Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
In groep 1-2 wordt veel spelend geleerd op verschillende plekken binnen en buiten de school. Er is een goede balans tussen het werken in de hoeken en doelgerichte activiteiten in de kring. We werken met thema's die aansluiten op de leef- en belevingswereld van de kinderen, waarbij we de aansluiting zoeken met de peuterspeelzaal en waar mogelijk met groep 3. Zo werken we aan een ononderbroken ontwikkelingslijn voor het jonge kind.
We hebben in onze school 4 basisgroepen. Groep 1-2, 3-4, 5-6 en 7-8. In de groep neemt de leerkracht een centrale plaats in. Hij/zij geeft de instructie aan de basisgroep waarvoor hij/zij verantwoordelijk is. De instructie sluit aan bij de onderwijsbehoeftes van de kinderen. Na de instructie gaan de kinderen verwerken en inoefenen. Dit kan op verschillende plaatsen, in het klaslokaal of op het leerplein. We vinden het belangrijk om de kinderen te leren wat voor hen een goede werkplek is. De kinderen hebben geleide keuze in met wie en waar ze werken. In het klaslokaal of op het leerplein kunnen kinderen met elkaar overleggen/samenwerken. Wanneer kinderen op het leerplein werken kan het zijn dat ze hulp krijgen van een leerkracht uit een andere basisgroep of van de onderwijsassistent. Omdat we onze instructies waar mogelijk op elkaar hebben afgestemd kan het zijn dat kinderen soms mee doen met de instructie van een lager of hoger leerjaar. Hierdoor kunnen we goed aansluiten bij de onderwijsbehoeftes van de kinderen. In onze basisgroepen proberen we zoveel mogelijk naar verbinding te zoeken in de verschillende jaargroepen bij hetzelfde vak. Bij het verbinden van jaargroepen wordt, in bijv. een gecombineerde groep 5-6, bekeken welke onderdelen van een vakgebied aan beide groepen in één instructiemoment aangeboden kunnen worden. De verwerking vindt dan weer op het eigen niveau van de leerling plaats.
Vakken die binnen ons onderwijs aan bod komen:
Spelontwikkeling groep 1-2
Begrijpend luisteren groep 1-2
Motorische ontwikkeling groep 1-2
Rekenen groep 1-8
Taal groep 1-8
Spelling groep 3-8
Begrijpend lezen groep 3-8
Technisch lezen groep 3-8
Schrijven groep 3-6
Wereldoriëntatie groep 1-8
Engels groep 7-8
Verkeer groep 7-8 voorbereiding op verkeersexamen (om het jaar).
Creatieve vakken groep 1-8
Bewegingsonderwijs groep 1-8
SEO (sociaal emotionele ontwikkeling) groep 1-8
De gymles wordt gegeven door een vakleerkracht aan de groepen 3 t/m 8. Naast deze gymlessen worden er door het jaar heen ook verschillende clinics georganiseerd, zoals een loopclinic, tennisclinic, judoclinic, e.d. Door het jaar heen worden om de week een aantal muzieklessen verzorgd door een vakleerkracht muziek voor groep 5-6 en 7-8. In de andere weken geeft de leerkracht zelf muziekles.
Intern Begeleider (IB-er)
De intern begeleider heeft de taak om de leerlingenzorg te coördineren en de leerkrachten te coachen bij de uitvoering van de zorg. Daarnaast is de IB-er medeverantwoordelijk voor de kwaliteit van de school. Hij/zij overlegt regelmatig met de leerkrachten over leerlingen met een speciale onderwijsbehoefte, neemt deel aan gesprekken tussen leerkrachten en ouders, houdt gesprekken met ouders over leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften, houdt regelmatig contact met externe deskundigen en houdt ontwikkelingen bij in het kader van de zorg.
Als de ontwikkeling van een leerling iets anders vraagt
Als blijkt dat de hulp die wij een leerling kunnen geven niet voldoende resultaat geeft, dan kan een kind in overleg en met toestemming van de ouders door een externe instantie onderzocht worden. Uit dit onderzoek kunnen adviezen voor de leerkracht komen die het mogelijk maken om een kind verder te begeleiden. Het kan ook zijn dat uit het onderzoek blijkt dat andere hulp noodzakelijk is. In dat geval wordt het kind bij het Ondersteuningsplatform Maas en Waal van Stromenland aangemeld. Dit gebeurt in de vorm van een groeidocument, wat door ouders ondertekend moet worden. Het ondersteuningsplatform functioneert als één loket waar wij als school met al onze hulpvragen terecht kunnen. De directe contacten met het ondersteuningsplatform verlopen via onze intern begeleider.
Onderwijskundige rapporten
Als een leerling een basisschool verlaat wordt er een onderwijskundig rapport opgesteld. Een leerling kan de basisschool verlaten om naar een andere basisschool te gaan, de overstap maken naar een school voor speciaal (basis-)onderwijs of om door te gaan naar het voortgezet onderwijs.
Afspraken die t.a.v. het onderwijskundig rapport gemaakt zijn:
- Het onderwijskundig rapport wordt opgesteld door de basisschool en wordt door de basisschool mondeling aan de ouders toegelicht.
- Ouders ontvangen het origineel en de school behoudt een kopie.
- Ouders zorgen dat het onderwijskundig rapport op de nieuwe basisschool komt. In overleg kunnen zij ervoor kiezen om de basisschool het rapport op te laten sturen. Voor de overgang naar het voortgezet onderwijs geldt dat de basisschool het onderwijskundig rapport opstuurt naar het voortgezet onderwijs.
Voor plaatsing in het speciaal basisonderwijs is een toelaatbaarheidsverklaring noodzakelijk. Deze is gebaseerd op een uitvoerig document, waarin alle onderwijsbehoeften van de leerling beschreven staan. Dit document noemen we het groeidocument en moet worden ondertekend door de ouders.
Passend onderwijs
Onze school is aangesloten bij het Ondersteuningsplatform Tussen de Rivieren. Deze sub-regio maakt deel uit van Stromenland; dit is het grote samenwerkingsverband Passend Onderwijs te Nijmegen (www.stromenland.nl). Ondersteuningsplatform Tussen de Rivieren is een samenwerkingsverband van basisscholen en twee scholen voor speciaal basisonderwijs in de gemeenten Druten, Beuningen en West Maas en Waal. Hiermee realiseren wij een systeem van passend onderwijs op verschillende niveaus (in de klas, op school en tussen de scholen en besturen in onze regio).
Procedure toelating leerlingen met een speciale onderwijsbehoefte bij ons op school
Wij zetten ons in om alle kinderen een goede ontwikkeling te laten doormaken. Ouders van kinderen met speciale onderwijsbehoeften kunnen hun kind ook bij ons op school aanmelden. Bij de aanmelding van een leerling zullen we zo goed mogelijk bekijken of wij de juiste expertise in huis hebben om jullie zoon/dochter te kunnen begeleiden. Bij de besluitvorming roepen we de hulp in van het ondersteuningsplatform. Op deze manier zoeken wij samen naar passende ondersteuning of een passende plek.
Externe ondersteuning onder schooltijd
Het komt regelmatig voor dat ouders aan een school vragen of de kinderen extra ondersteuning kunnen krijgen van een externe aanbieder, ónder schooltijd. Omdat de school de verantwoording voor de invulling van de lestijd heeft en niet een extern bureau of een zzp’er, kan dit slechts in uitzonderingsgevallen worden toegestaan. In de praktijk gebeurt dit in overleg met ouders en het samenwerkingsverband van Passend Onderwijs (een arrangement). De directeur neemt hierover een besluit na overleg met de intern begeleider.
Jeugdgezondheidszorg op de basisschool
Ouders, school en Jeugdgezondheidszorg (JGZ) zorgen er samen voor dat een kind zich zo goed mogelijk kan ontwikkelen. Samen houden we in de gaten hoe het met een kind gaat op het gebied van vriendschappen, schoolprestaties, gezondheid, spraak/taalontwikkeling en lichamelijke ontwikkeling. Daarom nodigt de JGZ jullie kind uit voor een aantal onderzoeken. We halen jullie kind voor de onderzoeken even uit de klas. Als ouder hoef je niet aanwezig te zijn bij de onderzoeken. Wil je er toch graag bij zijn of heb je bezwaar tegen de onderzoeken? Neem dan gerust contact met ons op. Als je ons mailt (zie mailadres hieronder), zet dan de naam en geboortedatum van je kind in de mail. Zowel voor als na de onderzoeken krijg je bericht van ons. Onze werkwijze staat uitgelegd in de folder Jeugdgezondheidszorg 4-12 jaar.
Gezondheidsonderzoek voor kinderen van 5/6 jaar en 10/11 jaar
Op twee momenten tijdens de basisschoolperiode biedt de GGD een gezondheidsonderzoek aan: in het jaar dat je kind 6 wordt en in het jaar dat je kind 11 wordt. We meten en wegen je kind en bij alle 5/6-jarigen controleren we of je kind goed hoort en ziet. Bij 10/11-jarigen gebeurt dit alleen als er twijfels zijn. Ook voeren we een gesprekje met je kind over hoe het gaat. In het gesprekje met de 10/11-jarigen maken we gebruik van een ‘praatplaat’.
Vaccinaties voor kinderen van 9 en 10 jaar
Tijdens de basisschoolperiode ontvangt je kind uitnodigingen voor groepsvaccinaties. De vaccinaties beschermen je kind tegen ernstige infectieziekten. Meer informatie vind je op onze website en op de website van het RIVM (Rijksvaccinatieprogramma). Is je kind nog niet (volledig) gevaccineerd? Maak dan een afspraak of neem contact met ons op via: [email protected].Mijn Kinddossier
Onze Jeugdgezondheidszorg werkt met Mijn Kinddossier. Hierin vind je informatie over de ontwikkeling, groei en opvoeding van je kind(eren). Het is ook de plek waar je online een afspraak met ons wijzigt en vragenlijsten invult. Inloggen op www.mijnkinddossier.nl doe je met je eigen DigiD. Kijk voor meer informatie op jgz.ggdgelderlandzuid.nl/mkd/. Maak je geen gebruik van Mijn Kinddossier, dan ontvang je de informatie per post.
Chat, bel of mail gerust!
Zoek je informatie over de opvoeding, groei of ontwikkeling van je kind? Download de gratis GroeiGids app (via de App-store of via GooglePlay), kijk op www.groeigids.nl of op jgz.ggdgelderlandzuid.nl. Wil je direct antwoord op je vraag? Stel dan je vraag via de GroeiGids chat. Wil je contact met de afdeling Jeugdgezondheidszorg? Bel of mail ons dan gerust. We willen samen het beste voor je kind. Wij zijn bereikbaar op maandag t/m vrijdag van 08.00 tot 16.30 uur: (088) 144 71 11 of via [email protected].Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We willen ons verder ontwikkelen ten aanzien van cognitieve - en gedragsproblemen om zoveel mogelijk recht te kunnen doen aan de ontwikkeling van al onze leerlingen. We vinden het belangrijk dat kinderen uit Alphen en Maasbommel thuisnabij onderwijs kunnen krijgen, waarbij veiligheid gewaarborgd is en kinderen zich in (ook al zijn het kleine) stappen kunnen ontwikkelen. We maken daarvoor gebruik van verschillende interne en externe experts.
Twee ochtenden per week is Peutergroep Alphen in onze school, op de maandag- en woensdagochtend. Kinderen vanaf 2 jaar zijn van harte welkom om deze peutergroep te bezoeken. Meer informatie vind je via https://www.kion.nl/locatie/peutergroep-alphen.
De school werkt intensief samen met de peutergroep in het afstemmen van activiteiten en samen werken en leren, zowel buiten als in de hoeken.