Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Ons onderwijs
Om je te kunnen bewegen in deze wereld, heb je een basis nodig: lezen, taal, rekenen, burgerschap en digitale geletterdheid noemen we de basisvaardigheden. Wij hebben een klassenorganisatie waarbij de leerlingen zich op gedifferentieerde wijze met moderne methodes deze vaardigheden eigen kunnen maken. De leerkrachten zorgen voor de juiste begeleiding. Daar waar nodig, is er extra ondersteuning. Onze school heeft rond de 135 leerlingen. We werken t/m groep 6 in gecombineerde groepen. Jongere en oudere leerlingen leren zo van elkaar.
De leerkrachten zijn gewend, om gedifferentieerd aan beide groepen les te geven volgens een vast systeem van zelfstandig werken en instructietijd. Daarbij maken ze gebruik van het Edi model (Effectieve Directie Instructie).
In de kleuterbouw sluit de leeromgeving aan op het thema dat centraal staat en zijn er gevarieerde materialen beschikbaar voor de leerlingen waarmee zij kunnen spelen, werken en ontdekken. Daarbij maken wij gebruik van verschillende (thema)hoeken. De lessen worden doelgericht gegeven vanuit het programma Mijn Kleutergroep. D.m.v. observaties vanuit de behandelde doelen, houden we zicht op de ontwikkeling van elk kind.
Binnen het onderwijs aan leerlingen uit groepen 1 en 2 ligt de nadruk op spelend leren. We werken hierbij vanuit een beredeneerd aanbod, dat thematisch wordt vormgegeven middels activiteiten (hoeken en kringen). De nadruk ligt hierbij op de taal-, reken-, motorische en sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen.
Iedere dag staan de basisvakken lezen, rekenen, taal/spelling op het programma.
Naast de basisvakken geven wij tijdzaken, wereldzaken, natuurzaken. De leerlingen werken in hun werkboek.Een keer per week is er bewegingsonderwijs van een vakdocent gym. Deze les duurt 45 minuten. Tevens wordt er één keer per week een andere vorm van bewegen aangeboden. Deze les duurt ook 45 minuten. Daarnaast gaan wij naar de gymzaal lopend heen en terug en doen wij wekelijks aan bewegend leren.
In de onderbouw werken wij beredeneerd en thematisch aan verschillende doelen. De leerlingen ontwikkelingen zich in de onderbouw spelenderwijs.
Ondersteuningsvormen
Om de ondersteuningsbehoefte van ieder kind in kaart te brengen, bekijken wij wat een kind nodig heeft om zich optimaal te ontwikkelen. Wat stimuleert hen in de ontwikkeling en wat belemmert hen juist? De nadruk ligt op wat uw kind wél kan en wat lastig is, pakken we samen op.
Er zijn verschillende manieren om een passende ondersteuning voor uw kind te organiseren, waarbij u als ouder altijd nauw betrokken wordt.
Om onze kinderen optimaal te ondersteunen, werkt Morgenwijzer met verschillende schillen:
Schil 1 Basisondersteuning van de school
Schil 2 Extra ondersteuning door Morgenwijzer ondersteuningsteam
Schil 3 Extra ondersteuning door externe partijen
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De komende jaren gaan wij ons verder ontwikkelen op een goed beredeneerd aanbod bij kleuters.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.