Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Daltonschool Bommelstein kent dit schooljaar jaargroepen, groepen 0 - 8.
Groep 0 is de zogenaamde instroomgroep en wordt gestart na de Kerstvakantie.
Deze kinderen komen na de Zomervakantie in groep 1.
We zijn trots op het bewegend en spelenderwijs leren. De Active Floor staat in het midden van ons schoolgebouw en kan door alle leerlingen gebruikt worden.
We hebben een groot schoolplein, een buitenklas en een Storytelling Chair om ook lessen buiten te kunnen verzorgen.
Het schoolplein kan aan beide zijden afgesloten worden.
School heeft een Peuterspeelzaal inpandig van Partoe ( afdeling Ziezo ) en een Kinderdagopvang ( van 7 - 19.00 uur ) van Second Home.
De lessen zijn binnen de Dalton aanpak en kent korte instructies in de kring en verwerking in hoeken.
Omdat ons gymlokaal niet direct naast de school is gesitueerd, lopen de leerlingen van groep3 en 4 ernaar toe door het naastgelegen park. De kinderen van de groepen 5, 6, 7 en 8 fietsen daar onder begeleiding naar toe.
Onze sociale en emotionele vorming is de hele dag door. Leerlingen leren met elkaar te spelen en te werken in de eigen groepsruimte en in de gezamenlijke ruimtes. Leerlingen van alle groepen ontmoeten elkaar in de gezamenlijke ruimtes. In de hal is hier de Active Floor, waar alle leerlingen gebruik van maken. Leraren van de hele wereld maken hier hun lessen op een actieve spelende manier.
Natuurlijk is het fantastisch als gewoon alle kinderen in een reguliere klas welkom kunnen zijn. Maar het moet voor al die leerlingen dan passend te krijgen zijn. Bommelstein biedt de normale basisondersteuning waaronder een aanbod voor leerlingen met dyslexie of dyscalculie. Daarnaast is ons gebouw toegankelijk voor leerlingen met een rolstoel (een traplift is aanwezig). Er zijn aangepaste werkruimtes en hulpmiddelen voor leerlingen die dat nodig hebben, programma's en methodes op het gebied van sociale veiligheid en het voorkomen en aanpakken van een gedragsprobleem. Een protocol voor medische handelingen en een aanbod voor meer- en hoogbegaafden (desnoods gebruiken we het zogenaamde Talenten lab). Verder werken al onze leerkrachten volgens het handelingsgericht werken. Dat wil zeggen dat zij kijken wat een leerling al kan, waar zijn/haar uitdagingen liggen en wat belemmerde en bevorderende factoren zijn rondom de ontwikkeling van de leerling om deze zo optimaal mogelijk te laten verlopen. Altijd in overleg met de ouder(s).
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.