IKC 't Nokkenwiel

Boerenpad 1 2953 BA Alblasserdam

Schoolfoto van IKC 't Nokkenwiel

Het team

Toelichting van de school

Onze school zou je kunnen karakteriseren op basis van een aantal steekwoorden/zinnen zoals: kindvriendelijk, goede zorg voor de specifieke behoeften en mogelijkheden van kinderen, actief voor en met de kinderen, samenwerking tussen leerlingen, aandacht voor pedagogisch klimaat, verantwoordelijkheid van kinderen, zelfstandigheid van kinderen en een sterke aandacht voor de uitstraling van de lokalen. De samenwerking met ouders is essentieel. De contacten met ouders zijn veelvuldig en divers. De leerkracht zoekt actief communicatie met ouders als partner.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Indien een leerkracht vanwege ziekte of verlof afwezig is, wordt er intern gekeken of er leerkrachten zijn die extra willen werken. Wij prijzen ons gelukkig met een team waarin leerkrachten extra willen werken om ervoor te zorgen dat de lessen gewoon door kunnen gaan. 

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De school maakt tevens gebruik van docenten voor vormingsonderwijs. Alle leerlingen van de groepen 5, 6 en 7 krijgen wekelijks in circuitvorm lessen van vakleerkrachten:

- vakleerkracht Islamitisch vormingsonderwijs
- vakleerkracht Humanistisch vormingsonderwijs
- vakleerkracht Godsdienstig vormingsonderwijs

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In iedere kleutergroep is een aantal hoeken gecreëerd, die regelmatig veranderen van karakter. De themahoek verandert bijvoorbeeld in een ziekenhuis, een restaurant, een winkel, het huis van Sinterklaas of een griezelhoek. Het uitwerken van een thema gebeurt vaak in overleg met de kinderen, zodat de betrokkenheid wordt vergroot. Door steeds verschillende situaties in de klas te creëren, maken we de kleuters nieuwsgierig. Door   eigen keuzes zijn ze gemotiveerd bezig waardoor ze zich optimaal kunnen ontwikkelen.

De leerkrachten zorgen door deze constante verandering in aanbod voor nieuwe inspiratie om spelend te kunnen leren. Verder is er alle gelegenheid voor de kleuters om op wat voor manier dan ook te bouwen, zoals bijvoorbeeld aan de bouwtafel met kleine blokjes, de bouwhoek met grote blokken en met allerlei constructiemateriaal. In iedere groep zijn water- en/of zandtafels aanwezig. Natuurlijk is er een puzzelkast die vol staat met allerlei speelleermateriaal.    

Een paar keer per dag zitten alle kleuters in de grote of kleine kring. Hier worden reken- en leergesprekken gehouden, verhalen voorgelezen, liedjes gezongen, spelletjes gedaan en het meegebrachte eten en drinken genuttigd.  

De persoonlijke relatie van de leerkracht met ieder kind afzonderlijk is erg belangrijk. Als het kind zich veilig voelt op school, zal het zich beter kunnen ontplooien. Op school krijgt de kleuter volop de gelegenheid om zich buiten uit te leven in het spel. Er wordt gespeeld met allerlei buitenspelmateriaal en er kan gespeeld worden met de schommel en het klimtoestel. Binnen kan in het speellokaal geklommen en geklauterd worden en regelmatig is er tijd voor dans en muziek.   

Het planbord bij de kleuters:   
Het planbord is een middel om de taak op een eenvoudige manier in beeld te brengen. De hoofdindeling van het bord is als volgt: in de bovenste horizontale lijn hangen pictogrammen voor de verschillende activiteiten. Verticaal staan de namen van de kinderen. De kinderen laten d.m.v. het plaatsen van een magneetje zien wat zij al gedaan hebben. Op het bord is vaak te zien hoeveel leerlingen maximaal aan een bepaalde activiteit kunnen werken. De verplichte taken hangen vooraan en zijn te herkennen aan een teken (geel strookje eronder). Op deze wijze werken we met de kinderen aan taakverantwoordelijkheid, zelfstandigheid en leren de kinderen tevens omgaan met een registratiemanier.   

Indeling en werkwijze voor groep 1/2:

Op het bord kunnen zeven of meer activiteitenkaartjes worden opgehangen. De leerkracht bepaalt voorafgaand aan een nieuwe week welke activiteiten een plaats krijgen op het planbord. Daarbij wordt gezorgd voor voldoende afwisseling in activiteiten. Hierbij staan ook de verplichte werkjes/taken voor de komende week. Verplichte werkjes kunnen voor groep 1 en 2 verschillend zijn. Op individueel niveau kunnen afspraken met kinderen worden gemaakt. Dat kan zijn een moeilijker werkje of dat werkvormen gedifferentieerd worden aangeboden. De taak duurt een week. Een aantal werkjes is verplicht. Aan het eind van de weektaak dienen de verplichte werkjes gedaan te zijn.          

Huisbezoek
De kleuter is een groot deel van de dag op school. Het contact tussen ouders en school is dus erg belangrijk. De school moet een aanvulling zijn op de opvoeding thuis. De groepsleerkrachten in de kleuterbouw gaan één keer in de kleuterperiode op huisbezoek.       

Pauzemoment
Elke ochtend drinken en eten de kinderen in de kring. Ze mogen dan iets te eten en drinken meenemen van huis. We adviseren u niet teveel mee te geven en vooral gezond. Te denken valt aan bijvoorbeeld:
•        Ligakoek 
•        Kaakjes 
•        Wat fruit (gepeld/ongepeld/geschild) 
•        Een plakje ontbijtkoek 
In de groepen 1 tot en met 3 is er op dinsdag fruitdag.       

Gym in het speellokaal:

Minimaal 1 keer in de week gaan we met de kinderen naar het speellokaal. De kinderen hebben daar gymkleding voor nodig: gymschoenen zonder veters (balletschoenen of bootschoenen zijn ook prima), een t-shirt en een korte broek of een gympakje. De gymtas krijgen de kinderen van school en deze blijft op school. Voor elke vakantie gaat deze tas mee naar huis, zodat de kleding gewassen kan worden.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Bij de meeste vakken starten we nieuwe onderwerpen steeds met de hele groep door middel van een korte instructie. Kinderen die de leerstof al beheersen kunnen alvast zelfstandig aan de taak beginnen. De leerkracht legt alle leerstof goed uit. Daarna wordt de leerstof door de kinderen geoefend via een taak. Soms hebben kinderen een verlengde instructie nodig. De leerkracht geeft dan extra instructie aan de instructietafel. Deze stappen staan allemaal in het ADI-model (Activerende Directe Instructie) en wordt door de leerkrachten nauw gevolgd.  

In een aantal gevallen wordt er pre-teaching gegeven. De kinderen krijgen de leerstof dan al van tevoren aangeboden, zodat ze weten wat er die dag aan de orde komt. Voor kinderen die bijvoorbeeld last van faalangst hebben, is dat heel prettig.  

In de dag- en weektaak wordt de basisstof en extra stof aangeboden en soms wordt de leerstof beperkt/aangepast voor een leerling. Er is minimaal één keer per dag taaktijd. De tijdbesteding aan de taak wordt vanaf groep 1 opgebouwd.     

Plusklas / levelwerk:
Kinderen leren op verschillende manieren. Zij kunnen speciale uitdaging nodig hebben. Er is een aanbod voor meer- en hoogbegaafden in de plusklas en met levelwerk. De plusklas wordt geleid door een leerkracht die hiervoor een opleiding gevolgd heeft.                   

Weektaak:   
Om de kinderen te leren verantwoordelijkheid te nemen voor hun taak, laten we hen gebruik maken van een dag- of weektaak. De taken die zij voor die dag of week moeten gaan uitvoeren, mogen zij zelfstandig plannen op de dag die ze het prettigst vinden. Dit wordt stapje voor stapje opgebouwd en begint al bij de kleuters. Met deze manier van werken bevorderen wij het zelfstandig werkvermogen van het kind en leren we de kinderen verantwoordelijkheid te nemen voor de taak die het heeft ingepland.

Veilig in het verkeer:
De veiligheid in en om de school vinden wij erg belangrijk. Kinderen worden verkeersveilig gemaakt. Hiervoor gebruiken we het onderwijsprogramma ‘School op Seef’. Door de inspanning van ouders en de werkgroep Verkeer in samenwerking met de leerkrachten worden er praktische verkeerlessen georganiseerd. De groepen 7 doen jaarlijks een theoretisch én praktisch verkeersexamen. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan de veiligheid van de schoolomgeving. We mogen al een aantal jaar het predicaat ‘School op Seef’ aan de muur hangen. We zijn hier erg trots op, omdat wij op deze manier weten dat we met deze verkeerslessen de kinderen optimaal leren zich veilig in het verkeer te begeven.   

Methoden:   
Op onze school werken we met verschillende methoden; rekening houdend met onze uitgangspunten. Bij de peutergroepen gebruiken we Peuterplein/ Piramide en LOGO 3000 en in groep 1-2 gebruiken we onder andere Kleuterplein en LOGO 3000 als bron voor ons thematisch werken.

Vanaf groep 3 gebruiken we de methoden: Veilig Leren Lezen, Estafette, Nieuwsbegrip, Pennenstreken, Blits, Wereld in Getallen, Naut, Brandaan en Meander.  

Engelstalig onderwijs
Onze school heeft er voor gekozen om Engelstalig onderwijs aan te bieden in de groepen 1 tot en met 8. De afgelopen jaren is het team bijgeschoold om de Engelse lessen goed te kunnen geven. Wij werken met de methode Join in.                                          

Extra mogelijkheden op deze school

Terug naar boven