Gymnasium Apeldoorn

Kastanjelaan 10 7316 BN Apeldoorn

  • Categoraal gymnasium sinds 1913
  • Schoolfoto van Gymnasium Apeldoorn
  • Schoolfoto van Gymnasium Apeldoorn
  • Schoolfoto van Gymnasium Apeldoorn
  • Schoolfoto van Gymnasium Apeldoorn

Profielkeuze

Toelichting van de school

In de loop van het derde jaar maken de leerlingen een profielkeuze. Dit proces wordt begeleid door de mentoren en door de decaan, zodat de leerlingen een weloverwogen keuze maken. Een groot deel van onze leerlingen kiest voor een profiel in de N-lijn, Natuur en Gezondheid of Natuur en Techniek. Ook de profielkeuze Economie en Maatschappij komt vaak voor. Daarnaast kiezen diverse leerlingen een zodanig vakkenpakket, dat zij uiteindelijk een diploma in meerdere profielen behalen. Het vakkenaanbod op het Gymnasium Apeldoorn en de keuzemogelijkheden binnen elk profiel zijn, zeker in vergelijking met andere middelbare scholen, erg groot.
Welke profielen volgen de examendeelnemers?
Weergave Profielkeuze

Bron

Het schoolplan

Toelichting van de school

Bijgevoegd het concept schoolplan 2024-2026



Op dit moment wordt er gewerkt aan het schoolplan 2024-2026. Vanuit onze missie “Non scholae sed vitae discimus”; “Niet voor school maar voor het leven leren wij” hebben we vijf leidende principes voor onze school geformuleerd.



- Op de schouders van reuzen: Tradities, wetenschap, de klassieke oudheid en verdere tijdperken zijn sterk verbonden en verankerd in ons onderwijs. Het vreemde in een context te kunnen plaatsen biedt een nieuw perspectief op het eigene en hedendaagse.  

 



 - Bildung als rode draad: De leerling leert niet voor school, maar voor het leven. Onderwijs is niet alleen kwalificerend, maar zeker ook socialiserend en persoonsvormend. Aandacht voor kunst, literatuur en burgerschap, leerlingen uitdagen om hun grenzen te verleggen binnen het onderwijs, maar ook daarbuiten, en veel extra activiteiten kenmerken ons onderwijs. 



- Inclusief, exclusief onderwijs: passend onderwijs komt in al zijn facetten aan bod. “Gelijke kansen is ongelijk onderwijs”. Voor onze (meerbegaafde) leerlingen, ook met internaliserend gedrag, en leerlingen die om andere redenen een meer persoonlijke benadering nodig hebben, bieden wij een veilige en op maat gesneden leeromgeving, waarbij verdieping, verbreding en uitdaging ons onderwijs kenmerken.  





- Rechtvaardigheid als klassieke deugd:  Het doel van het burgerschapsonderwijs op het Gymnasium Apeldoorn moet zijn dat wij onze leerlingen zich laten ontwikkelen tot burgers die rechtvaardigheid in de samenleving belangrijk vinden en dat ideaal ambiëren (‘willen’), maar ook de instrumenten hebben (‘kunnen’) om daaraan een bijdrage te leveren in de Nederlandse samenleving.   





  - Kleinschalig: we zijn een school waar leerlingen en docenten elkaar kennen, leerlingen bij elkaar aansluiting kunnen vinden en waar een veilig leerklimaat vanzelfsprekend is.  





In het nieuwe schoolplan maken we zichtbaar hoe we invulling geven aan deze principes.


Download het schoolplan

Ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

In bijgevoegd zorgplan kunt u zien op welke wijze de leerlingen binnen het Gymnasium Apeldoorn zo goed mogelijk begeleid worden.

Download schoolondersteuningsprofiel

Terug naar boven