Dalton Kindcentrum Jonglaren

Ludinge 6 9471 JD Zuidlaren

Schoolfoto van Dalton Kindcentrum Jonglaren

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In april wordt de IEP eindtoets afgenomen. De resultaten van de eindtoets zijn wisselend en deze scores zeggen niet alles over de kwaliteit. Een hard werkende leerling met beperkte mogelijkheden kan in de ogen van ouders en leerkrachten een prima resultaat behalen, terwijl hij/zij op de eindtoets ver onder het gemiddelde scoort.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Alle leerkrachten toetsen en observeren regelmatig de vorderingen van de leerlingen. Dit doen we met toetsen uit de methoden, maar ook met niet-methodegebonden toetsen van het leerlingvolgsysteem van IEP. De toetsen geven groepsleerkrachten inzicht in de kwaliteit van hun eigen handelen en de mogelijkheden van de individuele leerling. We registreren ook gegevens omtrent de sociaal-emotionele aspecten van de leerlingen. Dit doen we met behulp van het programma Kanvas van de Kanjertraining.

Soms vormt het gedrag, de prestaties of de toetsuitslagen aanleiding om aanvullende maatregelen te treffen. U kunt hierbij denken aan extra hulp van de leerkracht in de klas, een aanpassing in de leerstof voor een bepaald vakgebied of volledig aangepaste leerstof. In alle gevallen brengt de groepsleerkracht de ouders op de hoogte van de te nemen maatregelen. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Er zijn diverse scholen voor voortgezet onderwijs en de plaatsing is afhankelijk van het niveau dat het beste bij het kind past. De adviezen van de leerkrachten spelen bij de plaatsing een belangrijke rol. Welke vervolgschool voor een kind geschikt is, hangt niet alleen af van de kwaliteit van een basisschool of van de resultaten van een eindtoets, maar ook van de interesse, motivatie en aanleg van het kind.   

Bij de verwijzing naar het voortgezet onderwijs maken wij gebruik van de Plaatsingswijzer. Met behulp van dit instrument kijken wij naar de gegevens van groep 6 t/m 8 die wij door de jaren heen verzameld hebben. Het gaat daarbij om de gegevens van het Cito leerlingvolgsysteem.   

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

CDBS Jonglaren heeft het basisarrangement ontvangen.

Terug naar boven