<b>Boven advies:</b> de leerlingen zitten in leerjaar 3 hoger dan het niveau dat de basisschool als advies gaf in groep 8.<br /> <b>Op advies:</b> de leerlingen zitten in leerjaar 3 op het niveau dat de basisschool als advies gaf in groep 8.<br /> <b>Onder advies:</b> de leerlingen zitten in leerjaar 3 lager dan het niveau dat de basisschool als advies gaf in groep 8.">Schooladvies en plaatsing
Het MLA volgt de Amsterdamse kernprocedure. Leerlingen worden geplaatst via het systeem van loting en matching. Het Montessori Lyceum Amsterdam heeft opleidingen voor vmbo-t(mavo)/havo, havo/vwo, vwo en gymnasium.
In verband met wisselingen binnen de school geven de figuren op deze pagina geen correcte informatie weer over hun positie t.o.v. het basisschooladvies. In werkelijkheid zit het merendeel van de leerlingen in leerjaar drie nog op het adviesniveau, en ongeveer een kwart van de leerlingen met een havo- of havo/vwo advies stroomt door naar het vwo.
In de bovenbouw is de doorstroom van havo 5 naar vwo 5 ruim boven het landelijk gemiddelde. Het MLA kent een zeer hoge doorstroom vanuit 4 mavo naar 4 havo. Doorgaans gaat het om ruim 50% van de geslaagde leerlingen.
In de schooljaren 20-21 en 21-22 zaten de examenklassen havo en vwo op de dependance in Amsterdam Oost (C. van Eesterenlaan). In schooljaar 22-23 waren deze leerlingen weer terug op de hoofdlocatie. Om die reden zie je hieronder alleen de examenresultaten van het afgelopen schooljaar. We zien dat de slagingspercentages dalend zijn. Dit is in lijn met wat er landelijk gaande is. Het MLA zet in op succesvolle doorstroom van leerlingen door middel van verbeterde determinatie en aangescherpte begeleiding van leerlingen richting het examen.
Uit terugkoppeling van MBO's, HBO's en universiteiten blijkt MLA leerlingen zich in hun vervolgopleiding onderscheiden door hun zelfstandigheid, ondernemingslust en creativiteit in denken, werken en studie.
Jaarlijks evalueert de schoolleiding met elke vaksectie het examentraject, waaronder uiteraard aandacht voor de SE- en CE-resultaten.
Alle scholen worden gecontroleerd door de Inspectie van het Onderwijs. Het doel van deze controle is om ervoor te zorgen dat de kwaliteit van onderwijs goed is, goed blijft, of verbetert. In het rapport lees je wat de inspectie bij de laatste controle heeft gezien.