Openbare Basisschool De Dijk

Adriaan Roggestraat 14 1507 BE Zaandam

  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Dijk
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Dijk
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Dijk

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De basisscholen in Zaanstad nemen deel aan de Doorstroomtoets als onderdeel van het proces om leerlingen naar het voortgezet onderwijs te verwijzen. Ons verwijzingsproces is gebaseerd op de volgende gegevens:

  1. Leerlingvolgsysteem (LVS): We houden nauwlettend de ontwikkeling van het kind gedurende de afgelopen jaren in de gaten. Dit geeft ons inzicht in hun voortgang en prestaties.
  2. Objectieve Capaciteitsmeting: We meten de ontwikkelpotentie van het kind om te begrijpen wat ze kunnen bereiken.
  3. Resultaten van de Doorstroomtoets: We gebruiken de resultaten van de Doorstroomtoets als een belangrijke indicator van de cognitieve prestaties van de leerlingen.
  4. CITO-toetsen vanaf Groep 6: De toets resultaten vanaf Groep 6 zijn ook van invloed op ons advies.
  5. Observaties door leerkrachten: Onze leerkrachten voeren observaties uit vanaf Groep 6 om een breder begrip te krijgen van de capaciteiten en behoeften van de leerlingen.
  6. Werkhouding: De werkhouding van de leerling speelt een rol in ons advies. Leerkrachten zijn bekend met de sterke punten en uitdagingen van elke leerling.

Betrokkenheid van Leerkrachten, intern begeleider en directie

Ons schooladvies wordt opgesteld met input van leerkrachten uit groepen 7 en 8, de intern begeleider en de directie. Het schooladvies dat we geven is bindend. Het voortgezet onderwijs hanteert tevens specifieke normen waaraan moet worden voldaan bij plaatsing. 

Ons zorgvuldige en uitgebreide proces helpt ons om een goed onderbouwd advies te formuleren en ervoor te zorgen dat elke leerling de juiste onderwijsomgeving krijgt om te gedijen en te groeien.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Binnen ons leerlingvolgsysteem worden er twee keer per jaar (januari en juni) methode onafhankelijke toetsen afgenomen. Dit zijn toetsen van het Cito leerlingvolgsysteem. De resultaten worden door de intern begeleider en de specialisten geanalyseerd en besproken met de leerkracht. Wij kijken naar successen en zorgsignalen. Wij vragen ons dan af wat de oorzaken zijn van de successen en de zorgsignalen. Op basis van de analyse stellen wij een plan van aanpak op.

Twee keer per jaar, in januari en juni, nemen we methode-onafhankelijke toetsen af van het Cito-leerlingvolgsysteem. Deze toetsen bieden ons waardevolle inzichten in de voortgang van onze leerlingen en zijn een essentieel onderdeel van ons leerlingvolgsysteem. Na het afnemen van deze toetsen, nemen onze intern begeleiders en specialisten de resultaten onder de loep, dit doen wij met een visgraatanalyse. Een visgraatanalyse, ook wel bekend als een 'Ishikawa-diagram' of 'oorzaak-en-gevolgdiagram', is een hulpmiddel om problemen te analyseren door de oorzaken ervan te identificeren. We stellen de vraag "Waarom?" herhaaldelijk om tot de kernoorzaken van het probleem te komen. Hierdoor kunnen we gericht werken aan oplossingen. Samen met de leerkrachten bespreken ze deze resultaten grondig. Hierbij richten we ons niet alleen op het vaststellen van successen, maar ook op het identificeren van zorgsignalen.

Plan van Aanpak: De diepgaande analyse stelt ons in staat om de oorzaken van zowel de successen als de zorgsignalen te begrijpen. Op basis van deze analyse stellen we een plan van aanpak op. Dit plan is doelgericht en ontworpen om de specifieke behoeften van elke leerling aan te pakken. Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, worden individuele onderwijsplannen opgesteld om hun voortgang nog beter te kunnen sturen.

Ondersteuning voor Leerlingen: Om ervoor te zorgen dat elke leerling de benodigde ondersteuning krijgt, passen we differentiatie toe in onze klaslokalen. Hiermee zorgen we ervoor dat leerlingen op hun eigen niveau worden uitgedaagd en ondersteund. Voor degenen die extra hulp nodig hebben, bieden we specifieke interventies aan.

Reflectie en Ouderbetrokkenheid: Het proces van meten en ondersteunen gaat hand in hand met reflectie. We houden regelmatig teamoverleg om de voortgang van elke leerling te bespreken en passen onze onderwijspraktijken aan op basis van onze bevindingen. Ouders worden actief betrokken en op de hoogte gehouden van de voortgang van hun kinderen, en ze worden bij het proces betrokken om te zorgen voor een gedeelde verantwoordelijkheid voor het succes van de leerlingen. Dit zorgvuldige proces van meten, ondersteunen, en reflecteren is een integraal onderdeel van onze inzet voor het bereiken van optimale leerresultaten voor al onze leerlingen op onze school.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Alle scholen van Zaan Primair volgen dezelfde route om tot een oordeel te komen over de vervolgstap voor uw kind. 

Hoe werken wij op De Dijk?

Groep 7

Aan het einde van groep 7 voert de leerkracht een perspectiefgesprek met de leerling en de ouders. Dit gesprek is bedoeld om te bespreken waar de leerling staat in zijn of haar ontwikkeling. Samen stellen we doelen voor het komende schooljaar, zodat de leerling gericht kan werken aan eventuele aandachtspunten. Het perspectiefgesprek helpt de leerling te begrijpen wat er nog nodig is om goed voorbereid aan groep 8 te beginnen.

Groep 8

In december/januari krijgen de leerlingen van groep  8 het voorlopig schooladvies. De kwaliteiten en talenten van een leerling, werkhouding, gedrag, resultaten uit het leerlingvolgsysteem en de methodegebonden toetsen zijn de basis voor het voorlopig advies. In november/december organiseren we een voorlichtingsavond over de overstap naar het voortgezet onderwijs. In de eerste twee weken van februari wordt de Doorstroomtoets afgenomen. Het definitieve schooladvies volgt dan in maart. Het advies en de onderbouwing wordt met u besproken door de leerkracht van uw kind. We baseren dit advies op het leerlingvolgsysteem, de methodegebonden toetsen, observaties, het sociaal-emotioneel functioneren en de uitslag van de doorstroomtoets. Werkhouding en motivatie spelen hierin een belangrijke rol. Het advies van de basisschool is leidend voor toelating tot het voortgezet onderwijs.  Een hoge score op de eindtoets kan aanleiding zijn om het schooladvies bij te stellen. Bijstelling is niet verplicht, maar heroverweging van het schooladvies wel. Bijstelling naar beneden is niet toegestaan. 

Wij streven naar een zo hoog mogelijke uitstroom in combinatie met een hoge mate van verantwoordelijkheid en sociaal emotionele redzaamheid van onze leerlingen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

We willen een school zijn waar elk kind zich naar eigen kunnen maximaal kan ontwikkelen. We bieden ondersteuning waar het moet, en laten kinderen zelfstandig waar het kan. We bieden ruimte in tijd, voor aandacht en voor groei. Groei in kennis, leervormen én in sociaal-emotionele ontwikkeling.

De focus van het onderwijs ligt niet langer alleen op kennisoverdracht. De maatschappij vraagt meer van ons en onze kinderen. Eigen verantwoordelijkheid nemen, probleemoplossend vermogen, samenwerken en doelgericht kunnen werken zijn eigenschappen welke een kind nodig heeft om zich optimaal te ontwikkelen. Wij willen dat elk kind in staat gaat zijn om de leiding over het eigen handelen en leren te nemen. Met behulp van de 7 gewoonten werken wij volgens een concept waarbij team, kinderen en ouders allen betrokken worden om dit mogelijk te maken. De aanpak is gebaseerd op de 7 eigenschappen van effectief leiderschap. 

De 7 eigenschappen:

De eerste drie eigenschappen hebben betrekking op jezelf:

  • 1. Wees pro-actief. Je kiest zelf hoe je omgaat met datgene wat je overkomt, jij bent de baas over je eigen leven.
  • 2. Begin met het einddoel voor ogen. Je moet een doel en een plan hebben.
  • 3. Belangrijke zaken eerst. Eerst werken dan spelen

Gewoonte 4,5 en 6 hebben betrekking op het samenwerken:

  • 4. Denk win-win. Zoek naar een oplossing waarbij iedereen voordeel heeft.
  • 5. Eerst begrijpen, dan begrepen worden. Luister voor dat je praat. Luister om te begrijpen en niet om daarna te kunnen overtuigen.
  • 6. Creëer synergie. Samen ben je sterker en samen kun je meer dan eenieder afzonderlijk.

Gewoonte 7 is een bijzondere. Deze gaat over goed voor jezelf zorgen:

  • 7. Houd de zaag scherp. Zorg voor evenwicht op alle gebieden.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Leiderschap & Eigenaarschap
  • Respect & Veiligheid
  • Behulpzaam & Zelfstandigheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

OBS De Dijk heeft het vertrouwen van de Inspectie van het Onderwijs. Dit betekent dat de resultaten van de school jaarlijks gevolgd worden, maar dat de school slechts één keer in de 4 jaar bezocht hoeft te worden.

Terug naar boven