RK basisschool Het Spectrum

Batenstein 1 2403 PK Alphen aan den Rijn

Schoolfoto van RK basisschool Het Spectrum

Het team

Toelichting van de school


  • Directeur Laurens van Velzen

  • Schoolcoördinatoren: Jan Willem van der Kaaij en Jacqueline Dekker

  • Didactisch Coach: Daniëlle Balvert

  • Groep 1-2 Jamille en Claudia

  • Groep 2-3 Barbara en Evelyne

  • Groep 4-5 Evelyne en Kelly

  • Groep 5-6 Jeroen

  • Groep 7 Jeroen

  • Groep 8 Anne en Sander

  • Intern begeleider Yasmae 

  • OAS Laila en Ayse 

  • Conciërge  Erik 

  • Administratief ondersteuner: Martine  

  • Vakdocent gym Rico

  • Bewegingsconsulent: Sven


Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wij doen ons best om personeel te vervangen. Het kan ook zijn dat wij de groep opdelen of dat wij een beroep doen op een onderwijsassistent om voor de groep te staan. 

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Ons onderwijs 



Om je te kunnen bewegen in deze wereld, heb je een basis nodig: lezen, taal, rekenen, burgerschap en digitale geletterdheid noemen we de basisvaardigheden. Wij hebben een klassenorganisatie waarbij de leerlingen zich op gedifferentieerde wijze met moderne methodes deze vaardigheden eigen kunnen maken. De leerkrachten zorgen voor de juiste begeleiding. Daar waar nodig, is er extra ondersteuning.  Onze school heeft rond de 135 leerlingen. We werken t/m groep 6 in gecombineerde groepen. Jongere en oudere leerlingen leren zo van elkaar. 



De leerkrachten zijn gewend, om gedifferentieerd aan beide groepen les te geven volgens een vast systeem van zelfstandig werken en instructietijd. Daarbij maken ze gebruik van het Edi model (Effectieve Directie Instructie).   



In de kleuterbouw sluit de leeromgeving aan op het thema dat centraal staat en zijn er gevarieerde materialen beschikbaar voor de leerlingen waarmee zij kunnen spelen, werken en ontdekken. Daarbij maken wij gebruik van verschillende (thema)hoeken. De lessen worden doelgericht gegeven vanuit het programma Mijn Kleutergroep. D.m.v. observaties vanuit de behandelde doelen, houden we zicht op de ontwikkeling van elk kind. 



 


Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Binnen het onderwijs aan leerlingen uit groepen 1 en 2 ligt de nadruk op spelend leren. We werken hierbij vanuit een beredeneerd aanbod, dat thematisch wordt vormgegeven middels activiteiten (hoeken en kringen). De nadruk ligt hierbij op de taal-, reken-, motorische en sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Iedere dag staan de basisvakken lezen, rekenen, taal/spelling op het programma. 
Naast de basisvakken geven wij tijdzaken, wereldzaken, natuurzaken. De leerlingen werken in hun werkboek.

Een keer per week is er bewegingsonderwijs van een vakdocent gym. Deze les duurt 45 minuten. Tevens wordt er één keer per week een andere vorm van bewegen aangeboden. Deze les duurt ook 45 minuten. Daarnaast gaan wij naar de gymzaal lopend heen en terug en doen wij wekelijks aan bewegend leren.

In de onderbouw werken wij beredeneerd en thematisch aan verschillende doelen. De leerlingen ontwikkelingen zich in de onderbouw spelenderwijs. 

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Ondersteuningsvormen 

Om de ondersteuningsbehoefte van ieder kind in kaart te brengen, bekijken wij wat een kind nodig heeft om zich optimaal te ontwikkelen. Wat stimuleert hen in de ontwikkeling en wat belemmert hen juist? De nadruk ligt op wat uw kind wél kan en wat lastig is, pakken we samen op.

Er zijn verschillende manieren om een passende ondersteuning voor uw kind te organiseren, waarbij u als ouder altijd nauw betrokken wordt. 

Om onze kinderen optimaal te ondersteunen, werkt Morgenwijzer met verschillende schillen:    

Schil 1 Basisondersteuning van de school   

Schil 2 Extra ondersteuning door Morgenwijzer ondersteuningsteam   

Schil 3 Extra ondersteuning door externe partijen 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De komende jaren gaan wij ons verder ontwikkelen op een goed beredeneerd aanbod bij kleuters. 

 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven