Basisschool De Argonaut

Zaagvisplantsoen 32 1317 HP Almere

  • Schoolfoto van Basisschool De Argonaut
  • Schoolfoto van Basisschool De Argonaut
  • Schoolfoto van Basisschool De Argonaut
  • Schoolfoto van Basisschool De Argonaut

Het team

Toelichting van de school

Wie werken er in de school.

Groepsleerkracht.

De groepsleerkracht heeft de totale verantwoording voor de aan hem/haar toevertrouwde groep kinderen. Een groepsleerkracht geeft in principe les in alle vakgebieden.

Intern begeleider.

De intern begeleider (IB-er) is een leerkracht die zich gespecialiseerd heeft op het gebied van extra zorg aan kinderen en onderwijskwaliteit. De Intern Begeleider coördineert de zorg rond kinderen met uiteenlopende onderwijsbehoeften. Op de Argonaut is dit Nunzia Videdomini.

Schoolleiding.

De directeur van onze school is Hans Manders. Hij is verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken. Daarnaast houdt hij zich bezig met de ontwikkeling van het onderwijs, de begeleiding van leerkrachten en andere medewerkers, de financiën en het onderhouden van externe contacten. De directeur is vrijgesteld van lesgevende taken.

De locatieleider is Jolanda Bonneveld. Zij ondersteunt de directeur en is ambulant op dinsdag en donderdag.

Vakleerkracht.

Deze leerkracht heeft zich gespecialiseerd op een bepaald vakgebied op de Argonaut, het bewegingsonderwijs. Zij verzorgt de gymlessen in de groepen 3 t/m 8 en ook een aantal lessen in de keutergroepen. Bij ons is Sandra Meeuwis de vakleerkracht voor gym.

Onderwijsassistente

De onderwijsassistente verricht ondersteunende taken voor de leerkracht. Zij werkt met individuele leerlingen of groepjes. In sommige gevallen neemt zij ook groepstaken op zich onder verantwoordelijkheid van de leerkracht.

Administratief medewerkster.

Zij ondersteunt de directie en het team op administratief en financieel gebied. Bij ons is dit Wendy Bello. Zij werkt op maandag, dinsdag, woensdag en donderdag tussen 08.00 en 12.00 uur. 

Conciërge.

Onze conciërge verricht onderhoudswerk, huishoudelijke taken, kopieert en doet allerlei hand- en spandiensten in de school. Bij ons is dit Nail. Hij is aanwezig op maandag en woensdag.

Stagiaires.

Diverse opleidingen laten hun leerlingen stage lopen in het basisonderwijs. Daar waar mogelijk werkt de Argonaut mee om deze stagiaires een stageplaats te bezorgen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Leerkrachten hebben in bepaalde gevallen recht op verlofdagen, zij kunnen dit aanvragen bij de directie. 

De vervanging van verlofdagen wordt intern geregeld. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Continurooster

We werken met een continurooster: Ma-di-do-vr: van 8.15-14.15 uur Wo: van 8.15-12.00 uur De kinderen gebruiken samen met de leerkracht hun lunch.

Schoolindeling

We hebben onze school verdeeld in 2 bouwen:

  • Onderbouw: de groepen 1 t/m 4
  • Bovenbouw: de groepen 5 t/m 8.

Groepsindeling

De groepen 1 en 2 zijn heterogeen samengesteld. De 4, 5 en 6 jarigen zitten bij elkaar in een groep. Het samen spelend leren en elkaar helpen staat centraal. Vanaf groep 3 streven we naar homogene groepen.

Groepsgrootte

De grootte van de groepen hangt af van een aantal factoren:

  • hoeveel kinderen van een bepaalde leeftijdsgroep er op school zitten
  • op hoeveel leerkrachten wij recht hebben. Dit hangt af van het totaal aantal leerlingen dat per 1 februari van voorgaand schooljaar op school ingeschreven staat.
  • op hoeveel lokalen wij recht hebben.

Ieder schooljaar bepalen we aan de hand van bovenstaande factoren de beste indeling. In de groepen zitten tussen de 20 en 30 kinderen. In de kleutergroepen beginnen we het schooljaar met ongeveer 15 kinderen per groep en dat aantal groeit in de loop van het jaar naar een aantal van rond de 28.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Met ons onderwijs sluiten we zoveel mogelijk aan bij de belevingswereld en de ontwikkeling van het kind. In de groepen 1 en 2 werken we vanuit thema's die voortkomen uit die belevingswereld. Binnen deze thema's werken we aan de leerlijnen voor taal/lezen, schrijven, rekenen, motorische ontwikkeling, spel, creativiteit en sociaal emotionele ontwikkeling, ondersteund met de methode "Onderbouwd" en Logo3000 voor woordenschat. Dit is een op wetenschappelijke basis ontwikkelde methode die de kinderen maximaal voorbereidt op het eigenlijke leren lezen en rekenen dat start in groep 3. Binnen de methode is veel aandacht voor woordenschat en het spelenderwijs leren van letters en cijfers.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Methodisch onderwijs

Vanaf groep 3 geven wij de kinderen methodisch onderwijs, waarbij wij ons richten op de referentiekaders en kerndoelen zoals die door het ministerie van onderwijs zijn vastgesteld. Alle door ons gebruikte methodes voldoen minimaal aan die norm. Daarnaast bieden de methodes mogelijkheden tot differentiatie en zelfstandig werken door digitale ondersteuning. De kinderen doen de verwerking van de opdrachten niet in een werkboek, maar op een Chromebook. Hiermee:       

  • krijgen de kinderen direct feedback op hun antwoord, ·        
  • kan de leerkracht de leerlingen online volgen op zijn/haar eigen PC ·        
  • krijgt de leerling oefenstof op zijn/haar eigen niveau aangeboden.

Dit alles verhoogt de effectiviteit van ons onderwijs enorm.  

Taal en lezen

In het begin van groep 3 staat vooral het leren lezen centraal. De kinderen leren lezen met de methode “Veilig leren lezen”. We werken met de nieuwste versie van deze methode die veel mogelijkheden biedt om aan de individuele verschillen tussen kinderen tegemoet te komen, dus ook voor de kinderen die al (een beetje) kunnen lezen.

Bij het leesonderwijs maken we ook gebruik van het programma Bouw. Leerlingen uit de bovenbouw helpen kinderen uit de onderbouw met het lezen, waardoor de jongsten extra kunnen lezen onder begeleiding en de oudsten een waardevolle sociale vaardigheid opdoen. 

In de loop van groep 3 zal het aanvankelijk leesproces voor de meeste kinderen afgerond zijn en wordt een begin gemaakt met het voortgezet technisch lezen. Vanaf groep 4 werken we met de methode “Station-Zuid”, een van de nieuwste methodes voor technisch lezen. In de hogere groepen verschuift het accent van technisch lezen naar begrijpend lezen. We werken hierbij met de methode Leeslink.  

Voor het taalonderwijs gebruiken we de methode: “Taal Actief 4”. We hebben voor deze methode gekozen omdat we de kwaliteit van ons Taalonderwijs willen verhogen en het niveau van het taalonderwijs in deze methode hoog is. Daarnaast is in deze methode extra aandacht voor woordenschat ontwikkeling, een speerpunt van de school. U kunt informatie vinden over de methode op www.taalactief.nl

Rekenen

Voor rekenen gebruiken we de methode “De Wereld in Getallen Digitaal 5”. Kinderen leren goed rekenen met De wereld in getallen, daar staat de methode al jaren om bekend. Deze nieuwste versie bouwt voort op het sterke fundament van de drie voorgaande edities, maar met een eigentijdse invulling, waaronder een weektaak voor zelfstandig werken, praktische differentiatie op twee niveaus en digitale verwerking! De kinderen maken de sommen op hun Chromebook, waarbij ze uiteraard wel uitrekenpapier gebruiken. Kijk voor meer informatie op www.dewereldingetallen.nl

Schrijven

Voor schrijven werken we met de methode “Pennenstreken”.

Wereldoriëntatie

De vakken Aardrijkskunde, Geschiedenis, Natuur en Techniek worden in de groepen 5 t/m 8,  door de groepsleerkracht(en)  gegeven. We gebruiken de methode: Blink Wereld. We verwerken deze methode zowel digitaal als op papier.

Engels

Voor Engels gebruiken we de methode: Groove Me. Deze wordt gegeven door een native speaker.

Creatieve vakken

Op de Argonaut vinden we het belangrijk dat de kinderen hun creativiteit ontwikkelen. Naast het werken binnen de eigen groep aan allerlei vormen van creatieve vorming. Hierbij worden kinderen groep doorbroken verdeeld in kleine groepen. Deze groepen werken vervolgens aan diverse technieken.

Daarnaast werken we samen met Collage Almere die ons ondersteunt bij diverse creatieve projecten.  

Muziekonderwijs 1,2,3 Zing

Wij geven muziek aan de hand van de methode 1-2-3 Zing. Dit is een digitale flexibele en laagdrempelige manier van lesgeven in muziek van groep 1t/m 8.  

Bewegingsonderwijs

Beweging is belangrijk voor de totale ontwikkeling van een kind. De kleuters sporten in onze eigen speelzaal, zij mogen gymmen in hun ondergoed. De kinderen van de groepen 3 tot en met 8 krijgen twee keer per week vijfenveertig minuten bewegingsonderwijs van de vakleerkracht. De kinderen gymmen in een gymbroek en eventueel een T-shirt of een gympak. Ook sportschoenen zijn aan te raden. De gymzaal aan de Slagbaai bevindt zich op 5 minuten lopen van onze school.    

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Leerlingzorg

Binnen de school is een structuur van leerlingenzorg aanwezig. Het doel hiervan is om tijdig te kunnen signaleren of er voor een leerling of een groep leerlingen specifieke begeleiding nodig is. De intern Begeleider ( IB-er) van de school draagt de verantwoordelijkheid voor deze structuur.  De Intern Begeleider houdt regelmatig een groepsbespreking met de leerkracht(en) over zijn/haar groep. Toets resultaten, het gedrag en/of werkhouding kunnen onderwerp van gesprek zijn. Ook informatie vanuit ouders kan aanleiding zijn om kinderen te bespreken. Indien er opvallende zaken naar voren komen wordt er altijd contact opgenomen met de ouders. Wanneer de Intern Begeleider samen met de leerkracht constateert dat er zorgen of vragen zijn over de ontwikkeling van een kind, dan wordt dit in het zorgteamoverleg besproken. Vanuit Passend Onderwijs Almere zijn medewerkers aan onze school verbonden. Voor het leerlingvolgsysteem maken we gebruik van twee geautomatiseerde pakketten, het CITO LIB en Parnassys. 

De 5 niveaus van de zorgstructuur op de Argonaut

Zorgniveau 1: basisgroep + Incidentele zorg door eigen leerkracht

In zorgniveau 1 wordt het Planmatig Differentiëren (PD) door de leerkracht gevolgd. In zorgniveau 1 is de zorg gericht op de basisgroep en op kinderen met een vertraagde of versnelde ontwikkeling. De begeleiding in de groep wordt in niveau 1 door de eigen leerkracht geboden. De leerkracht beschrijft de onderwijsbehoefte in het groepsoverzicht. Het gaat hierbij om extra didactische maar ook om pedagogische onderwijsbehoeften (motoriek, samenwerking, spel, werkhouding, druk gedrag, etc.).

Zorgniveau 2: Interne zorg en externe consultatie

In zorgniveau 2 geeft de leerkracht aan dat de ondersteuning van de leerling in zorgniveau 1, zoals uitgevoerd in de afgelopen periode volgens het differentiatieplan niet voldoende is. Deze leerling wordt besproken in een leerlingbespreking. Deze leerlingbespreking vindt plaats op afroep van de leerkracht en wordt door de leerkracht voorbereid. Naar aanleiding van deze leerlingbespreking wordt er al dan niet besloten tot:-didactisch/diagnostisch onderzoek door interne deskundigen-aanpassing onderwijsbehoefte in bestaande subgroep-inzet orthotheek materialen. Na een periode van 6-8 weken worden bovenstaande acties geëvalueerd en besloten of externe zorg ingeroepen moet worden. (Zorgniveau 3) Externe consultatie. De externe consultatie zal in een gezamenlijk overleg met ouders, leerkracht en de ib’er besproken worden. Gedurende het schooljaar zijn er een aantal overleg momenten ingepland met de :

1. GGD- jeugdarts.

2. Leerling begeleidster Passend Onderwijs.

3. Collegiale Consultant

4.Ambulant Begeleider Passend Onderwijs

Zorgniveau 3: inroepen van externe zorg

Deze leerlingen hebben intensieve begeleiding nodig. Dit houdt in dat er externe instanties bij de leerling betrokken worden om te kijken of het mogelijk is de begeleiding op school verantwoord vorm te geven of dat er naar andere mogelijkheden voor het kind gezocht moet worden. Dit kan meerdere richtingen op gaan, waaronder:

1. De leerling wordt aangemeld bij het zorgteam (ZT) voor advies.

2. De leerling wordt aangemeld bij het zorg adviesteam (ZAT)

3. De leerling blijft binnen school met een OPP, door leerkracht en intern begeleider vorm gegeven.

4. De leerling wordt aangemeld voor het Talentenlab.

5. Leerling wordt aangemeld voor intelligentie onderzoek / dyslexietraining / Oké-op-school training/ logopedie etc.

6. De leerling wordt aangemeld voor psychologisch/psychiatrisch onderzoek bij Fornhese/MoleMann/De Kinderklinieketc.

7. Bureau Jeugdzorg of een andere zorginstantie (ouders melden zelf aan).

8. De leerling wordt aangemeld Passend Onderwijs. Voor advies en mogelijk observatie en onderzoek. Geen enkeleactie kan worden ondernomen zonder schriftelijke toestemming van de ouders/verzorgers. De interne begeleider isverantwoordelijk voor de coördinatie en de uitvoerende taken, bijvoorbeeld het invullen vaneen onderwijskundigrapport of HGW groeidocument. Hij/zij maakt afspraken en draagt zorg voor de planning van de activiteiten.

Zorgniveau 4: externe zorg (uitvoerende fase)In zorgniveau 4 wordt de ‘extra ondersteuning’ in gang gezet en worden keuzes gemaakt voor het aanbod voor deze leerling. De school dient een afweging te maken:

  1. eigen leerlijn /minimumdoelen, hiervoor wordt een OPP gemaakt
  2. doubleren
  3. aanmelding bij de CvI voor een aanvraag clusterindicatie voor een rugzak, dit alleen nog voor leerlingen met een taal/spraak stoornis.
  4. verwijzing binnen samenwerkingsverband ander BAO of SBO enz.

Zorgniveau 5: verwijzing SBO/ SO / andere basisschool

In zorgniveau 5 wordt het proces van verwijzen vorm gegeven. Dit kan definitief of van tijdelijke aard zijn. Voor het overgrote deel van de kinderen in het samenwerkingsverband voldoen zorgniveau 1t/m 4. Voor een aantal leerlingen is aanvullende zorg nodig. Dit noemen we zorgniveau 5.


Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning


  • De leraren stemmen het onderwijs zowel af op de onderwijsbehoeften van de groep(en) als de individuele leerlingen
  • De kinderen die extra uitdaging nodig hebben krijgen dit in onze Edisongroepen en binnen de eigen klas. Hierbij is het essentieel dat leerkrachten compacten en verrijken. 
  • De kinderen die extra ondersteuning nodig hebben ontvangen dit van experts vanuit Bureau Jade en Almeer Taal. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Peuterspeelzaal de Argonaut.

Onbezorgd aan het werk terwijl de kinderen spelen, ontdekken en zich in een fijne en veilige omgeving ontwikkelen? Topkids Kinderopvang zorgt daar met liefdevolle en professionele medewerkers, een uitstekende service én flexibiliteit graag voor. In het schoolgebouw van de Argonaut is onze peuterspeelzaal gevestigd, voor kinderen van 2 tot 4 jaar die toe zijn aan wat meer uitdaging dan thuis. Het activiteitenaanbod is dan ook gericht op de ontwikkelingsbehoefte van deze leeftijden. Deze vorm van opvang kan worden ervaren als een peuterbelevingsschool waarbij een goede voorbereiding, in de vorm van voorschoolse ontwikkeling, op de basisschool centraal staat. En dat in een op maat gemaakte inrichting die je nergens anders ziet! Er is veel aandacht aan de inrichting besteed om te zorgen dat het er knus, gezellig en licht uitziet. Er zijn fijne ruimtes gecreëerd en speciale hoekjes ingericht om de kinderen echt tot spelen aan te zetten. Wij bieden kinderopvang in een veilige en uitdagende omgeving, zodat kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen.  

Peuterspeelzaal de Argonaut is geopend op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 8.15 tot 12.15 uur tijdens schoolweken. Ben je nieuwsgierig geworden of op zoek naar een plekje voor je kind? Neem dan contact met op via 0346-214323 of stuur een e-mail naar info@topkids.nl.  

Terug naar boven