Openbare basisschool Digitalis

Rolklaverpad 30 1314 PE Almere

  • Leerlingen verwerken de lesstof op een 
Chromebook
  • Wij vinden bewegen belangrijk voor een gezonde leefstijl
  • De schooltuin en het breinbos is een onderdeel van ons onderwijsprogramma
  • Instructies staan aan de basis voor het verwerken van de leerstof

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Het resultaat van de eindtoets is bij Digitalis ruim boven het landelijk gemiddelde. Met ingang van schooljaar 2023-2024 wordt in groep 8 de doorstroomtoets afgenomen. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Bij de start van het schooljaar nemen we vanaf groep 3 Bareka rekentoetsen af. De resultaten geven de leerkracht inzicht over het rekenniveau op verschillende onderdelen en is tevens een goede indicatie van onderdelen waarop de leerling evt. nog extra instructie of extra oefening nodig heeft. Vanuit elke methode zijn er aan het einde van een lesblok methodetoetsen. Tot slot maken we gebruik van leerlingvolgsysteem (lvs-)toetsen, die ons informatie geven hoe de leerlingen scoren t.o.v. het landelijk onderwijsniveau. Aan de hand van de toetsanalyses wordt er gestuurd in het onderwijsproces.  

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Ieder jaar verlaten leerlingen van groep 8 onze school om hun schoolloopbaan te vervolgen in het voortgezet onderwijs. Om deze overgang goed te laten verlopen hebben de gezamenlijke schoolbesturen van Almere de advies- en plaatsingsprocedure vastgesteld in het protocol PO-VO 2023-2024. Dit protocol informeert u over de procedure die in Almere wordt gehanteerd om tot een passend schooladvies voor het VO te komen. Om dit te bewerkstelligen zijn een goede samenwerking tussen scholen, regionale afspraken en een zorgvuldige informatieoverdracht van groot belang. We zien het als een gezamenlijke verantwoordelijkheid van PO en VO om al onze leerlingen op het juiste niveau in te laten stromen in het voortgezet onderwijs. U vindt in het protocol daarom informatie over de totstandkoming van het schooladvies, de doorstroomtoets en de toelating tot het VO voor leerlingen met en zonder extra ondersteuningsbehoefte. Het protocol kunt u bij de directie opvragen. 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

"Bij ons op school hebben we respect voor elkaar en onze omgeving. We gebruiken daarbij ons gezonde verstand en maken gezonde keuzes."
Dit is de grondregel van Digitalis. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • autonomie
  • vreedzame school
  • gezonde school

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven