IKC Jan Ligthart

Leeuwerikstraat 1 7203 JB Zutphen

Ik ben, Ik kan, Ik wil omdat wij SAMEN zijn!

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

https://www.janligthart-zutphen.nl/Portals/637/docs/kennismaken/jl_informatiegids_2223-web.pdf?ver=2022-07-08-114449-753

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Na groep 8 van de basisschool wacht de belangrijke stap naar het voortgezet onderwijs. De leerkrachten van de school hebben de taak een zo goed mogelijk advies te geven omtrent het meest geschikte type vervolgonderwijs voor uw kind. In het laatste schooljaar kunnen de leerlingen diverse scholen voor voortgezet onderwijs bezoeken om zelf een beeld te krijgen van de scholen. In februari wordt de doorstroomtoets afgenomen. Deze uitslag, samen met het advies van de school en de wensen van de ouders en leerling, bepalen welke school en welk niveau het meest geschikt is.

Aanleg, kennis, vaardigheden, ontwikkeling, interesse, werkinstelling en persoonlijkheid zijn belangrijke criteria bij dit advies. Het leerlingvolgsysteem biedt daarnaast gegevens met betrekking tot de didactische ontwikkeling die de leerling in de loop der jaren heeft doorgemaakt.

Uiteindelijk zijn het de ouders/verzorgers die samen met de leerkracht (in goed overleg) bepalen naar welk vervolgonderwijs het kind zal gaan. In samenspraak met het VO is afgesproken dat dit advies het doorslaggevend is. De uitslag van de doorstroomttoets wordt niet in het advies meegenomen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

https://www.janligthart-zutphen.nl/Portals/637/docs/Schoolgids/jl_schoolgids_1920_webversie.pdf?ver=2019-07-01-111052-680

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Ik Ben
  • Ik Kan
  • Ik Mag

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Het inspectierapport dat over onze school wordt gepubliceerd, geeft aan dat onze school over een uitstekend pedagogisch klimaat beschikt. Daarnaast wordt onze school periodiek bezocht en beoordeeld door een Daltoncommissie, die de toepassing van ons Daltononderwijs toetst. Ook deze visitaties hebben altijd geleid tot een positieve beoordeling. De inspectierapporten vindt u op deze site. Het rapport van het de Daltoncommissie kunt u ook op onze website vinden.

Terug naar boven