<b>Boven advies:</b> de leerlingen zitten in leerjaar 3 hoger dan het niveau dat de basisschool als advies gaf in groep 8.<br /> <b>Op advies:</b> de leerlingen zitten in leerjaar 3 op het niveau dat de basisschool als advies gaf in groep 8.<br /> <b>Onder advies:</b> de leerlingen zitten in leerjaar 3 lager dan het niveau dat de basisschool als advies gaf in groep 8.">Schooladvies en plaatsing
Focus Beroepsacademie is een vmbo school met basis en kader. We zien in deze cijfers dat er op kader niveau een hoger percentage is van leerlingen wat niet op het niveau werkt wat door de basisschool is afgegeven. Dit wordt veroorzaakt door het feit dat wij leerlingen met een vmbo-tl advies die op een andere school begonnen zijn, maar daar niet tot het gewenste resultaat komen, een plek bieden. Zij volgen dan het basis kader niveau op onze school.
De percentages overgaan en zittenblijven zijn naar verwachting.
Het slaagpercentage is naar verwachting en in lijn met de percentages van voorgaande jaren.
De slaagpercentages zijn volgens verwachting.
Schooltoezicht
Het schooltoezicht wordt verzorgd door de inspectie van het onderwijs. Jaarlijks worden de opbrengsten van de school getoetst; als er geen belangrijke tekortkomingen zijn, vindt geen verder onderzoek plaats. Focus Beroepsacademie Calvijn heeft voor zowel de kaderberoeps- als de basisberoepsgerichte leerweg het vertrouwen van de Inspectie van het Onderwijs.
Collegiale visitatie
Alle scholen van CVO, waaronder CSG Calvijn, zijn betrokken bij het project collegiale visitatie (schoolbezoeken) dat is opgezet samen met de scholen van Lucas Onderwijs (uit Den Haag en omstreken).
De doelstellingen van de collegiale visitatie zijn het realiseren van een sterke vorm van reflectie tussen scholen en het versterken van de systematische kwaliteitszorg in de scholen.
Procedure schoolbezoeken
Bij een collegiale visitatie kiest de school twee onderwerpen en maakt een zelfanalyse van de voorgeschiedenis, de huidige stand van zaken en vaak van toekomstige plannen. De school vult de zelfanalyse aan met allerlei gegevens. Dat zijn documenten zoals inspectierapporten, beleidsplannen, activiteitenplannen, idu-gegevens, enquête-uitslagen en dergelijke. De onderwerpen van de visitatie zijn bepalend voor de keuze van documenten. De visitatiecommissie bestudeert alle documenten en bespreekt onderling welke vragen ze wil stellen aan de school.
De commissie bezoekt vervolgens een dag lang de school en voert gesprekken met de schoolleiding en drie tot vijf panels. Meestal zijn dat panels van docenten, teamleiders of sectieleiders, leerlingen en ouders. Soms is er ook een panel van externen, adviseurs of begeleiders van buitenaf die betrokken zijn bij de school. De school kiest zelf de panels en de panelleden.
De commissie beoordeelt de school niet, maar kijkt hoe de school er op de gekozen onderwerpen voorstaat. Na de visitatie stelt de commissie een rapport samen waarin de school als het ware een spiegel wordt voorgehouden. Het rapport is een weergave van de opvattingen en ervaringen van de panelleden, aangevuld met conclusies en aanbevelingen van de visitatiecommissie. Daarmee kan de school zelf aan de slag.