Op De Oranjerie volgen we de aanpak Sociaal Emotioneel Leren (van Overveld), die deel uitmaakt van ons beleid Omgaan met elkaar. Van jongs af aan maken we onze kinderen bewust van de ik-competenties, de jij-competenties en de wij-competenties. Ook onze teamleden werken vanuit deze competenties en leren ze onze kinderen bewust aan. Onze Coördinator Sociale Veiligheid ontwikkelt, samen met de leden van de expertgroep Sociale Veiligheid, beleid om nog beter met elkaar om te gaan op De Oranjerie. Ze hebben we jaarlijks in de eerste weken van het schooljaar extra aandacht aan de fasen van groepsvorming. In de groepen stellen we samen met onze leerlingen doelen op het gebied van sociale veiligheid en zorgen we er met elkaar voor dat we deze doelen halen.
Uitwerking van Sociaal Emotioneel Leren op De Oranjerie
Ook dit schooljaar staat de groepsvorming centraal. De activiteiten die plaatsvinden tijdens de fasen van groepsvorming dragen bij aan een goed pedagogisch klimaat en verkleint hiermee de kans op ongewenst gedrag. Naast de aandacht voor groepsvorming gaan we vanaf dit jaar werken met Sociaal Emotioneel Leren (SEL). De ontwikkeling op rekenen, taal en lezen is zeer belangrijk maar niet zonder Sociaal Emotioneel Leren. De sociale en emotionele vaardigheden zijn belangrijke levensvaardigheden.
SEL is het proces waarbij leerlingen noodzakelijke kennis, attituden en vaardigheden verwerven en toepassen. Met als doel beter te worden in het omgaan met zichzelf en de ander. SEL bestaat niet alleen uit het geven van lessen over sociale en emotionele competenties, maar ook over het flexibel en effectief inspelen op situaties in diverse contexten in en buiten de school. Het gaat om levensvaardigheden waarmee we onszelf, onze vriendschappen en ons leven vormgeven. Het aanleren van SEL-competenties kan bijdragen aan het welbevinden van kinderen en aan de realisatie van een veilige leer- en leefomgeving binnen de school.
De vaardigheden worden weggezet in 5 competentiedomeinen. Deze zijn onderverdeeld in drie groepen: ik-competenties, jij-competenties en wij-competenties:
Ik-competenties - Besef van zichzelf Zelfmanagement
Jij-competenties - Besef van de ander Relaties kunnen hanteren
Wij-competenties - Keuzes maken
Ik-competentie: Herkennen van de signalen van ons lichaam (hoofdpijn, spierpijn, transpiratie). Emotietaal gebruiken om emoties te controleren of te doven. Strategieën inzetten om beter om te gaan met heftige emoties
Jij-competentie: Empathie (Wat denkt en voelt de ander?). Lichaamstaal. Sociale vaardigheden
Wij-competentie: Normen en waarden. Morele vraagstukken. Probleemoplossende vaardigheden
Voor het werken met Sociaal Emotioneel Leren en het spreken van dezelfde taal binnen school hebben wij de volgende drie afspraken:
· Wij zijn goed voor onszelf.
· Wij zijn goed voor elkaar.
· Wij zijn goed voor onze omgeving.