Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Leerwijs
Voor leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften, welke niet kunnen worden aangeboden vanuit de basisondersteuning in de klas, is er Leerwijs op onze school. Leerlingen kunnen drie ochtenden per week naar Leerwijs om specifieke begeleiding te krijgen voor de gebieden taal, lezen, spelling en rekenen. Vaak volgen deze leerlingen een eigen leerlijn. Leerlingen krijgen instructie in Leerwijs. De verwerking gebeurt weer in de eigen klas. Op deze manier krijgen ze de kans om zichzelf te ontwikkelen in hun eigen tempo. De leerkrachten van Leerwijs hebben regelmatig contact me de desbetreffende groepsleerkracht, zodat het onderwijs nog beter wordt afgestemd.
Denkwijs, Acadingroep en Talentgroep De Stroming
Op onze school willen we graag tegemoet komen aan de specifieke onderwijsbehoeften van leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong en meer- en hoogbegaafde leerlingen.
Voor leerlingen uit de groepen 1 en 2 met een ontwikkelingsvoorsprong en voor de meer- en hoogbegaafde leerlingen uit de groepen 3 en 4 is er de mogelijkheid om naar Denkwijs te gaan. Deze twee groepen komen één keer in de week anderhalf uur bij elkaar. Hoogbegaafde leerlingen uit de groepen 5 t/m 8 zijn elke woensdagochtend welkom bij Denkwijs. In al deze groepen kunnen leerlingen in een veilige omgeving hun eigen grenzen verleggen. Op hun niveau samen leren en gedachten uitwisselen op basis van gedeelde interesses en een zelfde manier van denken. Aan de hand van een uitdagende inhoud willen we de leerlingen vaardigheden bijbrengen, die zij via het reguliere aanbod niet kunnen leren. Er is bijvoorbeeld aandacht voor het versterken van de leer- en denkvaardigheden, versterken van de executieve functies en aandacht voor metacognitieve vaardigheden.
Meerbegaafde leerlingen uit de groepen 5 t/m 8 gaan elke week, anderhalf uur buiten de klas aan de slag met 'Acadin'. Dit is een digitale leeromgeving, van waaruit de leerlingen beschikking krijgen tot een breed en gevarieerd aanbod in rijke en uitdagende leer- en maakopdrachten.
Twee keer per jaar kunnen er leerlingen voor één van deze groepen worden aangemeld. Dit wordt gedaan op grond van observaties door de eigen leerkracht(en), signalen afkomstig van ouders, uitkomsten van ons digitaal hoogbegaafdheidsprotocol (DHH) en nog andere, specifiek opgestelde criteria. Deze criteria zijn op te vragen bij de directie van onze school.
Mocht er worden geconstateerd dat een leerling meer nodig heeft dan dat hierboven staat beschreven, is er de mogelijkheid om de leerling, mits hij/zij voldoet aan bepaalde criteria, aan te melden voor de bovenschoolse Talentgroep van De Stroming. Deze Talentgroep komt één dag per week bij elkaar en is gesitueerd op basisschool 'Eben Haezer' in Woudrichem. Een toelatingscommissie beslist of de leerling in aanmerking komt. Aanmelding hiervoor vindt plaats via de school van herkomst.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De ambitie van de school om in de komende jaren leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte te kunnen begeleiden ligt met name op het gebied van gedrag. Daarnaast willen wij ook beter in kaart brengen welke vormen van passend onderwijs wij als school kunnen bieden.