Bron: <b>DUO</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_vo/3a2bd521-797b-488d-a466-ce284755bb1c" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het Coornhert Lyceum wil de leerlingen in de eerste plaats tot goede leerprestaties brengen. Daarnaast vinden we het belangrijk dat onze leerlingen de ruimte krijgen om zich persoonlijk te ontwikkelen tot een evenwichtig en gelukkig mens.
De activiteiten op school zijn erop gericht dat elke leerling het diploma behaalt, minimaal op het niveau van het schooladvies van de basisschool. Wij werken aan constante verbeteringen van ons onderwijs in samenspraak met leerlingen en ouders. De school staat bekend als een school waar cultuur een essentieel deel uitmaakt van de vorming van de leerlingen en waar leerlingen ruimte en aanmoediging krijgen om zich optimaal te ontwikkelen. Het Coornhert Lyceum is een erkende Cultuur Profiel School.
In onze leerlingzorg zijn preventie en vroegtijdig signaleren belangrijk. Op vaste momenten tijdens het schooljaar wordt aandacht besteed aan het voorlichten en trainen van leerlingen. Bijvoorbeeld in weerbaarheid, motivatie, omgaan met conflicten maar ook in studievaardigheden en plannen. Waar nodig worden programma’s op maat ingezet. De school geeft trajectbegeleiding en heeft daar een eigen ruimte met huiskamersetting voor ingericht. Vroege signalering en een snelle aanpak van problemen bij een leerling of een groep leerlingen werkt effectief en kan meer problemen in de toekomst voorkomen. Daar zetten we op in. De leerlingzorg wordt uitgevoerd door de mentoren en in de tweede lijn door een gespecialiseerd team van medewerkers.