Openbare basisschool Digitalis

Rolklaverpad 30 1314 PE Almere

  • Leerlingen verwerken de lesstof op een 
Chromebook
  • Wij vinden bewegen belangrijk voor een gezonde leefstijl
  • De schooltuin en het breinbos is een onderdeel van ons onderwijsprogramma
  • Instructies staan aan de basis voor het verwerken van de leerstof

Het team

Toelichting van de school

Digitalis maakt voor cultuureducatie gebruik van externe vakleerkrachten van Collage. Deze cultuureducatie is vormgegeven in ArtLab-dagen waar elke groep elke twee weken een dag culturele vorming krijgt op uiteenlopende onderdelen. De ArtLab-dag van de groepen bestaat behalve uit cultuureducatie ook voor een deel uit lessen op gebied van gezond gedrag. Voor het onderdeel gezond gedrag maken we gebruik van vakdocenten van TIO (Talent In Opleiding), die expertise hebben op het gebied van sport, bewegen en gezonde voeding. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wij proberen het verlof zoveel mogelijk intern op te vangen. Dat kan betekenen dat in geval van verlof een onderwijsassistent, de intern begeleider of de directie voor de groep staat. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Digitalis is een Gezonde School en heeft de volgende certificaten:

Bewegen & Sport
Twee keer per week gymmen alle groepen onder begeleiding van een vakleerkracht. Daarnaast werken we nauw samen met lokale organisaties om tijdens en na schooltijd extra beweeg & sportactiviteiten aan te bieden en te leren over een gezonde leefstijl op het gebied van beweging en voeding. 

Voeding
Vanuit het certificaat voeding hebben we een voedingsbeleid vastgelegd met duidelijke afspraken en regels. We bieden alle kinderen gratis schoolfruit aan en nemen deel aan het Nationaal Schoolontbijt.

Milieu & Natuur
Wij hebben schooltuinen in het Koggepark waar leerlingen naartoe gaan en in de praktijk leren en werken. In ons onderbouwgebouw is in de middenruimte een breinbos waar een plantenkas is. Leerlingen leren hier o.a. planten te stekken en te verzorgen. 

Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Wij werken met thema's binnen de methode Onderbouwd. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Vanaf groep 3 worden de basisvaardigheden rekenen, taal en lezen aangeboden door de eigen groepsleerkracht op 4 vaste schooldagen per week. Andere vakken uit het curriculum zoals aardrijkskunde, natuur, geschiedenis, ICT etc. wordt aangeboden op de dag dat de eigen leerkracht niet voor de groep staat. Dat noemen we de 5e schooldag. Deze 5e schooldag is op maandag of vrijdag wanneer er ook gymles is door de vakleerkracht. In groep 1-2 zijn 5 gelijke dagen door de eigen groepsleekrach(ten).

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

In het Schoolontwikkelingsplan (SOP) staat beschreven hoe Digitalis vorm geeft aan het onderwijs aan leerlingen met uiteenlopende onderwijsbehoeften. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

We zijn in 2020-2021 gestart met onderwijs op woensdagmiddag aan leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte. Ook kunnen leerlingen op vaste dagen na schooltijd gebruikmaken van de huiswerkklas, waar ze onder begeleiding van onderwijsassistenten hun schoolwerk kunnen afmaken. Kinderen kunnen ook gebruik maken van de Almeerse Scholen Groep (ASG) Zomerschool in de zomervakantie. In de herfstvakantie bieden wij tevens de mogelijkheid voor leerlingen om deel te nemen aan de herfstschool, waar wij een aangepast en vooral praktisch onderwijsaanbod hebben. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Peuterspeelzaal Muis is gevestigd in ons schoolgebouw. Er is samenwerking op het gebied van de thema's, er zijn gezamenlijke activiteiten en er vindt een warme overdracht plaats bij het doorstromen van leerlingen. Ook met een aantal andere voorschoolse organisaties vindt er een overdracht plaats, indien mogelijk een warme overdracht.

*een warme overdracht is een mondeling gesprek tussen de leidster van de voorschoolse organisatie van het kind en de leerkracht / intern begeleider van de school 

Terug naar boven