Christelijk IKC De Schalm

Kerkstraat 60 2951 GL Alblasserdam

Schoolfoto van Christelijk IKC De Schalm

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Met ingang van schooljaar 2023-2024 wordt de doorstroomtoets afgenomen in februari. De Schalm gebruikt de IEP doorstroomtoets om een aantal belangrijke vaardigheden te meten, namelijk: spelling, woordenschat, begrijpend lezen, technisch lezen en rekenen. Dit onderzoek is wettelijk verplicht voor enkele vormen van voortgezet onderwijs.

In de afgelopen jaren scoren we op De Schalm boven het landelijk gemiddelde. Hier zijn we uiteraard erg trots op.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De verwijzing naar het Voortgezet Onderwijs vanuit De Schalm vindt altijd plaats volgens een vastgesteld protocol. Op basis van de informatie uit het leerlingvolgsysteem dat van groep 1 t/m 8 gebruikt wordt, geven de leerkrachten van de bovenbouw, directeur en Intern Begeleider gezamenlijk een schooladvies af. Een individueel schooladvies, dat het beste aansluit bij de mogelijkheden van de leerling en dat besproken wordt met de ouders.
Circa 80% van de verwijzingen wordt aanvaard door de scholen voor Voortgezet Onderwijs. In sommige gevallen is een extra gesprek nodig om de aansluiting af te stemmen.
Omdat we graag willen dat elk kind een goede start maakt in het Voortgezet Onderwijs wordt, nadat de verwijzingen zijn vastgesteld, met de betreffende scholen over elk kind een gesprek gevoerd waarin alle onderwijsaspecten aan de orde komen.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

We willen binnen het kindcentrum een omgeving creëren waarin de inspiratie die wij in de Bijbel vinden in ons dagelijks onderwijs tot uiting komt. Binnen de groep streven we naar onderwijs op maat, waarbij getracht wordt de maximale ontwikkeling, passend bij het kind, te halen. Dit alles gerelateerd aan wat wij als kindcentrum kunnen bieden. Een plaats waar iedereen zich veilig, gerespecteerd en gewaardeerd voelt. Het kindcentrum hoort vanuit deze uitgangspunten een plaats te zijn waar iedereen zich veilig, gerespecteerd en gewaardeerd voelt, om zo te komen tot een optimale ontwikkeling. De leerkracht heeft hierin een voorbeeldfunctie en reflecteert op eigen handelen. Onze opdracht is te zorgen voor een veilige, rustige, overzichtelijke en gestructureerde omgeving waarin elk kind zichzelf durft te zijn en zich maximaal kan ontplooien. De leerkracht is er voor iedereen en werkt aan een goede relatie met kinderen en ouders. De leerkracht heeft oog voor de autonomie en competentie van de kinderen en vervult daarbij een ondersteunende, motiverende en activerende rol. In ons onderwijs komt dat tot uiting door het realiseren van een doorgaande lijn van groep 1-2 tot en met 8, met aandacht voor hoofd, hart en handen

Wij gebruiken de aanpak van De Vreedzame School, waarin de eigen kracht van kinderen centraal staat, waarin iedereen een stem heeft, zich gezien en gehoord voelt, en op een positieve manier met elkaar omgaat. Kinderen worden opgeleid tot mediator, en krijgen ook andere verantwoordelijkheden. In de klas én in het kindcentrum. Kinderen leren zo, door te doen, allerlei vaardigheden die ze nodig hebben als (toekomstig) burger in onze democratische samenleving.De klas en het kindcentrum als geheel, worden een oefenplaats voor actief en democratisch burgerschap. De Vreedzame School streeft er naar om kinderen te leren:

  • Op een positieve en zorgzame manier met elkaar om te gaan.
  • Op een democratische manier met elkaar beslissingen te nemen.
  • Constructief conflicten op te lossen.
  • Verantwoordelijkheid te nemen voor elkaar en voor de gemeenschap.
  • Open te staan voor verschillen tussen mensen. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • respect voor iedereen
  • veilige omgeving
  • optimale ontwikkelkansen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Schalm is positief beoordeeld door de Onderwijsinspectie en voldoet aan de basisvoorwaarden voor kwaliteit.

In onze missie stellen wij met betrekking tot onze kwaliteit:Wij bieden onderwijs op een kwaliteitsniveau dat uitstijgt boven het landelijk gemiddelde. Kinderen op hun eigen niveau excellent onderwijs geven is onze topprioriteit.

Terug naar boven