Dalton basisschool Bommelstein

Markiezenhofstraat 62 1333 TS Almere

Schoolfoto van Dalton basisschool Bommelstein

Het team

Toelichting van de school

De leerkrachten zijn van 8.15 uur tot 12.05 verantwoordelijk voor hun groep leerlingen. Zij begeleiden de kinderen naar buiten of naar de overblijf, tussen de middag .Om 12.50 staan zij weer bij de groepsdeur om uw kind te verwelkomen en gaan met hen mee naar buiten zodat zij om 15.05 verder kunnen aan hun taken. Taken zijn o.a. administratie rondom de vorderingen van de leerlingen uit de eigen groep; het beantwoorden van email via de ouderportal; het inlezen en bijhouden van vakkennis; bijwonen van ( team ) bijeenkomsten en dergelijke.

Van 8 uur 's ochtends tot 16.30 uur 's middags zijn zij in principe druk bezig met het uitoefenen van ons vak. Oudercontacten verlopen over en weer via afspraken. Meldingen over de kinderen worden 's ochtends voor 8 uur door de ouders gedaan via de ouderportal.

Bij dringende zaken kunnen ouders bellen met school of een email sturen naar directie, administratie of intern begeleider.

Verder maken wij gebruik van het KIDD programma. Dit zijn 4 lessencyclussen met kunstenaars in diverse takken zoals tekenen, dans, muziek, drama en andere expressie vormen. De leerkracht is altijd bezig met het verzorgen van een 4-tal lessen als voorbereiding en afsluiting van de les die wordt ingevuld door de kunstenaar.

Verder ontvangen de leerlingen zogenaamde "stiltelessen "die worden ingekocht via de spirituele school uit Amsterdam.  

Ouders vragen we regelmatig bij extra activiteiten binnen en buiten de school.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Tot op heden heeft Bommelstein vervanging geregeld met het zittende personeel. 

Het komt sporadisch voor dat wij groepen moeten vragen om thuis via Basispoort te werken aan oefenstof. 

Als dit wel het geval is, zijn het onze bovenbouwgroepen.

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Daltonschool Bommelstein kent dit schooljaar jaargroepen, groepen 0 - 8.

Groep 0 is de zogenaamde instroomgroep en wordt gestart na de Kerstvakantie.

Deze kinderen komen na de Zomervakantie in groep 1.

We zijn trots op het bewegend en spelenderwijs leren. De Active Floor staat in het midden van ons schoolgebouw en kan door alle leerlingen gebruikt worden.

We hebben een groot schoolplein, een buitenklas en een Storytelling Chair om ook lessen buiten te kunnen verzorgen.

Het schoolplein kan aan beide zijden afgesloten worden.

School heeft een Peuterspeelzaal inpandig van Partoe ( afdeling Ziezo ) en een Kinderdagopvang ( van 7 - 19.00 uur ) van Second Home.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De lessen zijn binnen de Dalton aanpak en kent korte instructies in de kring en verwerking in hoeken.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Omdat ons gymlokaal niet direct naast de school is gesitueerd, lopen de leerlingen van groep3 en 4 ernaar toe door het naastgelegen park. De kinderen van de groepen 5, 6, 7 en 8 fietsen daar onder begeleiding naar toe.

Onze sociale en emotionele vorming is de hele dag door. Leerlingen leren met elkaar te spelen en te werken in de eigen groepsruimte en in de gezamenlijke ruimtes. Leerlingen van alle groepen ontmoeten elkaar in de gezamenlijke ruimtes. In de hal is hier de Active Floor, waar alle leerlingen gebruik van maken. Leraren van de hele wereld maken hier hun lessen op een actieve spelende manier.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Natuurlijk is het fantastisch als gewoon alle kinderen in een reguliere klas welkom kunnen zijn. Maar het moet voor al die leerlingen dan passend te krijgen zijn. Bommelstein biedt de normale basisondersteuning waaronder een aanbod voor leerlingen met dyslexie of dyscalculie. Daarnaast is ons gebouw toegankelijk voor leerlingen met een rolstoel (een traplift is aanwezig). Er zijn aangepaste werkruimtes en hulpmiddelen voor leerlingen die dat nodig hebben, programma's en methodes op het gebied van sociale veiligheid en het voorkomen en aanpakken van een gedragsprobleem. Een protocol voor medische handelingen en een aanbod voor meer- en hoogbegaafden (desnoods gebruiken we het zogenaamde Talenten lab). Verder werken al onze leerkrachten volgens het handelingsgericht werken. Dat wil zeggen dat zij kijken wat een leerling al kan, waar zijn/haar uitdagingen liggen en wat belemmerde en bevorderende factoren zijn rondom de ontwikkeling van de leerling om deze zo optimaal mogelijk te laten verlopen. Altijd in overleg met de ouder(s).

Welke specialisten ondersteunen op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven