Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
De Baayaert heeft gekozen voor de IEP eindtoets vanaf 2015-2016.
Aan de hand van de tussenresultaten ( meetbare gegevens), de NIO ( intelligentieonderzoek ) en de observaties van kinderen ( vaardigheden) gedurende hun basisschoolperiode komen we tot een goed schooladvies. De resultaten van de eindtoets dienen ter ondersteuning.
Doel is een school voor Voortgezet Onderwijs te adviseren, waar het kind de meeste successen kan behalen.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Er wordt gewerkt met verschillende instructieniveaus. De tussenresultaten worden geanalyseerd en de instructiebehoefte van kinderen wordt aangepast. Het didactisch handelen van de leerkracht wordt uitgevoerd aan de hand van het expliciete instructiemodel. Kinderen worden optimaal betrokken bij de instructies door diverse didactische werkvormen toe te passen. Wij toetsen leerlingen met IEP; een kindvolgend en onafhankelijke toetssystemathiek
Het schooladvies wordt zeer zorgvuldig opgesteld en komt tot stand op basis van gegevens die wij in acht jaar over onze leerlingen verzameld hebben. Vanaf groep 6 wordt een plaatsingswijzer ingevuld voor een leerling.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In september 2019 heeft een verificatieonderzoek plaatsgevonden op de Baayaert. De school heeft de volgende waardering gekregen
pedagogisch-didactisch handelen goed
Kwaliteitszorg goed
kwaliteitscultuur goed