Het Stedelijk ISK

Mekkelholtspad 4 7523 DC Enschede

  • Schoolfoto van Het Stedelijk ISK
  • Schoolfoto van Het Stedelijk ISK
  • Schoolfoto van Het Stedelijk ISK

Het schoolplan

Toelichting van de school

Doel van de ISK is het zo goed en spoedig mogelijk schakelen van allochtone leerlingen naar een vorm van Nederlands onderwijs. Vanuit verschillende beginniveaus wordt op maat gewerkt aan het eigen maken van de Nederlandse taal en een kennismaking met de Nederlandse cultuur. De voortgang van leerlingen wordt nauwkeurig bijgehouden. Geborgenheid en veiligheid staan hoog in het vaandel.

Download het schoolplan

Ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Passend Onderwijs: de leerling staat centraal 

Met ingang van dit schooljaar zal de begeleiding van leerlingen in het voortgezet onderwijs op weg naar het vervolgonderwijs of een plaats op de arbeidsmarkt, radicaal gaan veranderen. We zullen niet langer spreken van ‘zorg’ (voor), maar over ‘ondersteuning’ (van). Daarbij zal de ondersteuning zich niet beperken tot die leerlingen die dreigen uit te vallen, maar tot alle leerlingen. Het Stedelijk Lyceum heeft naast aandacht voor de cognitieve ontwikkeling ook aandacht voor de sociaal emotionele en persoonlijke ontwikkeling van de leerling. Door verbinding en samenwerking te zoeken met ouders, waarin de leerling centraal staat, probeert Het Stedelijk Lyceum de leerling te ondersteunen in de schoolloopbaan.

Wat betekent deze verandering voor de ondersteuning en begeleiding voor leerlingen van Het Stedelijk Lyceum?

Als een leerling zich aanmeldt bij Het Stedelijk Lyceum is van belang dat een leerling goed wordt geplaatst. Determinatie is daarvoor de term die binnen het onderwijs wordt gebruikt. Met de invoering van de wet Passend Onderwijs wordt een goede determinatie alleen maar nog belangrijker. Vooruitlopend op de invoering van de wet Passend onderwijs volgden onze medewerkers al diverse scholingen. Het onderwerp van deze scholing is het vormgeven van goed naar nog beter onderwijs en nog betere begeleiding. 

Op alle locaties van Het Stedelijk Lyceum zijn de teams verantwoordelijk voor het onderwijs, de begeleiding en de ondersteuning aan alle leerlingen die aan het team zijn gekoppeld. De teamleider is eindverantwoordelijk en in elk team is er een taakhouder leerlingebegeleiding. Eens per maand organiseert het team een leerlingbespreking.  Aanwezig zijn vakdocenten, de teamleider, de mentor en de leerlingbegeleider. Elk teamlid kan een leerling voordragen voor deze bespreking. Het team bepaalt gezamenlijk de te hanteren aanpak ten aanzien van de leerling die besproken wordt. Deze aanpak wordt door het team in de daaropvolgende vergadering bekeken en indien nodig aangepast. De afspraken worden vastgelegd door een van de aanwezige teamleden of de leerlingbegeleider. Daarnaast kan een team gebruik maken van de LocatieOndersteuningsGroep (LOG) en contacten leggen met vertegenwoordigers van externe instanties zoals de schoolarts of het maatschappelijk werk, die onze collega’s op de locaties ondersteunen in de begeleiding van leerlingen, zowel op gedrag als op het leren.

Zie ook deze weblink...

Download schoolondersteuningsprofiel

Terug naar boven