IKC De Lente

Langerak 42 2157 PG Abbenes

Schoolfoto van IKC De Lente

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Tot en met het schooljaar 2018-2019 heeft IKC De Lente de Cito Eindtoets afgenomen. Als gevolg van de schoolsluiting i.v.m. Covid 19 heeft de minister van onderwijs besloten dat er in het schooljaar 2019-2020 geen Eindtoets Basisonderwijs afgenomen zou worden.

In 2020-2021 heeft ons IKC de overstap gemaakt naar de IEP eindtoets. Ook bij deze eindtoets voldoen de resultaten aan de door de onderwijsinspectie gestelde doelen.

De advisering van de school voor het middelbaar onderwijs sloot aan op de behaalde resultaten van de leerlingen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om de ontwikkeling van elke leerling zo goed mogelijk te volgen, worden vorderingen zorgvuldig geregistreerd. Hiervoor wordt onder andere gebruik gemaakt van het digitale zorgdossier. In de kleutergroepen wordt gewerkt met de leerlijnen van Parnassys. In de groepen 3 t/m 8 worden toetsen afgenomen die horen bij de gebruikte leermethodes. Door goed te volgen, kunnen wij werk en uitleg tijdig aanpassen aan wat nodig is voor het kind. Ook wordt op onze school gebruik gemaakt van het Cito Volgsysteem primair onderwijs (het leerling- en onderwijsvolgsysteem). De scores van deze toetsen zijn landelijk genormeerd, zodat de school de leerresultaten van het onderwijs kan vergelijken. De scores worden aangeduid in niveaus, die weergeven of het behaalde resultaat op de toets hoger, lager of juist gemiddeld is ten opzichte van leeftijdgenoten. Voor groep 3 t/m 8 zijn dit onder andere toetsen op het gebied van technisch lezen, begrijpend lezen, woordenschatontwikkeling, spelling en rekenen. Naast de leerontwikkeling volgen wij de leerlingen ook nauwgezet ten aanzien van hun sociaal-emotionele ontwikkeling.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Voor de overgang van de basisschool naar het voortgezet onderwijs vinden specifieke oudergesprekken plaats om te bespreken welke vorm van onderwijs voor het kind het meest geschikt is. Daarbij wordt een schooladvies vanuit de basisschool gegeven.Na de gesprekken kunnen de ouders samen met hun kind een school voor voortgezet onderwijs kiezen. De ouders hebben het recht een eigen keuze te maken. Na aanmelding wordt het advies van de basisschool aan de uitgekozen school doorgegeven. Er vindt een warme overdracht plaats tussen de basisschool en voortgezet onderwijs.Voor het formuleren van het advies wordt gebruik gemaakt van het Meer Primair document PO-VO (primair onderwijs – voorgezet onderwijs). In dit document staat precies vermeld welke gegevens de school verzamelt om tot een goed advies te kunnen komen. Het document is in te zien op school. De start van dit proces is in groep 6.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Al onze leerlingen verdienen aandacht en zorg. Sommige leerlingen hebben iets meer specifieke zorg of ondersteuning nodig. Dat zijn bijvoorbeeld leerlingen die moeite hebben met het leren of hier juist erg snel in zijn. We streven ernaar om de leerlingen die het nodig hebben extra instructie of andere oefenstof te geven. Onze leerkrachten stemmen, binnen hun mogelijkheden, het onderwijs af op de ontwikkeling en de onderwijsbehoeften van het kind. Mocht uw kind specifieke zorgbehoefte hebben en u bent hiervan op de hoogte dan vernemen wij dat graag bij de aanmelding. In een eerste gesprek zullen we afstemmen of de zorg die uw kind behoeft ook door ons team, bij ons op school, geboden kan worden. Voor ons is het van belang dat ieder kind op de juiste plek onderwijs krijgt. Dat verstaan wij onder Passend Onderwijs. Mocht onze school niet de juiste plek zijn voor uw kind dan zullen wij samen een passende plek zoeken.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • betrokken op elkaar
  • goed pedagogisch klimaat
  • leren in en om de school

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven