door het jaar heen worden om de week een aantal muzieklessen verzorgd door een vakleerkracht muziek voor groep 3-4 en 5-6. Deze voorbeeldlessen worden door de leerkrachten in de daarop volgende week uitgevoerd.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Intern Begeleider (IB-er)
Onze school kent de functie Intern Begeleider. Deze heeft de taak om de leerlingenzorg te coördineren en de leerkrachten te coachen bij de uitvoering van de zorg. Zij overlegt regelmatig met de leerkrachten over leerlingen met een speciale onderwijsbehoefte, neemt deel aan gesprekken tussen leerkrachten en ouders, houdt gesprekken met ouders over leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften, houdt regelmatig contact met externe deskundigen en houdt ontwikkelingen bij in het kader van de zorg.

Als de ontwikkeling van een leerling iets anders vraagt
Als blijkt dat de hulp die wij een leerling kunnen geven niet voldoende resultaat geeft, dan kan een kind in overleg en met toestemming van de ouders door een externe instantie nader onderzocht worden. Uit dit onderzoek kunnen adviezen voor de leerkracht komen die het mogelijk maken om een kind verder te begeleiden. Het kan ook zijn dat uit het onderzoek blijkt dat andere hulp noodzakelijk is. In dat geval wordt het kind door de ouders samen met de school bij het Ondersteuningsplatform Maas en Waal van Stromenland aangemeld. Dit gebeurt in de vorm van een groeidocument, wat door ouders ondertekend moet worden. Het ondersteuningsplatform functioneert als één loket waar wij als school met al onze hulpvragen terecht kunnen. De directe contacten met het ondersteuningsplatform verlopen via onze intern begeleider.
Kerntaken van het ondersteuningsplatform zijn:

  • Advisering en ondersteuning t.b.v. van de zorg binnen onze school.
  • Advisering en verwijzing naar andere vormen van hulpverlening en onderwijsinstellingen.
  • Ondersteuning van de school in de vorm van een arrangement. Een arrangement wordt op maat toegekend aan een bepaalde leerling of groep. Dit kan zijn dat een kind of groep tijdelijk extra begeleiding krijgt, of de leerkracht wordt extra begeleid of er komen extra hulpmiddelen.
  • Het ondersteuningsplatform geeft een advies over de meest geschikte vorm van zorg voor de leerling. In eerste instantie zal altijd geprobeerd worden om de begeleiding op school aan te passen aan het kind, in het kader van Passend Onderwijs. Soms lukt dit niet. Dit kan betekenen dat een andere vorm van onderwijs voor de ontwikkeling van de leerling noodzakelijk wordt geacht. Dit kan de school voor speciaal basisonderwijs ‘De Dijk’ in Druten zijn, een school voor speciaal onderwijs of een andere basisschool.    

Onderwijskundige rapporten
Als een leerling een basisschool verlaat wordt er een onderwijskundig rapport opgesteld. Een leerling kan de basisschool verlaten om naar een andere basisschool te gaan, de overstap maken naar een school voor speciaal (basis-)onderwijs of om door te gaan naar het voortgezet onderwijs.
Afspraken die t.a.v. het onderwijskundig rapport gemaakt zijn:

  • Het onderwijskundig rapport wordt opgesteld door de basisschool en wordt door de basisschool mondeling aan de ouders toegelicht.
  • Ouders ontvangen het origineel en de school behoudt een kopie.
  • Ouders zorgen dat het onderwijskundig rapport op de nieuwe basisschool komt. In overleg kunnen zij ervoor kiezen om de basisschool het rapport op te laten sturen. Voor de overgang naar het voortgezet onderwijs geldt dat de basisschool het onderwijskundig rapport opstuurt naar het voortgezet onderwijs.

Voor plaatsing in het speciaal basisonderwijs is een toelaatbaarheidsverklaring noodzakelijk. Deze is gebaseerd op een uitvoerig document, waarin alle onderwijsbehoeften van de leerling beschreven staan. Dit document noemen we het groeidocument en moet worden ondertekend door de ouders.  

Passend onderwijs
Onze school is aangesloten bij het Ondersteuningsplatform Tussen de Rivieren. Deze sub-regio maakt deel uit van Stromenland; dit is het grote samenwerkingsverband Passend Onderwijs te Nijmegen (www.stromenland.nl). Ondersteuningsplatform Tussen de Rivieren is een samenwerkingsverband van basisscholen en twee scholen voor speciaal basisonderwijs in de gemeenten Druten, Beuningen en West Maas en Waal. Hiermee realiseren wij een systeem van passend onderwijs op verschillende niveaus (in de klas, op school en tussen de scholen en besturen in onze regio). Als vanuit onze interne zorg blijkt, dat er voor het kind extra advies of extra ondersteuning nodig is, dan schakelen wij de hulp in van het Ondersteuningsplatform. Alle activiteiten die het platform ontplooit, zijn gericht op de kwaliteit van extra ondersteuning. Uitgangspunt is dat zoveel mogelijk kinderen deze ondersteuning op de basisschool kunnen ontvangen. Als blijkt dat deze ondersteuning niet het gewenste resultaat oplevert, kan dit leiden tot het advies om samen met u te gaan zoeken naar een andere, meer geschikte onderwijsvorm voor het kind. Het platform geeft dan een Toelaatbaarheidsverklaring af voor de speciale basisschool of het speciaal onderwijs.

Procedure toelating leerlingen met een speciale onderwijsbehoefte bij ons op school

Wij zetten ons in om alle kinderen een goede ontwikkeling te laten doormaken. Ouders van kinderen met speciale onderwijsbehoeften kunnen hun kind ook bij ons op school aanmelden. Bij de aanmelding van een leerling zullen we zo goed mogelijk bekijken of wij de juiste expertise in huis hebben om uw zoon/dochter te kunnen begeleiden. Bij de besluitvorming roepen we de hulp in van Ondersteuningsplatform Tussen de Rivieren. Op deze manier zoeken wij samen met u naar passende ondersteuning of een passende plek.  

Externe ondersteuning onder schooltijd
Doel van deze regeling is de kaders te stellen en grenzen aan te geven ten aanzien van de buitenschoolse ondersteuning van leerlingen onder schooltijd, zodat voor ouders, onderwijspersoneel en externe hulpverleners helder gemaakt kan worden wat wel en wat niet mogelijk is. In principe dient het onderwijs, inclusief eventueel benodigde extra zorg, te worden verzorgd door de school waar de leerling staat ingeschreven. De leerling is ook gehouden deel te nemen aan alle voor hem/haar bestemde onderwijsactiviteiten, inclusief de nodig geachte extra zorg. Beide aspecten zijn in de wet vastgelegd.
Het komt regelmatig voor dat ouders aan een school vragen of de kinderen extra ondersteuning kunnen krijgen van een externe aanbieder, o´nder schooltijd. Omdat de school de verantwoording voor de invulling van de lestijd heeft en niet een extern bureau of een zzp’er, kan dit slechts in uitzonderingsgevallen worden toegestaan. In de praktijk gebeurt dit in overleg met ouders en het samenwerkingsverband van Passend Onderwijs (een arrangement).

Uitgangspunten bij externe ondersteuning onder schooltijd:

1.       De school is verantwoordelijk voor het onderwijs dat tijdens schooltijd wordt gegeven aan haar leerlingen. Onder schooltijd wordt het onderwijs verzorgd door de school.
2.       Voor leerlingenondersteuning die volgens school noodzakelijk is om het onderwijsprogramma (de leerdoelen) voor deze leerling succesvol te laten verlopen, geldt dat de school hierover beslist. De school verzorgt deze ondersteuning. Eventueel kan hiervoor expertise worden ingehuurd (bijvoorbeeld via het Ondersteuningsplatform van het samenwerkingsverband).
3.       Ondersteuning en begeleiding die op initiatief van ouders wordt aangevraagd en bekostigd dient buiten schooltijd te worden verzorgd. Het is immers geen onderdeel van het onderwijsprogramma voor deze leerling.
4.       De school kan toestemming geven voor incidenteel onderzoek of behandeling onder schooltijd. Bij een vraag naar structurele inzet van therapie of behandeling onder schooltijd (van bijvoorbeeld fysiotherapie of logopedie), dient gezocht te worden naar een oplossing om dit toch zoveel mogelijk buiten schooltijd te laten plaatsvinden. Eventueel wordt de jeugdarts hierover geconsulteerd.

Jeugdgezondheidszorg op de basisschool 
Ouders, school en Jeugdgezondheidszorg (JGZ) zorgen er samen voor dat een kind zich zo goed mogelijk kan ontwikkelen. Samen houden we in de gaten hoe het met een kind gaat op het gebied van vriendschappen, schoolprestaties, gezondheid, spraak/taalontwikkeling en lichamelijke ontwikkeling. Daarom nodigt de JGZ uw kind uit voor een aantal onderzoeken. Informatie van ouders en scholen is ook belangrijk. Samen krijgen wij zo een goed beeld van de ontwikkeling van ieder kind. Is er hulp of ondersteuning nodig? Dan kunnen we in overleg snel actie ondernemen.   We halen uw kind voor de onderzoeken even uit de klas. Als ouder hoeft u niet aanwezig te zijn bij de onderzoeken. Maar wilt u er toch graag bij zijn of heeft u bezwaar tegen de onderzoeken? Neem dan gerust contact met ons op. Als u ons mailt, zet dan de naam en geboortedatum van uw kind in de mail. Zowel voor als na de onderzoeken krijgt u bericht van ons. De onderzoeken zijn gratis. Onze werkwijze staat uitgelegd in de folder Jeugdgezondheidszorg 4-12 jaar. 

Gezondheidsonderzoek voor kinderen van 5/6 jaar en 10/11 jaar 
Op twee momenten tijdens de basisschoolperiode biedt de GGD een gezondheidsonderzoek aan: in het jaar dat uw kind 6 wordt en in het jaar dat uw kind 11 wordt. We meten en wegen uw kind en bij alle 5/6-jarigen controleren we of uw kind goed hoort en ziet. Bij 10/11-jarigen gebeurt dit alleen als er twijfels zijn. Ook voeren we een gesprekje met uw kind over hoe het gaat. In het gesprekje met de 10/11-jarigen maken we gebruik van een ‘praatplaat’. 

Vaccinaties voor kinderen van 9 en 10 jaar 
Tijdens de basisschoolperiode ontvangt uw kind uitnodigingen voor groepsvaccinaties. De vaccinaties beschermen uw kind tegen ernstige infectieziekten. Meer informatie vindt u op onze website en op de website van het RIVM (Rijksvaccinatieprogramma). Is uw kind nog niet (volledig) gevaccineerd? Maak dan een afspraak of neem contact met ons op via: jeugdvaccinaties@ggdgelderlandzuid.nl.  

Mijn Kinddossier 
Onze Jeugdgezondheidszorg werkt met Mijn Kinddossier. Hierin vindt u informatie over de ontwikkeling, groei en opvoeding van uw kind(eren). Het is ook de plek waar u online een afspraak met ons wijzigt en vragenlijsten invult. Inloggen op www.mijnkinddossier.nl doet u met uw eigen DigiD. Kijk voor meer informatie op jgz.ggdgelderlandzuid.nl/mkd/. Maakt u geen gebruik van Mijn Kinddossier, dan ontvangt u de informatie per post.  

Chat, bel of mail gerust! 
Zoekt u informatie over de opvoeding, groei of ontwikkeling van uw kind? Download de gratis GroeiGids app (via de App-store of via GooglePlay), kijk op www.groeigids.nl of op jgz.ggdgelderlandzuid.nl. Wilt u direct antwoord op uw vraag? Stel dan uw vraag via de GroeiGids chat. Wilt u contact met de afdeling Jeugdgezondheidszorg? Bel of mail ons dan gerust. We willen samen het beste voor uw kind. Wij zijn bereikbaar op maandag t/m vrijdag van 08.00 tot 16.30 uur: (088) 144 71 11 of via jeugdgezondheidszorg@ggdgelderlandzuid.nl.  

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

We zouden ons verder willen ontwikkelen ten aanzien van cognitieve - en gedragsproblemen om zoveel mogelijk recht te kunnen doen aan de ontwikkeling van al onze leerlingen. We stellen ons ten doel om zoveel mogelijk kinderen 'binnenboord' te houden, zodat zij thuisnabij onderwijs kunnen krijgen. We vinden het belangrijk dat daarbij veiligheid gewaarborgd zijn en kinderen zich in (ook al zijn het kleine) stappen kunnen ontwikkelen. We maken daarvoor gebruik van verschillende interne en externe experts. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Twee ochtenden per week is Peutergroep Alphen in onze school, op de maandag en woensdagochtend. Kinderen vanaf 2 jaar zijn van harte welkom om deze peutergroep te bezoeken. Meer informatie vindt u via bovengenoemde website. 

De school werkt intensief samen met de peutergroep in het afstemmen van activiteiten en samen werken en leren, zowel buiten als in de hoeken. 

Terug naar boven