Probleem bespreekbaar maken
Overal waar mensen samenwerken, kan iets fout lopen. Ook op een school. Als school voelen wij ons verantwoordelijk voor het realiseren van een veilige school met een prettig pedagogisch klimaat. Mochten er ondanks onze inspanningen toch zaken anders gaan dan u verwacht had, dan kunt u ons hierop aanspreken. Heeft u een probleem op school dan raden wij u aan dit probleem te bespreken. Problemen zijn er om in een vroeg stadium herkend en onderkend te worden. Het eerste aanspreekpunt is de leerkracht van uw kind. Zorg ervoor dat u een probleem tijdig bespreekbaar maakt, zodat we samen aan een snelle oplossing kunnen werken. Hoe eerder u aan de bel trekt, hoe beter. Een open en transparante communicatie vanuit wederzijds vertrouwen is voor ons van groot belang. Wij gaan ervan uit dat een gesprek met de leerkracht in de meeste gevallen bijdraagt aan de oplossing voor uw probleem. Als het gesprek naar uw mening te weinig oplevert, kunt u contact opnemen met de directeur van de school.
Vertrouwenspersonen
Daarnaast kunt u zich wenden tot Véronique Hoogenes, zij is de vertrouwenspersoon van de school. Zij weet de weg om uw klacht op een andere wijze aan de orde te stellen. Het kan zijn dat uw klacht een zeer vertrouwelijk karakter draagt. U wilt daarmee niet naar de schoolleiding, maar u vindt het wel noodzakelijk dat er contact is met iemand van de school.
Bij klachten over ongewenste omgangsvormen op school, zoals pesten, ongewenste intimiteiten, discriminatie, agressie en geweld, kunnen ouders en leerlingen een beroep doen op de ondersteuning door de externe vertrouwenspersoon. De externe vertrouwenspersoon is onafhankelijk en is er om met u verder over de klacht te praten en u te ondersteunen bij eventuele verdere stappen. De externe vertrouwenspersoon bij het bestuur is Laura van Yperen en is aangesteld voor alle scholen van de Scholengroep Holland. Ze is per mail te bereiken op onderstaand email adres:
vertrouwenspersoon@scholengroepholland.nl
Klacht
Komt u er met de schoolleiding niet uit en hebt u de onafhankelijke vertrouwenspersoon ook al gesproken, dan is het college van bestuur de laatste mogelijkheid om binnen de school het probleem op te lossen. Doet dat bij voorkeur schriftelijk. In uw brief aan het college van bestuur geeft u aan wat het probleem is, hoe u het ervaart en hoe naar uw mening het probleem is behandeld door de leerkracht c.q. directeur waarmee u hebt gesproken. Daarnaast is het goed als u in die brief ook nog eens uw voorstellen voor oplossing van het probleem weergeeft. Vraag in uw brief om een afspraak om het probleem samen op te lossen. Voor verdere informatie over het indienen van een klacht bij het college van bestuur verwijzen wij u naar de klachtenregeling onderwijs.
Stichting Onderwijsgeschillen
Soms is een meningsverschil van dien aard, dat u een klacht hierover wilt indienen bij een onafhankelijke instantie. Die mogelijkheid is er. Voor de school is een klachtenregeling onderwijs vastgesteld. De school is voor de behandeling van klachten aangesloten bij de onafhankelijke klachtencommissie ‘Stichting Onderwijsgeschillen’. Meer informatie vindt u op de website: Onderwijsgeschillen. Op de website van onze school vindt u de procedure Landelijke Klachtencommissie Onderwijs.
Meldingsplicht
De wet verplicht personeelsleden om het college van bestuur onmiddellijk te informeren als zij – op welke manier dan ook - informatie krijgen over een mogelijk zedenmisdrijf, gepleegd door een medewerker van de school tegen een minderjarige leerling. Het bestuur heeft de plicht om in alle gevallen dan aangifte te doen bij de vertrouwensinspecteur. Bij de inspectie van het onderwijs werken vertrouwensinspecteurs bij wie u terecht kunt voor het melden van klachten op het gebied van seksuele intimidatie en seksueel misbruik, lichamelijk geweld, grove pesterijen, geweld, extremisme, discriminatie, onverdraagzaamheid en fundamentalisme en radicalisering. De vertrouwensinspecteurs zijn tijdens kantooruren bereikbaar op telefoonnummer 0900-1113111 (lokaal tarief). Een vertrouwensinspecteur is aanspreekpunt voor betrokkenen bij scholen en helpt bij het zoeken naar oplossingen, bij het vinden van de juiste weg of bij het doen van aangifte. Ook de externe vertrouwenspersoon kan de klager bijstand verlenen bij het doen van aangifte bij politie of justitie.
Klachtenregeling op school
Scholen zijn verplicht een klachtenregeling te hebben. Uitgangspunt van de klachtenregeling is dat klachten, problemen en vragen in eerste instantie worden besproken met degene die direct met de kwestie van doen heeft. Heeft u bijvoorbeeld een klacht over (het lesgeven van) een leerkracht, dan wordt verwacht dat u contact opneemt met de betrokken leerkracht. Het is uiteraard de bedoeling dat de klacht naar tevredenheid wordt opgelost. Lukt het niet in overleg met de leerkracht de klacht op te lossen dan is het goed om contact op te nemen met de directie.
De klachtenregeling van Scholengroep Holland, ons schoolbestuur, is van toepassing. De procedure van de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs (LKC) is tevens te vinden op onze website.