<b>Boven advies:</b> de leerlingen zitten in leerjaar 3 hoger dan het niveau dat de basisschool als advies gaf in groep 8.<br /> <b>Op advies:</b> de leerlingen zitten in leerjaar 3 op het niveau dat de basisschool als advies gaf in groep 8.<br /> <b>Onder advies:</b> de leerlingen zitten in leerjaar 3 lager dan het niveau dat de basisschool als advies gaf in groep 8.">Schooladvies en plaatsing
Wij volgen de Amsterdamse afspraak dat er op een categoraal gymnasium alleen leerlingen met een VWO advies toegelaten mogen worden in de eerste klas.
Dit betekent dat op op onze school in de onderbouw vrijwel nooit leerlingen boven hun advies geplaatst zijn.
De Corona-epidemie heeft er ook op het Ignatius voor gezorgd dat meer leerlingen vertraging hebben opgelopen door achterstanden of door sociaal-emotionele problematiek. Wij hebben er hard aan gewerkt om de leerlingen op het gebied van welzijn en studievaardigheden te ondersteunen. Wij zien in dit schooljaar bij veel leerlingen de positieve effecten van deze aanpak.
De eindexamenresultaten van schooljaar 2021 en 2022 laten de invloed van de Corona-epidemie zien. Leerlingen hebben minder kunnen profiteren van de gezamenlijke voorbereiding in de les. Wij hebben leerlingen ondersteund met aandacht voor hun welzijn en examentrainingen, maar het was voor leerlingen een lastige tijd.
Het is fijn dat schooljaar 2022/2023 weer een 'gewoon' schooljaar was. Dit hebben we ook gemerkt in de motivatie van de leerlingen en in de examenresultaten van 2023.
We merken dat de Corona-effecten geleidelijk aan verdwijnen. We zijn blij dat dit ook zichtbaar wordt in de examenresultaten.
VIJF VRAGEN
Doen we de goede dingen? Doen we die goed? Hoe weten we dat? Vinden anderen dat ook? En wat gaan we nu doen? Die vijf vragen staan centraal in de kwaliteitszorg op het St. Ignatiusgymnasium, waarbij we zowel naar het leerproces als naar de resultaten kijken. Met een enthousiast en betrokken docententeam werken we dagelijks aan verbetering van ons onderwijs. En door tevredenheidsonderzoeken, klankbordgesprekken en leerlingenenquêtes betrekken we leerlingen en ouders bij onze beslissingen en plannen.