Rooms Katholieke Basisschool De Regenboog

Tochtwaard 14 1824 EZ Alkmaar

Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool De Regenboog

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

2021-2022

Opvallend is dat er relatief veel leerlingen zijn, die iets hoger scoren op de Eindtoets dan wij hebben geadviseerd. Wel is er hierbij, bij de meeste leerlingen, sprake van relatief kleine verschillen. Een groot deel van onze leerlingen heeft de Eindtoets naar verwachting gemaakt. Er was bij één leerling sprake van een groot verschil. Als we IEP Eindtoets vergelijken met onze IEP LVS komt deze ook grotendeels overeen.

Als school behalen wij goede scores voor het onderdeel lezen. Opvallend is dat bij het rekenen het onderdeel meten & meetkunde de meeste aandacht behoeft. We zetten het komende jaar in op het verbeteren van ons rekenonderwijs. Dit doen we door de leerkrachtvaardigheden te versterken op het gebied van kennis hebben van de leerlijnen, het rekenmuurtje en de didactische modellen, maar ook het weten welke materialen zij hieraan kunnen koppelen hoort hier bij. Daarnaast gaan we aan de slag met het hoofdfasemodel in combinatie met het werken met de Wereld in getallen 5.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, neemt elke school regelmatig tussentijdse toetsen af. Naast de methodegebonden toetsen zijn er ook toetsen die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van leerlingen in een betreffende vak in kaart brengen. Leerkrachten volgen de leerlingen dagelijks in hun ontwikkeling. Elk kind ontwikkelt zich op eigen wijze en tempo en daar wordt zo goed mogelijk bij aangesloten.

Welke plaats hebben de tussenresultaten in het onderwijsproces en hoe worden deze gerealiseerd?

De tussenresultaten worden middels afname IEP gemeten. De resultaten worden op school-, groeps- en individueel niveau geanalyseerd, verklaard en de nodige acties op uitgezet.

De resultaten vergelijken we als volgt; het kind wordt voornamelijk met zichzelf vergeleken;

  • Is er groei te zien?
  • Is dit de verwachte groei of hadden we meer mogen verwachten?
  • Wat heeft goed gewerkt?OF wat heeft niet gewerkt?

Er zijn structurele groepsbesprekingen en leerlingbesprekingen waarin resultaten en ontwikkeling van individuele leerlingen, maar ook de groep geëvalueerd wordt. Eventuele interventies gericht op leerlingen of groepen worden gepland en uitgevoerd.

In de kleutergroepen wordt de ontwikkeling van de kinderen gevolgd met ''Inzichtelijk''. Inzichtelijk is een compleet systeem, waarin kindgericht werken centraal staat. Ontwikkeling bij kinderen wordt gevolgd en geregistreerd en direct omgezet naar o.a. overzichten en resultaten per groep en individuele leerlingoverzichten.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Overgang naar het voortgezet onderwijs
Onze dagelijkse observaties, het handelen van de kinderen en de overleggen met collega’s en ouders geven een goed beeld van de ontwikkeling van een kind. Wij maken gebruik van het leerlingvolgsysteem van IEP. Hierin leggen wij de ontwikkeling van een kind vast. In dit leerlingvolgsysteem maken de kinderen vanaf groep 3 aanvullend twee keer per jaar genormeerde toetsen. De vakgebieden technisch en begrijpend lezen, spelling en rekenen komen hierin aan bod. 

Door alle observaties en informatie samen te voegen hebben wij een duidelijk beeld van de ontwikkeling van een kind. Zo geven wij als team ieder kind een passend schooladvies voor het voortgezet onderwijs. 

Groep 7 In een gesprek met de leerkracht en uw kind wordt er eind groep 7 een voorlopig advies besproken. Dit advies is gebaseerd op het beeld van het team en de resultaten van zeven jaar basisonderwijs en betreft de gehele ontwikkeling van het kind. 

Groep 8 In groep 8 volgen we een vast traject in de begeleiding van kinderen en hun ouders bij overstap naar het voortgezet onderwijs. Tijdens een informatieavond worden ouders van de kinderen uitgebreid geïnformeerd. In het schooljaar 2023-2024 wordt er voor het eerst landelijk gewerkt met de doorstroomtoets voor de kinderen in groep 8. Voorheen heette deze toets de eindtoets. De eindtoets werd altijd half april gemaakt. De nieuwe doorstroomtoets wordt in eerder afgenomen, in februari. Dit heeft tot gevolg dat wij ook een andere planning qua toetsen en gesprekken gaan volgen. 

Wanneer? Wat?
Tussen 10 en 31 januari
De leerkrachten hebben een gesprek met kinderen en de ouders en geven een voorlopig advies. 

Tussen 1 en 16 februari
Kinderen maken de landelijk verplichte doorstroomtoets op school. 

Uiterlijk 15 maart
De uitslagen van de doorstroomtoets zijn bekend bij de scholen. Als de score hoger uitvalt, kan de uitslag leiden tot een aanpassing van het voorlopige schooladvies. Wanneer het niet in het belang van het kinds is, kan de school besluiten om het advies niet bij te stellen. Dit besluit moet gemotiveerd worden door de school. 

Uiterlijk 24 maart
In een gesprek met kinderen en de ouders ontvangen zij het definitieve schooladvies. De kinderen krijgen dit definitieve schooladvies op papier. 

Tussen 25 en 31 maart
Alle kinderen melden zich, met hun definitieve advies, aan op het voortgezet onderwijs. Kinderen die de overstap maken naar het voortgezet speciaal onderwijs (vso) kunnen zich al eerder met een voorlopig schooladvies aanmelden bij het vso. 

Wat vinden wij van de doorstroomtoets? 
Wij zijn geen voorstander van de doorstroomtoets. Er wordt maar een beperkt deel van de basisvaardigheden getoetst. Daardoor zijn belangrijke vaardigheden onderbelicht. Denk hierbij aan teksten schrijven, kritisch lezen, verbanden leggen, redeneren met getallen, mondelinge taalvaardigheid en nog veel meer. Dit zijn allemaal onderdelen van rekenen, taal en lezen die niet te meten zijn in een toets. Voor ons zegt de doorstroomtoets niets over wat een kind kan, weet, begrijpt en geeft het geen voorspelling voor succes in het leven. Daarbij willen ons niet bezighouden met 'teaching to the test', wat in het onderwijs wel veel gebeurt. De lesdagen worden dan ingevuld met kennis en vaardigheden die op de toetsen van pas komen. Ons onderwijs is erop gericht om kinderen te ondersteunen. Als jong mens, zelfbewust worden en ontdekken wat jouw mogelijkheden en talenten zijn. We vinden dat allerlei belangrijke vaardigheden aan bod moeten komen, niet enkel de vaardigheden die bij de toetsen terugkomen. Op school is er daarom ruimte voor wie jij als kind echt bent, voor wat je kunt en wat je wilt. We onderzoeken en ontdekken voortdurend waar kinderen in hun brede ontwikkeling staan


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De wereld van vandaag verandert razendsnel en de samenleving wordt steeds diverser en internationaler. De kinderen maken op dit moment deel uit van een gezin, een familie, van een klas. Maar zetten op onze school ook de eerste stappen richting het wereldburgerschap. Verbinden is een belangrijk kernwoord op de Regenboog. Wij vinden het onze taak om zowel kinderen, leerkrachten en ouders met elkaar verbinden. Wat houdt je bezig en wat zijn je drijfveren en talenten? Door te verbinden geven we elkaar een kijkje in onze werelden wat begrip, respect en verwondering oplevert. Wij zien onze school als een oefenplek voor onze leerlingen en dus de wereldburgers van de toekomst. De kinderen leren omgaan met een regenboog aan verschillen; in de klas, in de buurt, in het land en in de wereld. We vinden het van groot belang dat leerlingen leren wisselen van perspectief. Kinderen leren zich in te leven in mensen uit het verleden, mensen die leven in andere landen en mensen die andere belangen hebben dan jijzelf

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Veiligheid
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven