Basisschool De Argonaut

Zaagvisplantsoen 32 1317 HP Almere

  • Schoolfoto van Basisschool De Argonaut
  • Schoolfoto van Basisschool De Argonaut
  • Schoolfoto van Basisschool De Argonaut
  • Schoolfoto van Basisschool De Argonaut

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De laatste drie schooljaren behaalde de school een score die (ruim) boven de inspectienorm ligt. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Alle leerlingen van de school doen 2x per jaar mee aan de CITO toetsen. De scores van deze toetsen worden intern besproken met de teamleden om de voortgang van de leerlingen in de betreffende groep te bespreken. Aan de hand van deze gesprekken vinden interventies plaats op groeps- en/of leerlingniveau. De scores worden uiteraard ook met de ouders besproken. Naast de uitslagen van de CITO toetsen wordt natuurlijk ook de voortgang besproken van het reguliere werk in de groep.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

PO-VO doorstroom

Ieder jaar verlaten leerlingen van groep 8 onze school om hun schoolloopbaan te vervolgen in het voortgezet onderwijs. Door samen te leven, leren we samen. De rijke diversiteit aan professionals en de kracht van de combinatie van primair en voortgezet onderwijs biedt de ASG kansen voor veelvuldige interactie waarbij wij met en van elkaar leren, samen innoveren en waardoor het gemeenschap denken groeit (Koers26). Om de overgang van PO-VO goed te laten verlopen hebben de gezamenlijke schoolbesturen van Almere de advies- en plaatsingsprocedure vastgesteld in het protocol PO-VO 2023-2024. Dit protocol informeert over de procedure die in Almere wordt gehanteerd om tot een passend schooladvies voor het VO te komen. Om dit te bewerkstelligen zijn een goede samenwerking tussen scholen, regionale afspraken en een zorgvuldige informatieoverdracht van groot belang. De ASG ziet het als een gezamenlijke verantwoordelijkheid van PO en VO om alle leerlingen op het juiste niveau in te laten stromen in het voortgezet onderwijs. In het protocol staat informatie over de totstandkoming van het schooladvies, de doorstroomtoets en de toelating tot het VO voor leerlingen met en zonder extra ondersteuningsbehoefte. 

Procedure omtrent schooladvisering

De Argonaut kent een veelheid aan instrumenten om de ontwikkeling van de leerling te volgen. Om tot eenevenwichtig advies te komen kunnen scholen gebruik maken van:

AdviesWijzer

De AdviesWijzer is een document waarin voor alle schoolsoorten van het VO de bijbehorende leerlingprofielen zijn beschreven. Doordat er bij gebruik van de AdviesWijzer vanuit een breed kader naar de ontwikkeling van een leerling kan worden gekeken, is het document een handig hulpmiddel om tot een passend schooladvies te komen. Het document is ontwikkeld door een werkgroep, bestaande uit medewerkers vanuit zowel het PO als het VO, en zal jaarlijks worden geëvalueerd en waar nodig herzien.

Observaties door de leerkracht(en)

Tijdens het werken met de leerling doet de leerkracht gesystematiseerde indrukken van de leerling op. In dit verband is vooral de informatie over de motivatie voor leren, het zelfvertrouwen en de werkhouding van de leerling van belang. Het beeld van een leerling wordt in een reeks van jaren en door ervaringen van verschillende leerkrachten opgebouwd. Aansluitend op de observaties van de leerkracht, maken scholen gebruik van instrumenten die de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen in kaart brengen. Deze kunnen gebruikt worden bij het opstellen van het schooladvies VO.

Achtergrondgegevens

Gegevens over de thuissituatie van de leerling kunnen van belang zijn bij de overstap naar het VO, dat geldt zowel voor de stimulerende- als de belemmerende factoren. Ook andere factoren die een positieve dan wel negatieve invloed kunnen hebben op het succes in het voortgezet onderwijs kunnen worden benoemd.

Methodegebonden toetsen

Methodegebonden toetsen geven informatie over de mate van beheersing van een bepaald deel van een aangeboden en verwerkt leerstofdomein. Ook geeft het de leerkracht informatie over het tempo waarin de leerling leert, de mate van beheersing van het leerstofonderdeel en eventueel specifieke fouten. Anders dan de LVS-toetsen, geven deze toetsen dus vooral informatie die bruikbaar is voor het inrichten van het vervolg van het leerproces.

Leerlingvolgsysteem (LVS

Het LVS levert via methodeonafhankelijke toetsen objectieve informatie over de leerprestaties van leerlingen. Veelgebruikte LVS-systemen zijn Leerling in beeld (Cito), Dia, IEP AdviesWijzer en het BOOM LVS. In de leerlingadministratiesystemen (ESIS of ParnasSys) zitten zgn. uitstroommodules, die inzicht geven in hoe behaalde resultaten zich verhouden tot de diverse schoolniveaus in het VO. Hierbij kan ook gebruik worden gemaakt van de referentieniveaus. Methodeonafhankelijke toetsen kunnen een goede, objectieve indicatie van het leerpotentieel vaneen leerling geven. Echter, het schooladvies is geen momentopname, maar is gebaseerd op een breed inzicht in de ontwikkeling van het kind. Een schooladvies enkel en alleen gebaseerd op deze toetsresultaten doet geen recht aan deze zienswijze.

De Doorstroomtoets

Vanaf schooljaar 2023/2024 wordt de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. De doorstroomtoets wordt in de eerste of tweede week van februari afgenomen. Op basis van de resultaten wordt een advies voor het best passende vervolgonderwijs geformuleerd. Dit toets advies wordt meegenomen bij de vaststelling van het definitieve schooladvies.

Betrokkenheid begeleider onderwijs SWV Passend Onderwijs Almere

Scholen pakken het proces van advisering gezamenlijk op, waarbij de leerkracht(en), de intern begeleider, de directeur èn de aan de school verbonden senior begeleider onderwijs van Passend Onderwijs Almere samen betrokken zijn bij de adviesprocedure. Deze aanpak moedigt onderwijsprofessionals aan om met elkaar te overleggen, waardoor leerkrachten zich ondersteund voelen en zorgvuldigere afwegingen gemaakt worden. Schooladvisering speelt met name in de bovenbouw en is tegelijkertijd een verantwoordelijkheid van het hele(begeleidings)team.

Voorlopige schooladviezen

In groep 6 wordt voor alle leerlingen een inschatting van schoolniveau geformuleerd. Dit noemen we een pré-advies. Het is belangrijk om deze inschatting van schoolniveau als (globale) indicatie te gebruiken, veel scholen kiezen er dan ook voor om een keuze te maken uit pro (of pro/bbl), vmbo, havo en vwo (of havo/vwo). Bij leerlingen waarbij dit van toepassing is wordt tevens de inschatting van extra ondersteuningsbehoefte besproken. Het is belangrijk dat er steeds gesproken wordt over een inschatting van de extra ondersteuningsbehoefte, omdat de VO-school van aanmelding, in samenspraak met ouders, uiteindelijk bepaalt welk ondersteuningsaanbod het meest passend is voor de betreffende leerling. Door vanaf groep 6 het gesprek met leerlingen en hun ouders aan te gaan over de wederzijdse verwachtingen neemt de duidelijkheid over het schooladvies toe.

In groep 7 stelt de basisschool nogmaals een inschatting van schoolniveau op. Bij leerlingen waarbij dit van toepassing is, wordt tevens de inschatting van extra ondersteuningsbehoefte besproken. Ook deze inschatting van schoolniveau wordt uiteraard weer met ouders en leerling besproken. Dit gesprek is ook bedoeld om leerlingen en ouders te informeren over het verdere verloop van het traject. Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan het onder de aandacht brengen van de website www.kiesjeschoolinalmere.nl.

In groep 8 ontvangen leerlingen en hun ouders in januari het voorlopige schooladvies. In de eerste twee weken van februari wordt de doorstroomtoets afgenomen. Op basis van de resultaten van deze doorstroomtoets wordt door de uitgever van de toets een toets advies voor het best passende vervolgonderwijs geformuleerd. Krijgt de leerling een hoger toets advies dan het eerder verstrekte voorlopig schooladvies? Dan gaat de basisschool het advies opnieuw met alle betrokkenen bespreken en kan de school ervoor kiezen om het schooladvies bij te stellen. Als een dergelijke bijstelling niet in het belang van de leerling is, kan de basisschool echter ook besluiten het schooladvies niet bij testellen. Wanneer er niet wordt bijgesteld, moet dat door de school worden gemotiveerd in het onderwijskundig rapport in DigiDoor.Definitieve schooladvies. Het definitieve schooladvies wordt in DigiDoor vastgelegd en, via het eigen leerling administratiesysteem(ParnasSys), in het ROD gemeld. Ook is de basisschool verantwoordelijk voor de uiteindelijke (dossier)overdracht naar het VO. Dit betekent dat de leerkracht, in samenwerking met de intern begeleider en de directeur, zorg draagt voor de onderwijskundige rapporten in DigiDoor. Ouders krijgen van de leerkracht een inlogcode voor DigiDoor, zodat zij kennis kunnen nemen van de inhoud van het onderwijskundige raspport en daar hun eigen zienswijze aan toekunnen voegen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kinderen leren op de Argonaut dat ze ook een maatschappelijke opdracht hebben. In een open sfeer leren we kinderen, dat het niet alleen om de persoonlijke ontwikkeling gaat maar tevens om de ontwikkeling van anderen. Samen leren is samen leven. Op diverse manieren proberen we kinderen mede op te voeden tot actieve burgers. Deze worden beschreven bij de "werkwijze van de school".

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Gezonde school
  • Kanjertraining
  • Actieve leerlingenraad

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven