Waar mensen samenwerken, gaan soms dingen mis. Als ouder kun je vragen hebben of ontevreden zijn over de manier waarop school zaken aanpakt (denk aan de communicatie vanuit de school, de manier waarop je kind begeleid wordt, schoonmaakwerkzaamheden enz.). Wij gaan ervan uit dat we de meeste klachten in onderling overleg kunnen oplossen. Blijf er dan ook niet mee rondlopen maar leg een klacht neer waar deze hoort op school:
- bij de leerkracht als het gaat om zaken die spelen in de klas;
- bij de directeur als het gaat om klasoverstijgende onderwerpen.
Als je er met de leerkracht en de schoolleiding niet uitkomt, oftewel als naar jouw mening de klacht niet naar behoren is opgelost, dan kun je deze voorleggen aan het schoolbestuur of voor een objectief onderzoek aan onze klachtencommissie. In de afweging welk vervolg het meest wenselijk is, kun je je laten bijstaan door de contactpersoon van school en/of de extern vertrouwenspersoon.
Met name bij klachten over ongewenste omgangsvormen op school, zoals pesten, ongewenste intimiteiten, discriminatie, agressie en geweld, kunnen ouders en kinderen een beroep doen op de ondersteuning door de contactpersonen. De contactpersonen zijn er voor jou. Zij luisteren naar je, geven je informatie over mogelijke vervolgstappen en brengen je indien wenselijk in contact met de externe vertrouwenspersoon voor verdere ondersteuning.
Nuttige adressen:
De contactpersoon is als leerkracht werkzaam op school:
Merel Iking (0252 544359)
De externe vertrouwenspersoon is een objectieve deskundige van buiten de school. Hij/zij begeleidt u bij het vinden van een oplossing van de door u gesignaleerde klacht. Klachten over ongewenst gedrag, die u onvoldoende vindt opgelost, kunt u voorleggen aan de klachtencommissie. De externe vertrouwenspersoon begeleidt u in het traject:
Vivian Donker , werkzaam bij Onderwijs Advies (0182 556499)
v.donker@onderwijsadvies.nl
Anti-pest coördinator:
Merel Iking (0252 544359)
Schoolbestuur:
Meer Primair (023-5542350)
https://meerprimair.nl
Klachtencommissie:
Landelijke Klachtencommissie
Stichting Onderwijsgeschillen
Postbus 85191, 3508 AD Utrecht (030 2809590)
info@onderwijsgeschillen.nl
Vertrouwensinspecteur:
Voor een onafhankelijk advies in geval van een klacht, kunt u ook contact opnemen met de vertrouwensinspecteur.
Centraal meldpunt is 0900-1113111; op werkdagen van 08.00 uur tot 17.00 uur.
Inspectie van het onderwijs:
www.onderwijsinspectie.nl
info@owinsp.nl
Vragen over onderwijs: 0800-8051 (gratis)